Πόσο λειτουργεί ο ανταγωνισμός στα καύσιμα; – Τι οδηγεί τις τιμές προς τα πάνω

Δεν είναι λογικό σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα να έχουν ανεβεί τόσο πολύ οι τιμές, υποστηρίζει ο οικονομολόγος Στέλιος Πλατής, ο οποίος χαρακτηρίζει άκαιρη την κατάργηση της επιδότησης των καυσίμων από την κυβέρνηση

Ο ανταγωνισμός στον τομέα των καυσίμων λειτουργεί κανονικά εκτιμά η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή στο Υπουργείο Εμπορίου και γι αυτό καλούνται οι καταναλωτές να συμβουλεύονται το εργαλείο του παρατηρητηρίου τιμών για να εξασφαλίζουν τις χαμηλότερες τιμές. Όσον αφορά στο τι είναι αυτό που οδηγεί τις τιμές προς τα πάνω, η εκτίμηση είναι ότι η αλληλουχία γεωπολιτικών εξελίξεων με τις ταραχές σε διάφορα σημεία του κόσμου, σε συνδυασμό με την κατάργηση της επιδότησης οδηγούν τις τιμές των καυσίμων προς τα πάνω. 

Από την πλευρά του, ο οικονομολόγος Στέλιος Πλατής σημειώνει μεταξύ άλλων ότι δεν είναι λογικό σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα να έχουν ανεβεί τόσο πολύ οι τιμές, ενώ χαρακτηρίζει άκαιρη την κατάργηση της επιδότησης των καυσίμων από την κυβέρνηση. Εκφράζει μάλιστα φόβους ότι με τις αυξήσεις θα προκύψουν πληθωριστικές πιέσεις, αφού οι αυξήσεις θα μετακυλιστούν και σε άλλους τομείς.

Λειτουργεί ο ανταγωνισμός
Αναλυτικότερα, μιλώντας στο Σίγμα και στην εκπομπή Μεσημέρι και Κάτι ο Ανώτερος Λειτουργός της Υπηρεσίας Προστασίας του Καταναλωτή στο Υπουργείο Εμπορίου Ανδρέας Χρίστου ανέφερε ότι σήμερα, σε πραγματικό χρόνο βάση του παρατηρητηρίου τιμών, οι τιμές της βενζίνης 95 οκτανίων κυμαίνονται από 1,47 μέχρι 1,62 του πετρελαίου κίνησης από 1,54 μέχρι 1,64 και του πετρελαίου θέρμανσης από 1,06 μέχρι 1,25. Αυτό, ανέφερε, αποδεικνύει ότι λειτουργεί ο ανταγωνισμός και γι αυτό καλούμε τους καταναλωτές να συμβουλεύονται το παρατηρητήριο ώστε να εξασφαλίζει το φθηνότερο προϊόν. 

Δηλαδή δεν υφίσταται καρτέλ; Ερωτήθηκε ο κ. Χρίστου, για να αναφέρει ότι τα θέματα καρτέλ τα εξετάζει η ΕΠΑ. Εμείς δίνουμε στον καταναλωτή το εργαλείο του παρατηρητηρίου με τις φθηνότερες τιμές στην αγορά, ώστε να εξοικονομεί χρήματα, απάντησε.

Τι αυξάνει τις τιμές
Ερωτηθείς λοιπόν τι είναι αυτό που οδηγεί τις τιμές προς τα πάνω, ο κ. Χρίστου ανέφερε: Κατ’ αρχήν δεν μπορεί κανένας να αμφισβητήσει το γεγονός ότι οι τιμές έχουν αυξηθεί. Ενδεικτικά να αναφέρω ότι από την αρχή του χρόνου η τιμή της βενζίνης 95 οκτανίων έχει αυξηθεί κατά 22%. Αντίστοιχα του πετρελαίου κίνησης κατά 7% και του πετρελαίου θέρμανσης επίσης κατά 7% περίπου. Αν προσθέσουμε και το γεγονός ότι από 1.4.24 έχει απαληφθεί η μείωση του φόρου κατανάλωσης, που σημαίνει ότι έχουν προστεθεί ακόμα 8 και 6 σεντ αντίστοιχα, τότε προκύπτει η απάντηση στο γιατί έχουν αυξηθεί οι τιμές των καυσίμων. Να σημειωθεί ότι οι αυξητικές τάσεις επικρατούν διεθνώς, ως απότοκο όλων των γεγονότων που βιώνουμε με τον πόλεμο στην Ουκρανία, στη Μέση Ανατολή και τις επιθέσεις των Χούθι. Οι εξελίξεις αυτές επηρεάζουν τις τιμές και έχουν ως αποτέλεσμα τις αυξητικές τάσεις που παρατηρούμε, ανέφερε.

Πως λειτουργεί η αγορά
Από την πλευρά του, ο οικονομολόγος Στέλιος Πλατής σημείωσε το γεγονός ότι η πηγή από την οποία προμηθευόμαστε διυλισμένα καύσιμα είναι περιορισμένη. Άρα, σημείωσε, αν η πηγή σου φέρνει την ίδια τιμή, τότε είναι πολύ δύσκολο να διαφοροποιηθούν οι τιμές μεταξύ εταιρειών σε μεγάλο επίπεδο. Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω αν υπάρχει καρτέλ ή όχι. Αλλά πρέπει να γνωρίζουμε το μηχανισμό επισήμανε. Δεν σημαίνει πως όταν βλέπουμε τις διεθνείς τιμές με τα 88-89 δολάρια το βαρέλι, ότι προμηθευόμαστε τα καύσιμα με αυτά τα ποσά. Υπάρχουν χημικά τα οποία χρησιμοποιούνται κατά τη διύλιση και τα οποία έχουν τις δικές τους αυξομειώσεις. Άρα υπάρχουν διαφορετικές διακυμάνσεις. Δεν λέω ότι η αγορά λειτουργεί σωστά ή όχι. Απλά λέω ότι πρέπει να λάβουμε υπόψη και αυτές τις διακυμάνσεις. Το γεγονός ότι προμηθευόμαστε από πολύ συγκεκριμένους χώρους, αυτό επηρεάζει τις τιμές. Η άποψη μου είναι ότι δεν είναι λογικό σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα να έχουν ανεβεί τόσο πολύ οι τιμές, ανέφερε ο κ. Πλατής. 

Για να προσθέσει λέγοντας ότι αφού έχουμε αφαιρέσει την επιδότηση, είναι λογικό να εκτιναχθούν οι τιμές και πολύ φοβάμαι ότι υπάρχει σοβαρή πιθανότητα αυτό να μετακυλιστεί σε άλλους τομείς της οικονομίας και να έχουμε σημαντικές πληθωριστικές πιέσεις. Με βάση τα όσα συμβαίνουν ανά το παγκόσμιο, ήταν άκαιρη η απόφαση για αφαίρεση αυτού του στηρίγματος στην κοινωνία.

Παρακινδυνευμένες οι προβλέψεις
Κληθείς να προβεί σε εκτιμήσεις για την παραπέρα πορεία των τιμών, ο κ. Χρίστου ανέφερε ότι είναι εντελώς παρακινδυνευμένο, ιδίως σε αυτές τις εποχές που ζούμε με την αλληλουχία τόσων γεωπολιτικών εξελίξεων να προβούμε σε οποιεσδήποτε προβλέψεις. Είναι εντελώς αδύνατο και όποιος επιχειρεί να προβλέψει απλώς κοροϊδεύει τον κόσμο.

Από την πλευρά του ο κ. Πλατής σημείωσε πως όταν πάνε πάνω οι τιμές, τότε μειώνεται η ζήτηση και αυτό λειτουργεί ως εξισορροπητικός παράγοντας. Δηλαδή όταν οι τιμές του πετρελαίου πάνε πάρα πολύ ψηλά, τότε κοστίζει περισσότερο η παραγωγή στις οικονομίες και αυτό σημαίνει ότι υπάρχει λιγότερη ζήτηση, κάτι που εξισορροπεί τις τιμές και γι’ αυτό βλέπουμε αυτή την κυκλικότητα. Αυτό το οποίο 100% λέμε όσοι ασχολούμαστε με τις χρηματαγορές είναι ότι οι διακυμάνσεις είναι το χειρότερο χαρακτηριστικό των αγορών γιατί νιώθει ο κόσμος ότι η αύξηση είναι το δεδομένο και άρα αυτό που ζούμε θα πρέπει να αναμένεται ότι θα συνεχίσουμε να το ζούμε.
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: ΥΠΟΙΚ: Οι πολλαπλές συντάξεις προκαλούν την κοινωνία εδώ και 43 χρόνια 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ