Χιλιάδες ευρώ πρόστιμα σε eshops επέβαλε η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή

Παρά το γεγονός πως από το 2019 η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή εξέδωσε τρεις αποφάσεις, οι καταγγελίες για διαδικτυακές απάτες έχουν μέσα σε δύο χρόνια εξαπλασιαστεί, σύμφωνα με στοιχεία του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών. 

Τρία διοικητικά πρόστιμα, συνολικού ύψους €56.000 επέβαλε σε εταιρείες, οι οποίες δραστηριοποιούνται διαδικτυακά - διατηρώντας ηλεκτρονικά καταστήματα - η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, από το 2019 μέχρι σήμερα, εκδίδοντας τρεις διοικητικές αποφάσεις. 

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, Κωνσταντίνος Καραγιώργης, στο Economy Today, οι διοικητικές αποφάσεις εκδόθηκαν το 2021, το 2022 και το 2024 εναντίον εταιρειών στις οποίες επιβλήθηκε διοικητικό πρόστιμο ύψους €30.000, €6.000 και €20.000 αντίστοιχα. 

Ωστόσο, παρά το γεγονός πως μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί μόλις τρεις αποφάσεις οι καταγγελίες για διαδικτυακές απάτες έχουν μέσα σε δύο χρόνια εξαπλασιαστεί, σύμφωνα με στοιχεία του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών. 

Ερωτηθείς για τους λόγους που οδήγησαν στα πρόστιμα, ο κ. Καραγιώργης σημείωσε πως σε γενικές γραμμές οι διοικητικές αποφάσεις αφορούσαν το δικαίωμα υπαναχώρησης από εξ αποστάσεως σύμβαση και τη σχετική ενημέρωση που πρέπει να παρέχεται στον καταναλωτή, τις προϋποθέσεις επιστροφής των προϊόντων, τη μη πραγματοποίηση αντικατάστασης των ελαττωματικών αγαθών από την εταιρεία εντός εύλογου χρονικού διαστήματος και χωρίς σημαντική ενόχληση των καταναλωτών και τις προϋποθέσεις παράδοσης προϊόντων.

Αυξάνονται ραγδαία οι καταγγελίες - Εξαπλασιάστηκαν λέει ο Σύνδ. Καταναλωτών - Δεν διατηρεί στοιχεία το Υπουργείο  

Σε ό,τι αφορά τις καταγγελίες, ο κ. Καραγιώργης επισήμανε πως με βάση το μηχανογραφικό σύστημα που διατηρεί η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή δεν υπάρχουν αναλυτικά στοιχεία σε σχέση με καταγγελίες που να αφορούν αποκλειστικά το ηλεκτρονικό εμπόριο, ωστόσο, διαπιστώνεται «ότι υπάρχει αυξητική τάση στις καταγγελίες που αφορούν αγορές μέσω διαδικτύου, κυρίως λόγω της ραγδαίας αύξησης των διαδικτυακών αγορών».

Την αυξητική τάση επιβεβαίωσε πάντως και ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, αφού σε πρόσφατη συνέντευξή της στο Economy Today, η Νομική Λειτουργός του Συνδέσμου, Βιργινία Χρήστου ανέφερε πως μέσα σε δύο χρόνια οι καταγγελίες για διαδικτυακές απάτες εξαπλασιάστηκαν. 

Όπως περιέγραψε, τα ευρήματα του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών που προκύπτουν μέσα από την καταγραφή καταγγελιών που έλαβε από τους καταναλωτές από τον Ιανουάριο του 2022 μέχρι σήμερα, αποδεικνύουν την αυξητική τάση που επικρατεί σε σχέση με τις διαδικτυακές απάτες εις βάρος των καταναλωτών. Συγκεκριμένα ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών έλαβε για το έτος 2021, 15 καταγγελίες που αφορούσαν διαδικτυακές απάτες, για το έτος 2022, 44 καταγγελίες ενώ για το έτος 2023 έχουν καταγραφεί συνολικά 93 καταγγελίες.

Οι καταγγελίες αυτές αφορούν:

• Προϊόντα που δεν φέρουν χαρακτηριστικά, όπως αυτά περιγράφονταν στην ιστοσελίδα ή τη διαφήμιση της επιχείρησης.

• Έλλειψη ενημέρωσης των καταναλωτών για το δικαίωμα υπαναχώρησης ή και άσκησης αυτού.

• Μη τήρησης του δικαιώματος εγγύησης των δύο ετών.

• Μη παραλαβή των προϊόντων τα οποία έχουν ήδη προπληρώσει.

• Παραπλάνηση των καταναλωτών με «εικονικές» δελεαστικές τιμές, συνήθως χαμηλότερες σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

• Δυσκολία επικοινωνίας με το ηλεκτρονικό κατάστημα.

• Πώληση προϊόντων απομιμήσεων και μη ασφαλή.

• Μεγάλη καθυστέρηση, καθώς και συνεχή μετάθεση του χρόνου αποστολής, σε αντίθεση με τον χρόνο παράδοσης που αναγράφεται στην ιστοσελίδα.

• Τα ηλεκτρονικά καταστήματα να έχουν προχωρήσει αιφνίδια και χωρίς καμία απολύτως προηγούμενη ενημέρωση σε αναστολή της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας.

Ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών καλεί τους καταναλωτές σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων, να επικοινωνούν μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο [email protected](link sends e-mail) και στο τηλέφωνο 22516112. Επίσης, σχετική καθοδήγηση είναι διαθέσιμη προς τους καταναλωτές και μέσω της ιστοσελίδας τής Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή ή/και τη Γραμμή Καταναλωτή στον δωρεάν τηλεφωνικό αριθμό 1429. 

Διαβάστε επίσης: Καραγιώργης: Win - Win για επιχειρήσεις και καταναλωτές το ηλεκτρονικό εμπόριο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ