Καθώς η Boeing Co. βρισκόταν σε μια συνεχή κρίση πέρυσι, ο ευρωπαϊκός ανταγωνιστής της συνέχιζε αθόρυβα να παράγει αεροσκάφη, με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Airbus SE, Γκιγιόμ Φορί, να υπενθυμίζει τακτικά στο προσωπικό του να παραμείνει ταπεινό.
Ο ίδιος γνώριζε πολύ καλά πόσο γρήγορα μπορεί να αλλάξει η κατάσταση σε έναν κλάδο που έχει μόνο δύο βασικούς παίκτες. Η περασμένη εβδομάδα αποτέλεσε μια δυσάρεστη υπενθύμιση ότι ούτε η Airbus είναι απρόσβλητη από τα προβλήματα παραγωγής που ταλανίζουν την κατασκευή αεροσκαφών, με την έλλειψη προμηθειών και εργατικού δυναμικού να αποτελεί οξύ πρόβλημα κατά τη μετά-πανδημική περίοδο.
Η Airbus αναγκάστηκε να αναθεωρήσει τον στόχο παράδοσης αεροσκαφών για φέτος που η εταιρεία είχε από καιρό υποστηρίξει ότι ήταν εφικτός, ακόμη και όταν υπήρχαν ενδείξεις τουναντίον. Αλλά μετά την αποκάλυψη ότι ένας τρίτος προμηθευτής από την Ισπανία είχε παραδώσει πάνελ αεροσκαφών που δεν πληρούσαν τις προδιαγραφές της, η Airbus αναγκάστηκε τελικά να κάνει πίσω, αναδεικνύοντας πόσο εξαρτημένη είναι η τύχη μιας εταιρείας αξίας 155 δισεκατομμυρίων ευρώ από ένα ακόμα ασταθές, εκτεταμένο δίκτυο μικρότερων κατασκευαστών.
Δεν ήταν η μόνη κακή είδηση που ανακοίνωσε η Airbus τις τελευταίες ημέρες. Πρόσφατα, η γαλλική εταιρεία ζήτησε επείγουσα αναθεώρηση του λογισμικού για ένα στόλο περίπου 6.000 αεροσκαφών A320, αφού ανακάλυψε ένα πιθανό σφάλμα στον τρόπο με τον οποίο οι υπολογιστές αλληλεπιδρούν με τα συστήματα ελέγχου πτήσης. Η γκάμα των A320 είναι το πιο δημοφιλές προϊόν της εταιρείας.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, το διπλό πλήγμα τρόμαξε τους επενδυτές και προκάλεσε τη χειρότερη ημέρα στην αγορά που έχει καταγράψει η εταιρεία από τον Απρίλιο. Η πτώση έγινε ακόμη πιο εμφανής, καθώς η Boeing απολάμβανε την καλύτερη απόδοση των μετοχών της εδώ και μήνες, μετά από μια αισιόδοξη ανακοίνωση για την οικονομική της ανάκαμψη.
Η Boeing κατάφερε να βγει από μια πολυετή κρίση που ξεκίνησε στα τέλη του 2018 με την πρώτη από δύο αεροπορικές συντριβές σε σύντομο χρονικό διάστημα. Η κρίση επιδεινώθηκε από την κρίση της πανδημίας και στη συνέχεια έγινε ακόμη πιο οξεία στις αρχές του 2024, όταν τα λάθη στην κατασκευή οδήγησαν σε μια άλλη σχεδόν καταστροφική πτήση.
Στη συνέχεια, στα τέλη του περασμένου έτους, μια απεργία σταμάτησε την παραγωγή για εβδομάδες και εξάντλησε τους πόρους του κατασκευαστή αεροσκαφών.
Ωστόσο, η εμβληματική αμερικανική εταιρεία έχει πραγματοποιήσει στροφή 180 μοιρών υπό τη νέα ηγεσία του CEO Κέλι Όρτμπεργκ, ο οποίος την ανανέωσε και πραγματοποίησε ορισμένες σημαντικές αλλαγές στη διοίκηση. Η Boeing απολαμβάνει επίσης την υποστήριξη του Λευκού Οίκου, με τον πρόεδρο των ΗΠΑ να χρησιμοποιεί συστηματικά τις παραγγελίες αεροσκαφών ως διαπραγματευτικό ατού καθώς ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο ή διαπραγματεύεται εμπορικές συμφωνίες.
Σίγουρα, οι πρόσφατες αναποδιές της Airbus δεν είναι πιθανό να φτάσουν το επίπεδο της σημαντικής κατάρρευσης που υπέστη η Boeing. Η εταιρεία κατάφερε να διορθώσει γρήγορα τις αναθεωρήσεις του λογισμικού κατά τη διάρκεια του περασμένου Σαββατοκύριακου, περιορίζοντας τις διαταραχές στο ελάχιστο. Επίσης, έχει δηλώσει ότι αναμένει ότι τα περισσότερα από τα πάνελ που βρίσκονται υπό έλεγχο θα αποδειχθούν ασφαλή.
Ωστόσο, η αναθεώρηση των παραδόσεων θα αναγκάσει ορισμένες αεροπορικές εταιρείες να περιμένουν ακόμη περισσότερο για τα αεροσκάφη τους, σε μια εποχή που οι αερομεταφορείς επιδιώκουν να αναβαθμίσουν επειγόντως τους στόλους τους για να ανταποκριθούν στην αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης για ταξίδια. Πελάτες όπως η Ryanair Holdings Plc έχουν από καιρό εκφράσει τη δυσαρέσκειά τους για τις καθυστερήσεις που εμποδίζουν τις αναπτυξιακές φιλοδοξίες του κλάδου.
Τέλος, με τις πρόσφατες προσπάθειες και φιλοδοξίες της Κίνας να ανατρέψει το δυοπώλιο των δύο κολοσσών, η τύχη της Airbus και της Boeing παραμένει αλληλένδετη.
Πηγή: newmoney.gr

