H Lotus θέλει να γίνει η «βρετανική Porsche»

Τα φιλόδοξα σχέδια του Κινέζου ιδιοκτήτη της Lotusγια την κατασκευή σπορ αυτοκινήτων παρεμποδίζονται από χαοτικές αποφάσεις, αποχωρήσεις και περικοπές θέσεων εργασίας

Οι πρόσφατες περικοπές θέσεων εργασίας στη Lotus έχουν επιδεινώσει την αναταραχή στη βρετανική εταιρεία κατασκευής σπορ αυτοκινήτων μετά από μια απότομη ανατροπή στα σχέδια για τερματισμό της παραγωγής στο Ηνωμένο Βασίλειο, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με τη μακροπρόθεσμη δέσμευση της κινεζικής ιδιοκτήτριας εταιρείας Geely.

Τον Ιούνιο, η Lotus ακύρωσε τα σχέδια για το κλείσιμο του ιστορικού εργοστασίου της στο Hethel στο Νόρφολκ λιγότερο από 24 ώρες αφότου οι Financial Times ανέφεραν ότι εξέταζαν το ενδεχόμενο κλείσιμο το συντομότερο δυνατό το επόμενο έτος.

Παρά τις άμεσες υποσχέσεις υποστήριξης από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου, η εσωτερική αναταραχή συνεχίστηκε τις επόμενες εβδομάδες, καθώς ο Ματ Γουίντλ, ο επικεφαλής της Lotus για την Ευρώπη, αντικαταστάθηκε από Κινέζο μετά από μόλις τέσσερις μήνες στη θέση.

Πρώην στελέχη, νυν υπάλληλοι και άλλα άτομα κοντά στην εταιρεία δήλωσαν στους FT ότι η ανατροπή και η αντικατάσταση του Γουίντλ ήταν συμβολική της «αυθόρμητης» και «τοξικής» κουλτούρας στη Lotus.

Περαιτέρω αναταραχή σημειώθηκε την περασμένη εβδομάδα, όταν η Lotus ανακοίνωσε 550 περικοπές θέσεων εργασίας στρη Βρετανία, περίπου 40% του εργατικού δυναμικού της, αλλά δήλωσε ότι παρέμεινε «πλήρως αφοσιωμένη» στη χώρα.

Υπό την Geely

Η Lotus εντάχθηκε στην αυτοκρατορία της Geely το 2017. Αφού απέκτησε ποσοστό 51%, ο κινεζικός όμιλος αυτοκινήτων επένδυσε 3 δισεκατομμύρια λίρες για να αναζωογονήσει τον ζημιογόνο όμιλο, γνωστό για την πλούσια αυτοκινητιστική του κληρονομιά ως πρωτοπόρος των αγωνιστικών αυτοκινήτων της Formula 1.

Όταν η Geely εισήγαγε τμήμα της Lotus στο Nasdaq τον Φεβρουάριο του 2024, η χρηματιστηριακή της αξία εκτοξεύτηκε για λίγο παραπάνω από 9 δισεκατομμύρια δολάρια, καθώς η εταιρεία έθεσε υψηλές φιλοδοξίες για αύξηση των παγκόσμιων πωλήσεων σε 150.000 οχήματα μέχρι το τέλος του 2025.

Δεκαοκτώ μήνες αργότερα, η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο Lotus Technology αξίζει πλέον περίπου 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ οι πωλήσεις οχημάτων δεν πλησιάζουν καν τον στόχο, παρά την παράδοση ρεκόρ 12.134 οχημάτων το 2024.

Το πρώτο εξάμηνο του 2025, οι παραδόσεις οχημάτων μειώθηκαν κατά 43% στα 2.813 οχήματα σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, καθώς ανέστειλε αποστολές σπορ αυτοκινήτων στις ΗΠΑ λόγω αβεβαιότητας με τους δασμούς.

Πρώην και νυν υπάλληλοι δήλωσαν ότι η ομάδα μηχανικών στο Hethel — η οποία ιστορικά κατασκεύαζε περίπου 1.500 αυτοκίνητα ετησίως — δυσκολευόταν να ανταποκριθεί στις φιλοδοξίες της Geely κατασκευής μεγάλου αριθμού σπορ αυτοκινήτων υψηλής τεχνολογίας εντός ενός αυστηρά ελεγχόμενου προϋπολογισμού και αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων.

«Θέλαμε να είμαστε η βρετανική Porsche», είπε στους FT πρώην στέλεχος της Lotus. «Αλλά το Hethel υπήρχε πάντα στον δικό του μικρόκοσμο. Δεν ήταν προσανατολισμένοι στην αγορά».

Ένα άλλο άτομο που συνεργάστηκε με τη Lotus είπε ότι οι μηχανικοί στο Hethel αντιμετώπιζαν ένα ακατόρθωτο έργο: «Όλο το σχέδιο δεν είχε καμία βάση στην πραγματικότητα εξ αρχής».

Από τα τέλη του 2023 έως τις αρχές του 2024, κάθε χώρος στο Hethel ήταν γεμάτος με το Emira, το τελευταίο σπορ αυτοκίνητο της Lotus που διέθετε κινητήρα εσωτερικής καύσης, επειδή τα οχήματα δεν ήταν σύμμορφα με τα κανονιστικά πρότυπα μπορούσαν των. Άλλα μοντέλα Emira που προορίζονταν για αγορές εκτός ΗΠΑ ήταν καθηλωμένα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών.

Χάος στη Βρετανία

«Ήταν χάος», είπε στους FT ένα άλλο πρώην στέλεχος. «Υπήρχαν βασικά τεχνικά προβλήματα. Όσον αφορά το Hethel, δεν μπορεί να είναι βιώσιμο».

Η Lotus δήλωσε ότι το Emira κυκλοφόρησε το 2021 κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, η οποία οδήγησε σε καθυστερήσεις που προκλήθηκαν από περιορισμούς στην αλυσίδα εφοδιασμού και στο χρονοδιάγραμμα παράδοσης του οχήματος.

Οι καθυστερήσεις και οι υπερβάσεις κόστους αυξήθηκαν καθώς η Lotus ανέβαλε επίσης τον στόχο της να γίνει πλήρως ηλεκτρική ώστε να συμπεριλάβει την υβριδική τεχνολογία.

Η Lotus απέδωσε τις αλλαγές πολιτικής στις προκλήσεις που θέτουν οι δασμοί των ΗΠΑ και της Ευρώπης, καθώς και στις ανατροπές πολιτικής για τα ηλεκτρικά οχήματα σε διάφορες χώρες και στην υποτονική καταναλωτική ζήτηση.

Ο Σκοτ Σέργουντ, ανεξάρτητος αναλυτής supercars και πολυτελών αυτοκινήτων, δήλωσε ότι η αύξηση της παραγωγής στις ΗΠΑ αντί για το Ηνωμένο Βασίλειο ή την Κίνα για την αποφυγή υψηλότερων δασμών δεν θα έλυνε την υποκείμενη πρόκληση της Lotus να παραδίδει ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα σπορ χρήσης σε μεγάλους αριθμούς.

Υπήρχαν επίσης συχνές διαμάχες με προμηθευτές – όπως η Mercedes-AMG, η οποία παρείχε τον κινητήρα της Emira – καθώς η Lotus δεν είχε αρκετά μετρητά για να τους πληρώσει.

Η Lotus Technology δεν ήταν ποτέ κερδοφόρα, με αρνητικές καθαρές ταμειακές ροές που έφτασαν σχεδόν τα 850 εκατομμύρια δολάρια πέρυσι. Για το πρώτο εξάμηνο, η Lotus ανέφερε λειτουργικές ζημίες ύψους 263 εκατομμύρια δολάρια, καθώς τόνισε ότι παρέμεινε προσηλωμένη στη βελτίωση της κερδοφορίας.

Το πρόβλημα επιδεινώθηκε από την περίπλοκη δομή της εταιρείας. Οι δραστηριότητές της χωρίστηκαν μεταξύ της εταιρείας που κατασκευάζει σπορ αυτοκίνητα με έδρα το Νόρφολκ και της εισηγμένης στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ Lotus Technology, η οποία διαθέτει εργοστάσιο στην Κίνα για την παραγωγή μιας σειράς ηλεκτρικών SUV.

Το μεγαλύτερο μέρος της επένδυσης της Geely κατευθύνθηκε στην Κίνα, που μπορεί να παράγει περίπου 150.000 οχήματα Lotus, ενώ η παγκόσμια εμπορική ομάδα της Lotus δεν διέθετε επαρκή προϋπολογισμό μάρκετινγκ για την επέκταση των πωλήσεων.

Η αναταραχή με την πάροδο των ετών επιδεινώθηκε από μια ρήξη μεταξύ της τοπικής ομάδας διαχείρισης στο Ηνωμένο Βασίλειο και του Φενγκ Κινγκφενγκ, πρώην στελέχους της Geely και CEO της Lotus Technology.

Ο δραματικός ρόλος του Φενγκ

Υπό τον Φενγκ, η τιμολόγηση των οχημάτων άλλαξε απότομα, ενώ οι πολιτισμικές διαφορές οδήγησαν επίσης σε παρεξηγήσεις.

Στα τέλη Ιουνίου, ο Φενγκ είπε σε ανώτερα στελέχη να καταρτίσουν σχέδια για τη διακοπή της παραγωγής στη Βρετανία. Ωστόσο, μια μέρα μετά το δημοσίευμα των FT, η Lotus δήλωσε ότι δεν είχε σχέδια να κλείσει το εργοστάσιο στο Hethel.

Πηγές δήλωσαν στους FT ότι ο Φενγκ δεν είχε συμβουλευτεί εκ των προτέρων την Geely ούτε τον λάτρη των βρετανικών αυτοκινήτων ιδρυτή της Λι Σούφου, προκαλώντας σοκ και θυμό στην Κίνα.

Μια άμεση συνέπεια ήταν η αποχώρηση του Γουίντλ, με τον Μάο Τζινγκμπό, πρώην επικεφαλής της Lotus China, να αναλαμβάνει τον ρόλο του. Η Lotus δήλωσε ότι ο Γουίντλ παρέμενε υπάλληλος της και ο Μάο υποστήριζε τις ευρωπαϊκές εμπορικές δραστηριότητες ενώ ο Γουίντλ ήταν σε «άδεια».

Κατά τη διάρκεια τηλεφωνικής επικοινωνίας με επενδυτές την περασμένη εβδομάδα, ο Φενγκ τόνισε ότι η ταμειακή θέση της εταιρείας έχει ενισχυθεί με τα πρόσφατα μέτρα χρηματοδότησης.

Τα προβλήματα στη Lotus έχουν επίσης εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη συνολική διεθνή στρατηγική της Geely και τις φιλοδοξίες του Λι, ο οποίος είναι διεθνώς γνωστός ως Έρικ Λι.

Ο Λι έχει προχωρήσει ενεργά στην εκποίηση των παγκόσμιων περιουσιακών του στοιχείων και στην βελτιστοποίηση των βασικών επιχειρηματικών του δραστηριοτήτων από πέρυσι, δηλώνοντας ότι ο όμιλός του έχει εισέλθει σε μια νέα φάση που ορίζεται από την «ενοποίηση» και τη «σύνεση».

Μετά την αλλαγή, η Geely συγχώνευσε δύο από τις υπομάρκες ηλεκτρικών οχημάτων της – Zeekr και Lynk & Co – και έκλεισε την Ji Yue, την κοινή μάρκα ηλεκτρικών οχημάτων της με την Baidu.

Οι κινήσεις αυτές έχουν αυξήσει τον έλεγχο για το μέλλον της Lotus και της Polestar, οι οποίες συμπίπτουν με την εστίασή τους στα premium ηλεκτρικά σπορ αυτοκίνητα. Ο Λι έχει πει στο παρελθόν σε συνεργάτες ότι αν είχε «δύο άλογα», το ένα είναι σίγουρο ότι θα κερδίσει ενώ το άλλο θα χάσει.

Από την αλλαγή πολιτικής του, ο Λι έχει ζητήσει λιγότερο εσωτερικό ανταγωνισμό και περισσότερη συνεργασία μεταξύ των εταιρειών που ανήκουν στην Geely.

Πηγή: ot.gr

Διαβάστε επίσης: Μπορεί η κρίση στη Γαλλία να μολύνει την Ευρώπη;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ