Έρχεται έκρηξη τιμών στο ντίζελ; Ο εφοδιασμός στερεύει επικίνδυνα (διάγραμμα)

Η αγορά πετρελαίου αγωνίζεται να αναπληρώσει τα αποθέματα ντίζελ πριν ξεκινήσει η περίοδος των τυφώνων, με τον εφοδιασμό να κινδυνεύει από γεωπολιτικές πιέσεις και θεσμικές παρεμβάσεις

Η παγκόσμια αγορά πετρελαίου εξαντλεί κάθε διαθέσιμο εργαλείο για να περιορίσει την κρίση ντίζελ, αλλά το χρονικό περιθώριο για να γεμίσουν οι δεξαμενές στενεύει. Οι επικείμενες συντηρήσεις διυλιστηρίων και οι πιθανοί τυφώνες απειλούν να περιορίσουν την παραγωγή, την ώρα που τα αποθέματα μόλις αρχίζουν να απομακρύνονται από τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών.

Από τις ΗΠΑ μέχρι την Ευρώπη και την Ασία, οι αποθήκες καυσίμων παρέμεναν σε ανησυχητικά χαμηλά επίπεδα. Οι traders προειδοποιούν πως θα είναι δύσκολο να καλυφθούν τα κενά εγκαίρως. Οι αυξήσεις των τιμών που καταγράφηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης Ισραήλ–Ιράν παραμένουν νωπές, ενώ ειδικοί όπως η Goldman Sachs και η TotalEnergies εκφράζουν επιφυλάξεις για το ενδεχόμενο σημαντικής αποκλιμάκωσης.

Το ντίζελ έχει κρίσιμο ρόλο για την παγκόσμια οικονομία, επηρεάζοντας την τιμή των αγαθών, τη γεωργία, τις μεταφορές και τον πληθωρισμό. Η άνοδος του κόστους περιορίζει την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των καταναλωτών, ειδικά τη στιγμή που οι εμπορικές εντάσεις και οι δασμοί που επιβάλλει ο Πρόεδρος Τραμπ ανεβάζουν περαιτέρω τις τιμές. Στις ΗΠΑ, οι αγρότες χρειάζονται τεράστιες ποσότητες ντίζελ για να λειτουργήσουν τον εξοπλισμό τους στη διάρκεια της φθινοπωρινής συγκομιδής.

Παράλληλα, η σκληρή στάση των ΗΠΑ απέναντι στην Ινδία, λόγω επεξεργασίας ρωσικού αργού πετρελαίου, αφήνει την Ευρώπη ευάλωτη. Η Γηραιά Ήπειρος εξαρτάται πλέον από πιο απομακρυσμένους προμηθευτές μετά την απαγόρευση εισαγωγών από τη Ρωσία, κάτι που αυξάνει τους κινδύνους διαταραχών.

«Είμαστε αισιόδοξοι για το τέλος του έτους», δήλωσε ο Ράμι Ραμαντάν από την BB Energy. «Ωστόσο, αναμένουμε σοκ στην αγορά, εξαιτίας της απομάκρυνσης της Ευρώπης από κοντινές πηγές εφοδιασμού.»

Οι ΗΠΑ καταγράφουν τα χαμηλότερα καλοκαιρινά αποθέματα ντίζελ εδώ και δεκαετίες. Αν και το καλοκαίρι είναι συνήθως περίοδος αναπλήρωσης, μια σειρά από κλεισίματα διυλιστηρίων μετά την πανδημία Covid έχει μειώσει τη διαθέσιμη δυναμικότητα. Παρά τα υψηλά περιθώρια κέρδους, που οδηγούν εταιρείες όπως η Valero και η Phillips 66 σε αυξημένη παραγωγή, τα αποθέματα παραμένουν ευάλωτα. Η Ευρώπη, με τη σειρά της, αναμένει φορτία από τη Μέση Ανατολή και την Ασία, για να καλύψει τις ανάγκες της.

Οι τιμές ντίζελ, που εκτοξεύθηκαν στα 110 δολάρια το βαρέλι μετά τις αεροπορικές επιδρομές Ισραήλ–Ιράν, έχουν υποχωρήσει κοντά στα 90 δολάρια. Η ανθεκτικότητα του ντίζελ βοήθησε στη στήριξη του αργού, την ώρα που ο ΟΠΕΚ+ επιτάχυνε την επιστροφή του στην παραγωγή.

Η απόσταση ανάμεσα στις τιμές του ντίζελ και του Brent έχει διευρυνθεί. Πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, το spread ήταν σπάνια πάνω από 15 δολάρια. Πλέον, ξεπερνά τα 20 στην Ευρώπη και τα 30 στις ΗΠΑ. Η Goldman Sachs προβλέπει ότι θα παραμείνει υψηλό έως και το 2026, λόγω της επίμονης έλλειψης διυλιστικής δυναμικότητας, ενώ η TotalEnergies προβλέπει ότι οι υψηλές τιμές του ντίζελ ήρθαν για να μείνουν.

«Αν υπάρξει διαταραχή στην προσφορά λόγω τυφώνα, η αντίδραση της αγοράς θα είναι έντονη», προειδοποίησε ο Gary Simmons της Valero. Η εταιρεία εκτιμά πως τα crack spreads θα διατηρηθούν σε ισχυρά επίπεδα.

Το ντίζελ ανήκει στην κατηγορία των μεσαίων αποσταγμάτων, μαζί με το αεροπορικό καύσιμο και το πετρέλαιο θέρμανσης. Η αυξημένη ζήτηση των αερομεταφορών έχει περιορίσει την προσφορά, ενώ ένας ψυχρός χειμώνας θα μπορούσε να εντείνει την πίεση.

Ο Rick Hessling της Marathon Petroleum σημείωσε ότι «η ζήτηση από γεωργία και φορτηγά παραμένει ισχυρή» και αναμένει τα spreads του ντίζελ να παραμείνουν σε τρέχοντα επίπεδα για τους επόμενους μήνες.

Κάποιοι παρατηρούν σημάδια προσωρινής ανακούφισης. Τον Ιούλιο, περισσότερα φορτία ντίζελ και αεροπορικού καυσίμου κινήθηκαν από την Ασία και τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη από κάθε άλλη φορά τους τελευταίους έντεκα μήνες. Ένα υπερδεξαμενόπλοιο μεταφέρει αυτή τη στιγμή 2 εκατ. βαρέλια ντίζελ προς ευρωπαϊκούς προορισμούς και άλλο ένα έχει ήδη κρατηθεί για τον ίδιο σκοπό.

Ο Brian Mandell της Phillips 66 δήλωσε ότι παρακολουθούν στενά τις εξαγωγές από Ινδία και Μέση Ανατολή, καθώς αποτελούν τους βασικούς παγκόσμιους παρόχους ντίζελ αυτή τη στιγμή. Ωστόσο, το μέλλον παραμένει αβέβαιο.

Πηγή: newmoney.gr

Διαβάστε επίσης: JPMorgan: Το νέο στρατηγείο στην «καρδιά» της Νέας Υόρκης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ