Παρά το γεγονός ότι η προσοχή των επενδυτών παραμένει στραμμένη στις μετοχές της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης, ένας παραδοσιακά «ήσυχος» κλάδος της χρηματιστηριακής αγοράς καταγράφει εντυπωσιακή άνοδο: οι εταιρείες διύλισης πετρελαίου.
Σύμφωνα με το Bloomberg, οι μετοχές εταιρειών όπως η Valero Energy Corp. και η Marathon Petroleum Corp. έχουν ενισχυθεί τουλάχιστον κατά 30% το 2025, ξεπερνώντας περίπου το 90% των μετοχών του S&P 500, σύμφωνα με την 22V Research. Οι μικρότερες εταιρείες διύλισης καταγράφουν ακόμη καλύτερες επιδόσεις, με την Par Pacific Holdings Inc. να έχει διπλασιάσει την αξία της και την CVR Energy Inc. να σημειώνει άνοδο 83%.
Αυτές οι «παλαιάς οικονομίας» μετοχές, που αποτελούν τα εργοστάσια παραγωγής της πετρελαϊκής βιομηχανίας, ωφελούνται από την πτώση του κόστους του αργού πετρελαίου – της κύριας πρώτης ύλης τους – ενώ οι τιμές της βενζίνης παραμένουν σταθερές. Έτσι, τα περιθώρια κέρδους διευρύνονται σημαντικά.
Παράλληλα, οι ενεργειακές μετοχές συνολικά έχουν περιορίσει το μερίδιό τους στον S&P 500 σε λιγότερο από 3% του δείκτη, αντανακλώντας τη μακροχρόνια μετατόπιση κεφαλαίων προς την τεχνολογία.
Για την 22V Research, αυτή η χαμηλή εκπροσώπηση αποτελεί στρατηγική ευκαιρία, το λεγόμενο «εγκαταλελειμμένο άλφα». Η εταιρεία θεωρεί τις μετοχές διυλιστηρίων «το καλύτερο μέσο για μακροπρόθεσμη έκθεση στο πετρέλαιο», εκτιμώντας ότι τα κέρδη θα συνεχίσουν να ενισχύονται, ακόμη και σε περίπτωση ανάκαμψης των τιμών του αργού.
Διστακτικοί οι επενδυτές
Παρά την απόδοση, οι επενδυτές εμφανίζονται ακόμη σκεπτικοί. Το VanEck Oil Refiners ETF, που παρακολουθεί εταιρείες όπως η Valero και η Phillips 66, έχει καταγράψει εκροές ύψους 4,6 εκατ. δολαρίων το 2025.
«Το κλίμα παραμένει αρνητικό για τον ενεργειακό κλάδο», δήλωσε ο Eric Nuttall, ανώτερος διαχειριστής χαρτοφυλακίου στη Ninepoint Partners, που χειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα ενεργά ενεργειακά ETFs στη Βόρεια Αμερική.
Ο παράγοντας ΟΠΕΚ
Η επιφυλακτικότητα σχετίζεται με την αύξηση παραγωγής του ΟΠΕΚ, που φέτος πιέζει τις τιμές του πετρελαίου, εντείνοντας τους φόβους για υπερπροσφορά έως το 2026. Η BMO Capital Markets σημειώνει επίσης αύξηση της παραγωγής εκτός ΟΠΕΚ.
«Με αυτό το υπόβαθρο, υποψιαζόμαστε ότι οι τιμές του αργού θα συνεχίσουν να πέφτουν στο εγγύς μέλλον», ανέφεραν αναλυτές της BMO, συστήνοντας αμυντική στροφή σε μετοχές με περιουσιακά στοιχεία διύλισης.
Τα διυλιστήρια ως «ασφαλές καταφύγιο»
«Όταν οι τιμές του πετρελαίου πέφτουν, η συνηθισμένη στρατηγική είναι να πουλάς πετρελαϊκές μετοχές και να αγοράζεις διυλιστήρια», εξηγεί ο Ρομπ Θάμελ, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στην Tortoise Capital Advisors.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι τα παλαιότερα διυλιστήρια κλείνουν και ελάχιστα νέα δημιουργούνται, κάτι που δημιουργεί «αξία σπανιότητας» στις μετοχές του κλάδου.
Στο μεταξύ, πρόσφατη πρόταση της κυβέρνησης Τραμπ για εξαίρεση των μικρών διυλιστηρίων από το πρότυπο ανανεώσιμων καυσίμων λειτουργεί υποστηρικτικά. Η Scotiabank σημειώνει ότι αυτό οδήγησε σε νέα άνοδο μεσαίου μεγέθους εταιρειών. Η Delek US Holdings Inc. κέρδισε 12% σε μία εβδομάδα, η CVR Energy 10% και η Par Pacific 6,6%.
Παραδοσιακά, το δεύτερο εξάμηνο του έτους χαρακτηρίζεται από εποχική αδυναμία στη ζήτηση για διυλισμένα προϊόντα. Όμως φέτος, οι ουκρανικές επιθέσεις σε ενεργειακές υποδομές της Ρωσίας, τα χαμηλά αποθέματα ντίζελ και η περιορισμένη παγκόσμια διυλιστική ικανότητα δημιουργούν αντίρροπες δυνάμεις.
Σύμφωνα με τον αναλυτή της TD Cowen, Τζέισον Γκάμπελμαν, αυτές οι εξελίξεις δημιουργούν «θετικές προοπτικές για τους επόμενους 6–12 μήνες για τον κλάδο», καθώς οι επενδυτές προσαρμόζουν τις εκτιμήσεις τους για τα περιθώρια κέρδους.
Πηγή: newmoney.gr
Διαβάστε επίσης: Χρυσός: Κοντά σε νέο υψηλό με το βλέμμα στη Fed – Στα $3.688 η ουγγιά