Πώς η έλλειψη πετρελαιοφόρων επηρεάζει την αγορά (πίνακες)

Τα νεότευκτα πλοία, τα οποία συνήθως μεταφέρουν εξευγενισμένα καύσιμα στο παρθενικό τους ταξίδι, ταξιδεύουν άδεια για να παραλάβουν αργό πετρέλαιο

Η έλλειψη πετρελαιοφόρων γίνεται τόσο έντονη, ώστε τα νεότευκτα πλοία, τα οποία συνήθως μεταφέρουν εξευγενισμένα καύσιμα στο παρθενικό τους ταξίδι, ταξιδεύουν άδεια για να παραλάβουν όσο το δυνατόν συντομότερα αργό πετρέλαιο.

Έξι supertankers που παραδόθηκαν φέτος ταξίδεψαν χωρίς φορτίο από την Ανατολική Ασία για να φορτώσουν αργό πετρέλαιο στη Μέση Ανατολή, την Αφρική ή την Αμερική, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων και εγκαταστάσεων που εξέτασαν το Bloomberg και η Signal Ocean. Πέρυσι, μόνο ένα πλοίο πραγματοποίησε τέτοιο ταξίδι.

Οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων που πρόκειται να παραλάβουν νέα πλοία τα χρησιμοποιούν σχεδόν πάντα για τη μεταφορά καυσίμων όπως η βενζίνη στα παρθενικά τους ταξίδια. Αυτό είναι λογικό τόσο από οικονομική όσο και από γεωγραφική άποψη, δεδομένου ότι τα πετρελαϊκά προϊόντα είναι καθαρότερα από το αργό πετρέλαιο και τα πλοία δεν χρειάζεται να πλυθούν μετά τη μεταφορά τους, αλλά και επειδή πολλά από τα πλοία κατασκευάζονται στην Ανατολική Ασία, η οποία εισάγει μεγάλες ποσότητες μη επεξεργασμένου πετρελαίου και εξάγει διυλισμένα καύσιμα.

Η σοβαρή έλλειψη δεξαμενόπλοιων ανατρέπει πλέον αυτή τη λογική. Οι παραγωγοί πετρελαίου — τόσο εντός όσο και εκτός του ΟΠΕΚ — έχουν αυξήσει την παραγωγή τους φέτος. Οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας και ο κίνδυνος της διέλευσης από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν διαταράξει τις παραδοσιακές διαδρομές, με αποτέλεσμα να απαιτούνται μακρύτερα ταξίδια και να χρησιμοποιούνται περισσότερα πλοία.

Μικρότερα δεξαμενόπλοια έχουν επίσης εμπλακεί στο εμπόριο πετρελαίου, ενώ ορισμένοι έμποροι αναγκάστηκαν να χωρίσουν τα φορτία λόγω της έλλειψης μεγαλύτερων πλοίων, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο το κόστος μεταφοράς. Ο δείκτης Baltic Dirty Tanker, ο οποίος παρακολουθεί τις τιμές μεταφοράς αργού πετρελαίου σε 12 σημαντικές διαδρομές, έχει αυξηθεί κατά περισσότερο από 50% από τα τέλη Ιουλίου, ενώ ο δείκτης Baltic Clean Tanker αυξήθηκε μόνο κατά 12%.

«Όταν τα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια κερδίζουν 100.000 δολάρια την ημέρα και τα Suezmax 80.000 δολάρια για τη μεταφορά αργού πετρελαίου, πολλοί προτιμούν να βιαστούν να ‘κλειδώσουν’ τη διαθεσιμότητα σε αυτά τα επίπεδα, σε περίπτωση που εξαφανιστεί», δήλωσε ο Γεώργιος Σακελλαρίου, αναλυτής της Signal Maritime.

Το Aliakmon I ήταν το πρώτο supertanker που πραγματοποίησε ένα τέτοιου είδους παρθενικό ταξίδι φέτος. Απέπλευσε από ένα ναυπηγείο στη βορειοανατολική Κίνα χωρίς φορτίο στα τέλη Ιουνίου και κατευθύνθηκε στο Κουβέιτ για να παραλάβει σχεδόν 2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου. Στη συνέχεια, το πλοίο παρέδωσε το αργό πετρέλαιο στο Βιετνάμ τον Αύγουστο.

Πηγή: newmoney.gr

Διαβάστε επίσης: Ασήμι: Νέο ιστορικό υψηλό - Εβδομαδιαία κέρδη για τον χρυσό

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ