Ηλεκτρονικό εμπόριο: Οι Κινέζοι γίγαντες μάχονται για το στέμμα στην αγορά του delivery

Η JD.com και η Alibaba προσελκύουν αγοραστές με εκπτώσεις σε μια προσπάθεια να αρπάξουν μερίδιο αγοράς από τον ανταγωνιστή Meituan

Μια μάχη για την ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά delivery της Κίνας δίνουν οι γίγαντες ηλεκτρονικού εμπορίου JD.com και Alibaba, προσελκύοντας αγοραστές με τεράστιες εκπτώσεις σε μια προσπάθεια να αρπάξουν μερίδιο αγοράς καθώς οι Κινέζοι καταναλωτές έχουν σφίξει το ζωνάρι.

Οι δύο όμιλοι έχουν λανσάρει υπηρεσίες ταχείας παράδοσης τους τελευταίους μήνες, προμηθεύοντας τρόφιμα και βασικά καταναλωτικά είδη εντός 30 λεπτών μέσω του στόλου διανομέων τους. Αυτό έχει εντείνει τον ανταγωνισμό σε έναν τομέα που τα τελευταία χρόνια κυριαρχείται σε μεγάλο βαθμό από την Meituan με έδρα το Πεκίνο.

Η Alibaba επενδύει 7 δισεκατομμύρια δολάρια στην προώθηση της υπηρεσίας Taobao Shangou, ενώ η JD.com επενδύει 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια τον επόμενο χρόνο για να επεκτείνει την επιχείρηση παράδοσης τροφίμων, καθώς αγωνίζονται για να γίνουν η κορυφαία «καθημερινή εφαρμογή» της Κίνας για συναλλαγές σε αγαθά και υπηρεσίες.

Οι κινεζικές πόλεις είναι γεμάτες με διαφημίσεις που προωθούν τις νέες υπηρεσίες της Alibaba και της JD.com, με την τελευταία να δελεάζει τους αγοραστές με καφέ και τσάι με φούσκες για μόλις 0,25 δολάρια.

Οι αναλυτές λένε ότι η κίνηση θυμίζει τον «πόλεμο των κουπονιών» της Κίνας πριν από 10 χρόνια, όταν οι τεχνολογικοί όμιλοι Baidu και Alibaba και οι νεοσύστατες επιχειρήσεις Meituan και Dianping ξεκίνησαν επιθετικές εκστρατείες επιδοτήσεων σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη καταναλωτική αγορά.

Επιστροφή  στο πόλεμο τιμών

«Επιστρέψαμε στον πόλεμο τιμών του 2016», δήλωσε στους Financial Times ένα ανώτερο στέλεχος σε μια από τις κορυφαίες εταιρείες παράδοσης της Κίνας. «Για χρόνια, αυτές οι εταιρείες παρέμειναν περιχαρακωμένες. Τώρα, για άλλη μια φορά πατούν η μία στο έδαφος της άλλης με στρατηγικές που τροφοδοτούνται από επιδοτήσεις».

Η νεοσύστατη αγορά άμεσων αγορών της Κίνας προβλέπεται να φτάσει τα 1,5 τρισεκατομμύρια γιουάν (209 δισεκατομμύρια δολάρια) έως το 2030, με βάση το συνολικό δυναμικό πωλήσεων, από περίπου 600 εκατομμύρια γιουάν το 2024, σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman Sachs, οι οποίοι εκτίμησαν ότι οι τρεις εταιρείες δαπάνησαν συνολικά 3 δισεκατομμύρια δολάρια σε delivery τροφίμων και άμεση λιανική πώληση κατά το δεύτερο τρίμηνο.

Ωστόσο, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η μάχη για το στέμμα της άμεσης παράδοσης στην Κίνα θα μπορούσε να είναι μακρά και δαπανηρή. Σε αντίθεση με το πρώτο κύμα πολέμου προσφορών, η τρέχουσα μάχη λαμβάνει χώρα σε ένα φόντο υποτονικού καταναλωτικού κλίματος και αδύναμης οικονομίας.

«Η αγορά delivery είναι σχετικά ώριμη, επομένως δεν υπάρχει το ίδιο επίπεδο ανόδου όπως πριν από 10 χρόνια», δήλωσε στους FT η Ρόμπιν Ζου, αναλύτρια διαδικτύου στην Bernstein.

Η μάχη delivery έχει εξαλείψει το 25% της τιμής της μετοχής της Alibaba από το υψηλό στα μέσα Μαρτίου, καθώς οι επενδυτές ανησυχούν ότι ο εντεινόμενος ανταγωνισμός θα αποτελέσει μακροπρόθεσμο βάρος για τα κέρδη. Η τιμή της μετοχής της Meituan έχει μειωθεί κατά 35% και της JD.com κατά 31% την ίδια χρονική περίοδο.

Η Meituan, η οποία κατέχει περίπου το 70% της αγοράς delivery τροφίμων της Κίνας, έχει δεσμευτεί να υπερασπιστεί την επιχείρησή της «με κάθε κόστος». Ο όμιλος έχει αυξήσει τις εκπτώσεις στους καταναλωτές και επενδύει σε κεντρικές κουζίνες, όπου οι έμποροι προετοιμάζουν φαγητό στις εγκαταστάσεις που λειτουργεί, σε μια προσπάθεια να βελτιώσει την ασφάλεια των τροφίμων και να μειώσει το κόστος παράδοσης.

Η Alibaba και η JD.com έχουν ενθαρρυνθεί από μια πρόσφατη κυβερνητική εκστρατεία επιδοτήσεων για τους καταναλωτές, ώστε να αναβαθμίσουν τα ηλεκτρονικά τους, η οποία εξαιρούσε τις πλατφόρμες των Meituan και PDD Holdings.

Η έντονη ώθηση της JD.com στην αγορά delivery φαγητού από τον Φεβρουάριο την έχει οδηγήσει να κατακτήσει σημαντικό μερίδιο αυτής της αγοράς. Μέχρι τον Ιούνιο, είχε φτάσει κατά μέσο όρο 25 εκατομμύρια ημερήσιες παραγγελίες delivery φαγητού.

Η νέα υπηρεσία Taobao Shangou της Alibaba, που δημιουργήθηκε με την ενσωμάτωση της επιχείρησης delivery φαγητού Ele.me με τις πλατφόρμες λιανικής Taobao και Tmall, έχει επίσης αυξήσει τον ανταγωνισμό.

«Αυτή η αναδιάρθρωση έχει καταστήσει την Alibaba έναν πιο ισχυρό ανταγωνιστή», δήλωσε στέλεχος της Meituan.

Ο πόλεμος φθείρει και η νίκη μπορεί να είναι πύρρειος

Ο ανταγωνισμός για οδηγούς παράδοσης οδήγησε την Meituan να βελτιώσει τα επιδόματα κοινωνικής ασφάλισης για τους ταχυμεταφορείς της, αφότου η JD.com παρουσίασε κίνητρα για τους δικούς της οδηγούς.

Τον περασμένο μήνα, Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Meituan, Γουάνγκ Ζινγκ, ζήτησε δημόσια να τερματιστούν οι μάχες προσφορών, προτρέποντας τις ρυθμιστικές αρχές να παρέμβουν για να εμποδίσουν τις εταιρείες να στρεβλώνουν την αγορά με την αγοραστική τους δύναμη.

Η Τσέλσι Ταμ, ανώτερη αναλύτρια μετοχών στη Morningstar, δήλωσε ότι οι προσφορές της Meituan θα πρέπει να τη βοηθήσουν να περιορίσει τις απώλειες, εκτιμώντας ότι το μερίδιό της στην αγορά διανομής τροφίμων θα μπορούσε να μειωθεί στο 60% την επόμενη δεκαετία.

«Η Meituan εξακολουθεί να έχει την καλύτερη ποιότητα υπηρεσιών και ποικιλία, επομένως είναι σημαντικό να συνεχίσουμε να επιδοτούμε για να εδραιώσουμε την αφοσίωση των καταναλωτών», δήλωσε η Ταμ.

Προς το παρόν δεν είναι σαφές πόσο θα διαρκέσει ο πόλεμος λιανικής, καθώς όλοι οι μεγάλοι παίκτες έχουν βαθιές τσέπες για να στηρίξουν αυτόν τον αγώνα, αλλά ακόμη και η νίκη μπορεί να αποδειχθεί πύρρειος.

Πηγή: ot.gr

Διαβάστε επίσης: Προϋπολογισμό - μαμούθ €2 τρισ. ζητεί η Κομισιόν για την περίοδο 2028 - 2034

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ