Tesla: Δίκη για το θανατηφόρο δυστύχημα με όχημα σε αυτόματο πιλότο

Πολύ λίγες υποθέσεις τροχαίων ατυχημάτων στα οποία εμπλέκεται όχημα της Tesla έχουν οδηγηθεί σε δίκη

Σε δίκη οδηγείται η Tesla καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων του Ιλον Μασκ κατηγορείται ότι ευθύνεται εν μέρει για ένα θανατηφόρο τροχαίο που συνέβη το 2019 στη Φλόριντα, όταν το σύστημα αυτόματου πιλότου σε ένα Model S φέρεται να μην εντόπισε ένα σταθμευμένο SUV.

Μέλη της οικογένειας της γυναίκας που σκοτώθηκε στο τροχαίο, μηχανικοί της Tesla και ειδικοί στην ασφάλεια αυτοκινήτων αναμένεται να καταθέσουν σε ομοσπονδιακό δικαστήριο στο Μαϊάμι κατά τη διάρκεια της δίκης ενώπιον ενόρκων, η οποία ξεκινά τη Δευτέρα και αναμένεται να διαρκέσει τρεις εβδομάδες.

Πολύ λίγες υποθέσεις τροχαίων ατυχημάτων στα οποία εμπλέκεται όχημα της Tesla έχουν οδηγηθεί σε δίκη. Ο κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων έχει συνάψει εμπιστευτικές συμφωνίες για την επίλυση αρκετών υποθέσεων που την καθιστούσαν υπαίτια, λόγω ελαττωματικής τεχνολογίας, για θανατηφόρα ατυχήματα.

Ο Mασκ βρίσκεται υπό τεράστια πίεση από επενδυτές, αφού η μετοχή της εταιρείας έχει πληγεί, πρώτα λόγω της στενής του σχέσης με τον Ντόναλντ Τραμπ και στη συνέχεια λόγω της δραματικής του διαφωνίας με τον αμερικανό πρόεδρο. Ο Mασκ έχει ποντάρει πολλά για το μέλλον της Tesla εν μέρει στην αυτόνομη οδήγηση, καθώς η εταιρεία κάνει μια μεγάλη προσπάθεια για να ξεκινήσει μια επιχείρηση ρομποτικών ταξί.

Στην υπόθεση του Μαϊάμι, όπως και σε άλλες πριν από αυτήν, η Tesla έχει στηρίξει την υπεράσπισή της στο «λάθος του οδηγού». Ο οδηγός του Tesla S είχε ενεργοποιήσει το σύστημα υποβοήθησης οδηγού, αλλά είχε πέσει το κινητό του τηλέφωνο και δεν παρακολουθούσε τον δρόμο, ενώ έπιανε τη συσκευή στο δάπεδο του οχήματος. Τότε ήταν που το αυτοκίνητο πέρασε από μια διασταύρωση Τ στο Key Largo και βγήκε από το πεζοδρόμιο, χτυπώντας ένα παρκαρισμένο Chevrolet Tahoe, του οποίου οι δύο επιβάτες στέκονταν έξω από το όχημα.

Η Naibel Benavides Leon, 20 ετών, σκοτώθηκε στη σύγκρουση. Οι συγγνείς της μήνυσαν την Tesla, όπως και ο Dillon Angulo που ήταν μαζί της, ο οποίος τραυματίστηκε. Η αγωγή ζητά αποζημίωση για ιατρικά έξοδα, άδικο θάνατο και πόνο και ταλαιπωρία, καθώς και αποζημιώσεις για αυτό που οι ενάγοντες ισχυρίζονται ότι ήταν η «απερίσκεπτη περιφρόνηση της ανθρώπινης ζωής» από την Tesla.

«Τα στοιχεία δείχνουν ξεκάθαρα ότι αυτό το ατύχημα δεν είχε καμία σχέση με την τεχνολογία Autopilot της Tesla», τόνισε από την πλευρά της η Tesla σε ανακοίνωσή της. «Αντίθετα, όπως τόσα πολλά ατυχή ατυχήματα από τότε που εφευρέθηκαν τα κινητά τηλέφωνα, αυτό προκλήθηκε από έναν αφηρημένο οδηγό. Προς τιμήν του, ανέλαβε την ευθύνη για τις πράξεις του επειδή έψαχνε για το κινητό του που είχε πέσει, ενώ παράλληλα πατούσε το γκάζι, υπερέβαινε την ταχύτητα και παρακάμπτοντας το σύστημα του αυτοκινήτου τη στιγμή του ατυχήματος. Το 2019, όταν συνέβη αυτό, δεν υπήρχε τεχνολογία αποφυγής σύγκρουσης που θα μπορούσε να είχε αποτρέψει αυτό το τραγικό ατύχημα».

Το ζήτημα είναι εάν τα φερόμενα ελαττώματα σχεδιασμού του συστήματος Autopilot της Tesla οδήγησαν σε αδυναμία ανίχνευσης και αντίδρασης σε εμπόδια στην πορεία του οχήματος, συμπεριλαμβανομένου του τέλους του δρόμου. Η αγωγή υποστηρίζει επίσης ότι η Tesla δεν παρείχε επαρκή προειδοποίηση σχετικά με τους κινδύνους της χρήσης του Autopilot.

Πιλοτική δικαστική υπόθεση για την Tesla

Ο Michael Brooks, εκτελεστικός διευθυντής του Κέντρου για την Ασφάλεια Αυτοκινήτων, μιας ομάδας υπεράσπισης των καταναλωτών, δήλωσε ότι η υπόθεση θα είναι η πρώτη που θα δοκιμάσει αυτές τις νομικές θεωρίες ευθύνης κατά της Tesla.

«Αυτή η υπόθεση έχει τη δυνατότητα να θέσει ένα σημάδι στην άμμο σχετικά με το πόσο μακριά είναι διατεθειμένοι να φτάσουν οι ένορκοι προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση», δήλωσε ο Μπρουκς σε μια συνέντευξη. «Το ενδιαφέρον κομμάτι αυτής της υπόθεσης θα είναι να δούμε πόση ευθύνη αποδίδουν οι ένορκοι στον οδηγό, αλλά και πόση ευθύνη θέλουν να αποδώσουν στην Tesla».

Τον Ιούνιο, η περιφερειακή δικαστής των ΗΠΑ, Μπεθ Μπλουμ, απέρριψε τους ισχυρισμούς για ελαττωματική κατασκευή και αμέλεια λόγω παραπληροφόρησης. Η αγωγή υποστήριζε ότι η Tesla διαφήμιζε ψευδώς τις δυνατότητες του αυτόματου πιλότου πέρα από αυτές που πραγματικά διέθετε το όχημα. Η Μπλουμ τάχθηκε υπέρ της Tesla και είπε ότι δεν υπήρχε βάση για έναν τέτοιο ισχυρισμό.

Ο Τζορτζ ΜακΓκι, ο οδηγός της Tesla, αναμένεται να καταθέσει στη δίκη. Στα δικαστικά έγγραφα, οι δικηγόροι των εναγόντων υποστηρίζουν ότι βασιζόταν υπερβολικά στο σύστημα αυτόματου πιλότου του οχήματός του, επειδή η Tesla δεν ενημερώνει επαρκώς τους οδηγούς για τους περιορισμούς του.

Οι ένορκοι αναμένεται επίσης να ακούσουν μαρτυρίες εμπειρογνωμόνων από τη Μαίρη «Μίσι» Κάμινγκς, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Τζορτζ Μέισον, η οποία έχει ασκήσει κριτική στα συστήματα αυτοματοποιημένης οδήγησης της Tesla. Όταν διορίστηκε ως ανώτερη σύμβουλος ασφαλείας στην Εθνική Διοίκηση Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας το 2021, ο Mασκ την αποκάλεσε «εξαιρετικά προκατειλημμένη εναντίον της Tesla» και οι οπαδοί της Tesla υπέγραψαν μια αναφορά εναντίον της.

Η Κάμινγκς έχει υπηρετήσει ως ειδικός μάρτυρας σε τουλάχιστον δύο άλλες αγωγές κατά της Tesla σχετικά με το σύστημα Autopilot, σύμφωνα με δικαστικά έγγραφα.

Η αυτοκινητοβιομηχανία κέρδισε δύο προηγούμενες δίκες στην Καλιφόρνια, αφού οι ένορκοι διαπίστωσαν ότι τα ατυχήματα που αποδίδονταν στο σύστημα Autopilot – ένα θανατηφόρο και ένα όχι – οφείλονταν σε λάθος του οδηγού και όχι στην τεχνολογία της εταιρείας. Το 2022, η εταιρεία κρίθηκε ότι μόνο κατά το 1% ήταν υπεύθυνη για τον θάνατο ενός 18χρονου του οποίου το Model S χτύπησε σε έναν τσιμεντένιο τοίχο στο Φορτ Λόντερντεϊλ της Φλόριντα, ενώ οδηγούσε με υπερβολική ταχύτητα. Το δικαστήριο δήλωσε ότι ο έφηβος και ο πατέρας του ήταν κατά 99% υπεύθυνοι για το ατύχημα.

Πηγή: ot.gr

Διαβάστε επίσης: Ο Μασκ θέτει σε ψηφοφορία την επένδυση της Tesla στην xAI

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ