Η Κίνα εντείνει τις προσπάθειές της να εισάγει ρωσικό φυσικό αέριο που έχει υπόκειται σε αμερικανικές κυρώσεις, δημιουργώντας τις βάσεις για έναν εγχώριο «στόλο-σκιάχτρο» πλοίων που μπορούν να μεταφέρουν LNG και να παρακάμψουν τους περιορισμούς που επιβάλλονται σε έναν από τους βασικούς κλάδους της οικονομίας του Κρεμλίνου.
Ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ενέργειας στον κόσμο διαθέτει άφθονο — και συχνά φθηνότερο — φυσικό αέριο που μεταφέρεται μέσω αγωγών. Ωστόσο, αυτές οι εναλλακτικές θαλάσσιες αγορές αποτελούν ένα μέσο για την περαιτέρω διαφοροποίηση του εφοδιασμού, ενισχύοντας ταυτόχρονα τους δεσμούς με τη Ρωσία. Ο ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν έχει καταστήσει το LNG βασικό στοιχείο των μελλοντικών σχεδίων της Ρωσίας για τις εξαγωγές ενέργειας, και χρειάζεται επειγόντως πρόθυμους αγοραστές.
Αν και η προσπάθεια βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο, οι κινήσεις των δεξαμενόπλοιων και η ιδιοκτησία τους στην Κίνα αρχίζουν να αντικατοπτρίζουν τα πρότυπα που παρατηρούνται στο ρωσικό πετρέλαιο και στο LNG, όπου έχει δημιουργηθεί ένας σκιώδης στόλος για να αντισταθμίσει την απώλεια των πωλήσεων μέσω αγωγών προς την Ευρώπη.
Σκιώδης στόλος για το ρωσικό LNG
Το δεξαμενόπλοιο LNG CCH Gas, που μεταφέρει φορτίο από τη Ρωσία που βρίσκεται στη μαύρη λίστα, κρύβει τη θέση του καθώς πλησιάζει σε ένα κινεζικό λιμάνι, σύμφωνα με δορυφορικά και ναυτιλιακά δεδομένα. Ο καταχωρημένος ιδιοκτήτης του, η CCH-1 Shipping Co., έχει διεύθυνση στο Χονγκ Κονγκ που είναι η ίδια με την εταιρεία Samxin Secretarial Services Ltd. — μια συνήθης πρακτική για εταιρείες που επιδιώκουν να αποκρύψουν την πραγματική ιδιοκτησία καθώς εμπορεύονται καύσιμα από το Ιράν ή τη Ρωσία.
Ένα άλλο πλοίο LNG, που πρόσφατα μετονομάστηκε σε Kunpeng, εμφανίστηκε κοντά στη Σιγκαπούρη με παρόμοια δομή — αδιαφανή και επομένως εξαιρετικά ασυνήθιστη για τον κλάδο, ο οποίος απαιτεί εξειδικευμένες τεχνικές δεξιότητες και τείνει να συγκεντρώνεται σε μια μικρή ομάδα ιδιοκτητών. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων ναυτιλίας Equasis, νωρίτερα φέτος μεταβίβασε την ιδιοκτησία και τη διαχείρισή του σε ελάχιστα γνωστές εταιρείες στην Κίνα και τις Νήσους Μάρσαλ. Οι διευθύνσεις συνδέονται με εταιρείες που έχουν εμπορευτεί άλλα καύσιμα που περιλαμβάνονται στη μαύρη λίστα.
Η Ρωσία δημιουργεί τον δικό της στόλο LNG από πέρυσι, συγκεντρώνοντας πάνω από μια δεκάδα πλοίων που είναι νηολογημένα σε εικονικές εταιρείες από τη Ρωσία έως την Ινδία. Αυτό συμβαίνει την ίδια στιγμή που οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ και της Ευρώπης ασκούν μεγαλύτερη πίεση στους αγοραστές ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου λόγω της εισβολής της Μόσχας στην Ουκρανία το 2022.
Η δημιουργία ενός «σκοτεινού» στόλου για το LNG δεν είναι εύκολη υπόθεση. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα πλοία που μεταφέρουν το καύσιμο στους -162 βαθμούς Κελσίου — το οποίο χρησιμοποιείται σε σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και θέρμανσης — απαιτούν πιο σύνθετη τεχνολογία για τη φόρτωση και τη μεταφορά σε σύγκριση με άλλα προϊόντα. Και ενώ σήμερα υπάρχουν σχεδόν 8.000 πετρελαιοφόρα διαφόρων μεγεθών, ολόκληρη η βιομηχανία LNG αριθμεί περίπου 800, γεγονός που σημαίνει ότι η απόκρυψη της θέσης τους είναι δύσκολη.
Πηγή: ot.gr
Διαβάστε επίσης: Γιατί το carry trade του δολαρίου γίνεται και πάλι ανάρπαστο

