Το Υφυπουργείο Τουρισμού ανακοίνωσε και επίσημα τις προηγούμενες μέρες την προκήρυξη του διαγωνισμού για την ανάπτυξη της Μαρίνας Πάφου στην περιοχή Κισσόνεργας, με βάση το σχέδιο που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο.
Πρόκειται για συμβόλαιο παραχώρησης 55 ετών με τη μέθοδο DBFOT (Design, Build, Finance, Operate, Transfer), η οποία θα γίνει σε δύο φάσεις: α) Εκδήλωση Ενδιαφέροντος (μέχρι τις 16 Δεκεμβρίου 2025) και β) Πρόσκληση Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών.
Η Μαρίνα θα έχει χωρητικότητα 1.000 σκαφών αναψυχής (70%–80% υγροί ελλιμενισμοί, 20%–30% χερσαίοι), ενώ προβλέπεται οικιστική και εμπορική ανάπτυξη, καθώς και η δυνατότητα δημιουργίας ξενοδοχειακής υποδομής. Το σχέδιο δίνει επιλογή και για υποδομές κρουαζιεροπλοίων, ανάλογα με τις προτάσεις των επενδυτών.
ΠτΔ: Έργο σταθμός η Μαρίνα Πάφου
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης χαρακτήρισε την προηγούμενη βδομάδα την εν λόγω προκήρυξη ως «έργο-σταθμό» σημειώνοντας ότι «η προκήρυξη της Μαρίνας Πάφου αποτελεί έργο-σταθμό, που αναμένεται να αναδείξει την πόλη σε κορυφαίο θαλάσσιο και τουριστικό προορισμό.»
Σε άλλη τοποθέτησή του, πρόσθεσε πως «πρόκειται για ανάπτυξη 165 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, με δυνατότητα φιλοξενίας 1.000 σκαφών αναψυχής, που θα ενισχύσει την οικονομία, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και θα αναβαθμίσει συνολικά το τουριστικό προϊόν της επαρχίας.»
Η σημασία του έργου και τα τεχνικοοικονομικά κριτήρια
Σύμφωνα με την προκήρυξη στόχος είναι η ενίσχυση του ναυτικού τουρισμού, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και η προσέλκυση επισκεπτών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Το έργο εντάσσεται στη στρατηγική της Κυβέρνησης για αναβάθμιση της τουριστικής υποδομής και διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος.
Όπως αναφέρεται στα τεχνικά και οικονομικά κριτήρια της προκήρυξης οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να διαθέτουν καθαρή θέση ή διαθέσιμα τουλάχιστον €50 εκατ., είτε ως μεμονωμένοι επενδυτές είτε μέσω κοινοπραξίας. Παράλληλα, ζητείται αποδεδειγμένη τεχνική εμπειρία σε έργα μαρινών ή λιμενικών υποδομών αξίας άνω των €60 εκατ., με συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές (πλωτές προβλήτες, κυματοθραύστες κ.ά.). Πρόκειται για κριτήρια που ξεκαθαρίζουν εξαρχής πως στο παιχνίδι μπορούν να μπουν μόνο μεγάλοι παίκτες με ισχυρό χρηματοοικονομικό υπόβαθρο και βαριά τεχνογνωσία.
Στο στόχαστρο δύο μεγάλων κυπριακών κατασκευαστικών εταιρειών
Το Economy Today είναι σε θέση να γνωρίζει ότι ήδη δύο μεγάλες κυπριακές εταιρείες – και συγκεκριμένα με έδρα την Πάφο - εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό. Σύμφωνα με πηγές γνώριμες με το θέμα οι δύο εταιρείες βρίσκονται σε συζητήσεις τόσο με το κράτος όσο και με άλλες εταιρείες που έχουν την τεχνογνωσία σε παρόμοια πρότζεκτ για να προχωρήσουν στις σχετικές μελέτες ώστε στη συνέχεια να καταθέσουν επίσημη προσφορά. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος από εγχώριους επιχειρηματικούς ομίλους επιβεβαιώνει ότι η Μαρίνα Πάφου προσελκύει τόσο διεθνή όσο και τοπικά κεφάλαια, προσδίδοντας ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα στο έργο.
Σύμφωνα με την προκήρυξη του έργου τα χρονοδιαγράμματα για την ανάληψη της εκτέλεσης του έργου έχουν ως εξής:
- 31 Οκτωβρίου 2025: καταληκτική ημερομηνία για ερωτήσεις/διευκρινίσεις.
- 16 Δεκεμβρίου 2025: προθεσμία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
- Φεβρουάριος 2026: ανακοίνωση αποτελεσμάτων προεπιλογής.
- Μάρτιος 2026: έναρξη Β΄ φάσης (δεσμευτικές προσφορές).
- Νοέμβριος 2026: επιλογή αναδόχου.
Με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, η Πάφος φιλοδοξεί να αποκτήσει ένα έργο-ορόσημο που θα ενισχύσει το brand της πόλης ως προορισμού υψηλού επιπέδου στον ναυτικό τουρισμό.