Καθυστερήσεις με δημοσιονομικό κόστος και οργανωτικά θέματα - Τι επισημαίνει η ΕΥ γα ΥΠΑΜ

Η έκθεσή της Ελεγκτικής Υπηρεσίας καταγράφει ότι δεν επιτεύχθηκε η προβλεπόμενη μείωση στρατιωτικού προσωπικού, αλλά αύξηση, ενώ κάνει λογο για καθυστερήσεις σε έργα υποδομής και ενεργειακές αναβαθμίσεις

Καθυστερήσεις σε διάφορους τομείς που μπορεί να οδηγήσουν σε δημοσιονομικό κόστος και οργανωτικά θέματα εντοπίζει η έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το Υπουργείο Άμυνας, για τα έτη 2021-2024, που δημοσιοποιήθηκε την Τρίτη.

Στα ευρήματα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, παρατηρείται, μεταξύ άλλων, μεγάλος αριθμός προσφυγών αξιωματικών που εκκρεμούν, αύξηση, αντί μείωση, του προσωπικού, καθυστερήσεις σε έργα υποδομής και ενεργειακές αναβαθμίσεις, αποτυχία του συστήματος μηχανογράφησης και παράτυπη χρήση των υπηρεσιακών οχημάτων.

Αναλυτικά, σύμφωνα με την Ελεγκτική Υπηρεσία, παραμένει μεγάλος αριθμός εκκρεμών προσφυγών σχετικά με ευδόκιμους τερματισμούς αξιωματικών, κατά αποφάσεων του Ανώτερου Συμβουλίου Κρίσεως, που κατατέθηκαν την περίοδο 2019-2021, στη βάση προηγούμενης ακυρωτικής απόφασης από το Διοικητικό Δικαστήριο.

Η ΕΥ αναφέρει ότι το παραπάνω ενέχει δημοσιονομικό κίνδυνο επιβάρυνσης του κράτους σε περίπτωση επιδικασθείσας αποζημίωσης.

Άλλο εύρημα της Ελεγκτικής, αφορά τη διοικητική μεταρρύθμιση του Υπουργείου. Όπως αναφέρεται, δεν επιτεύχθηκε η προβλεπόμενη μείωση στρατιωτικού προσωπικού στα Τμήματα του Υπουργείου. Αντίθετα, καταγράφεται αύξηση, γεγονός που αναιρεί τον αρχικό σχεδιασμό.

Το ΥΠΑΜ προχώρησε σε διαδικασία διοικητικής μεταρρύθμισης με στόχο την αναδόμηση της οργανωτικής του δομής, της στελέχωσης και της διάρθρωσης θέσεων, στη βάση σχετικής μελέτης του 2015, που αποσκοπούσε στη βελτίωση της λειτουργίας και της αποτελεσματικότητάς του. Η μεταρρύθμιση περιλάμβανε συγχωνεύσεις Τμημάτων/Υπηρεσιών του ΥΠΑΜ και του ΓΕΕΦ, στο πλαίσιο της συστέγασής τους, καθώς και την ετοιμασία μελέτης για τον καθορισμό εξειδικευμένων οργανικών θέσεων στον Προϋπολογισμό του Υπουργείου.

Παρόλο ότι η συστέγαση του ΥΠΑΜ και του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Φρουράς (ΓΕΕΦ) στις νέες κτηριακές εγκαταστάσεις έχει ολοκληρωθεί από τον Απρίλιο του 2019 και οι νέες οργανικές θέσεις του ΥΠΑΜ έχουν όλες πληρωθεί μέχρι το 2024, «δεν έχει επιτευχθεί η επιδιωκόμενη μείωση στον συνολικό αριθμό του στρατιωτικού προσωπικού που απασχολείται στα διάφορα Τμήματα του Υπουργείου, όπως είχε καθοριστεί στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσής του αλλά αντίθετα, ο αριθμός του στρατιωτικού προσωπικού που απασχολείται στο Υπουργείο παρουσίασε αύξηση σε σχέση με τα προηγούμενα έτη», αναφέρεται στην έκθεση.

Καθυστέρηση σε έργα υποδομής και ενεργειακές δράσεις

Επιπλέον, η έκθεση της Ελεγκτικής κάνει λόγο και για καθυστερήσεις στις διαδικασίες για ιδιόκτητα κτήρια ΥΠΑΜ/ΓΕΕΦ, με κίνδυνο ανάγκης παράτασης της υφιστάμενης μίσθωσης.

Όπως προκύπτει, έχει παρέλθει σημαντικός χρόνος, χωρίς να έχουν γίνει ουσιαστικές ενέργειες για απόκτηση ιδιόκτητου κτηρίου, γεγονός που καθιστά αμφίβολη τη δυνατότητα ολοκλήρωσης του έργου πριν τη λήξη του υφιστάμενου συμβολαίου.

Καθυστερήσεις παρατηρούνται, επίσης, στην προώθηση ενεργειακών δράσεων φιλικών προς το περιβάλλον. Σύμφωνα με την Ελεγκτική Υπηρεσία, οι δράσεις του ΥΠΑΜ για τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε Στρατόπεδα της Εθνικής Φρουράς παρουσιάζουν καθυστέρηση, με κίνδυνο απώλειας της σχετικής ευρωπαϊκής χρηματοδότησης.

Καθυστέρηση παρατηρείται επίσης στην υλοποίηση του προγράμματος αντικατάστασης υφιστάμενων φωτιστικών με λαμπτήρες νέας τεχνολογίας τύπου LED. Τέλος, καταργήθηκαν τα συστήματα ανακύκλωσης γκρίζου νερού χωρίς να έχουν προωθηθεί ενέργειες για σύνδεση των Στρατοπέδων με αποχετευτικά συστήματα.

Αποτυχία συστήματος μηχανογράφησης

Στην έκθεση αναφέρεται, ακόμα, η αποτυχία υλοποίησης του συστήματος καταγραφής και η συνέχιση χειροκίνητων διαδικασιών, που αυξάνει τον κίνδυνο λαθών και τις καθυστερήσεις στην ανανέωση Διαταγμάτων Επίταξης.

Συγκεκριμένα, σημειώνεται ότι από το 2015 καταβλήθηκε προσπάθεια δημιουργίας μηχανογραφικού συστήματος καταγραφής όλων των τεμαχίων που επηρεάζονται από επιτάξεις, απαλλοτριώσεις και μισθώσεις. «Παρά τους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους που δαπανήθηκαν, το σύστημα κρίθηκε ως μη αξιόπιστο και μη συμβατό με την Κεντρική Αποθήκη Πληροφοριών (ΚΑΠ) της Κυβέρνησης, με αποτέλεσμα να εγκαταλειφθεί», αναφέρει η ΕΥ.

Σημειώνεται ότι η απουσία κατάλληλης μηχανογράφησης οδηγεί σε αυξημένο διοικητικό κόστος και σε κινδύνους λαθών, αφού η παρακολούθηση γίνεται μέσω αρχείων Excel.

Παράλληλα, αναφέρεται ότι εξακολουθούν να παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις στην ανανέωση Διαταγμάτων Επίταξης, με αρκετά να παραμένουν σε εκκρεμότητα επί σειρά ετών. Σύμφωνα με την Ελεγκτική Υπηρεσία, οι καθυστερήσεις οφείλονται τόσο στη μη έγκαιρη ανταπόκριση εμπλεκόμενων Υπηρεσιών, όσο και στην έλλειψη αυτοματοποιημένου συστήματος παρακολούθησης, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο παραλείψεων.

Παράτυπη χρήση στρατιωτικών οχημάτων

Άλλο εύρημα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας αφορά στη συνέχιση της καθημερινής διακίνησης προσωπικού με στρατιωτικά οχήματα κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας, με κόστος σε καύσιμα που αφαιρείται από τις λειτουργικές ανάγκες των Μονάδων.

«Συνεχίζεται η παροχή υπηρεσίας διακίνησης μόνιμων στελεχών και πολιτικού προσωπικού της ΕΦ, επί καθημερινής βάσης, με στρατιωτικά οχήματα από και προς τον τόπο εργασίας τους, κατά παράβαση των διατάξεων της σχετικής νομοθεσίας», αναφέρει η Ελεγκτική Υπηρεσία.

Σημειώνει,  ότι αν το ΓΕΕΦ κρίνει απαραίτητη την πιο πάνω διευθέτηση, θα πρέπει να προωθήσει την υποβολή σχετικής πρότασης προς το Υπουργικό Συμβούλιο για τροποποίηση της νομοθεσίας, που στη συνέχεια θα πρέπει να ψηφιστεί από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, ώστε να επιτρέπεται η χρήση των υπηρεσιακών οχημάτων για τους συγκεκριμένους λόγους, για να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με την κείμενη νομοθεσία και η νομιμότητα και η κανονικότητα των αντίστοιχων γενομένων δαπανών από μέρους του λογιστηρίου του Υπουργείου.

Αυξημένη δαπάνη για τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες

Στην έκθεση της ΕΥ αναφέρεται, ακόμα, ότι η συνολική δαπάνη που αφορά στην παροχή τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών στην Εθνική Φρουρά, για το έτος 2023, ανήλθε στα €3.141.741 και αφορούσε σε ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών που περιλαμβάνει, επιπλέον της σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, τις υπηρεσίες δικτύωσης, το διαδίκτυο, την τηλεειδοποίηση, καθώς επίσης την παροχή ειδικών διευκολύνσεων.

Όπως αναφέρεται, το ΥΠΑΜ είχε συνάψει στο παρελθόν ειδική συμφωνία για την περίοδο 1995-2004, η οποία αφορούσε στην παροχή ειδικής τιμολόγησης σημαντικού αριθμού κυκλωμάτων, για κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών της ΕΦ. Ωστόσο μετά τη λήξη της δεν έχει προχωρήσει στη συνομολόγηση μιας ενιαίας τιμολογιακής συμφωνίας με τον τηλεπικοινωνιακό πάροχο, παρότι η ανάγκη αυτή είχε εντοπιστεί ήδη από το 2012.

«Η έλλειψη συμφωνίας στερεί τη δυνατότητα εξασφάλισης ευνοϊκότερων όρων και χαμηλότερου κόστους για τις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες της ΕΦ. Παρά την ενημέρωση από το ΥΠΑΜ ότι εντός του 2024 θα είχε επιτευχθεί σχετική συμφωνία, μέχρι την ημερομηνία ολοκλήρωσης του ελέγχου μας δεν είχε προωθηθεί καμία διαδικασία επικαιροποίησης των συμπληρωματικών υπηρεσιακών αναγκών του ΓΕΕΦ και κατ’ επέκταση ούτε της ετοιμασία προσχεδίου για έναρξη των διαπραγματεύσεων με τον τηλεπικοινωνιακό πάροχο, για τη συνομολόγηση της υπό αναφορά σύμβασης, γεγονός που συνεχίζει να δημιουργεί καθυστερήσεις και αυξημένο κόστος», σημειώνεται.

Αναφέρεται, ακόμα, ότι, παρόλο που από την αρχική ειδική συμφωνία έχει αφαιρεθεί σημαντικός αριθμός κυκλωμάτων (κατά περίπου 39% σε σχέση με το 2012), η μηνιαία τιμή χρέωσης παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη.

Διαπιστώθηκαν επίσης αδυναμίες στην καταγραφή και στην παρακολούθηση του χρόνου εργασίας των υπαλλήλων του ΥΠΑΜ και παρατυπίες στον τρόπο εφαρμογής του ευέλικτου ωραρίου εργασίας. Ως αποτέλεσμα, σύμφωνα με την Ελεγκτική Υπηρεσία, αριθμός εργαζομένων παρουσιάζει χρόνο αδικαιολόγητης απουσίας ή/και έλλειμμα χρόνου εργασίας, κατά παράβαση των σχετικών εγκυκλίων, Νόμων και Κανονισμών.

Επίσης, παρατηρήθηκε η λανθασμένη εφαρμογή των σχετικών νομοθετικών διατάξεων αναφορικά με την αποκοπή άδειας ανάπαυσης για αδικαιολόγητη απουσία ή/και έλλειμμα χρόνου.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Διαβάστε επίσης: Π. Κουρουσίδης: Δεν είναι προνοιακό επίδομα η στέγαση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ