Δεν χρειάζονται στατιστικές για να διαπιστώσει κανείς ότι οι πτήσεις και τα αεροδρόμια είναι πιο πολυσύχναστα από ποτέ. Ωστόσο, νέα μελέτη της Boston Consulting Group αποκαλύπτει πόσο ραγδαία εξελίσσεται η ταξιδιωτική βιομηχανία. Σύμφωνα με την παγκόσμια ανασκόπηση της εταιρείας, που βασίζεται σε έρευνα με σχεδόν 5.000 συμμετέχοντες, οι ετήσιες καταναλωτικές δαπάνες για ταξίδια αναψυχής θα τριπλασιαστούν: από 5 τρισ. δολάρια το 2024, σε 15 τρισ. δολάρια έως το 2040. Ο κλάδος έτσι θα ξεπεράσει σε αξία τόσο τον φαρμακευτικό όσο και αυτόν της μόδας.
Η έκρηξη αυτή δεν προέρχεται από τις ΗΠΑ ή την Ευρώπη, αναφέρει η έκθεση. Όπως επισημαίνει η Λάρα Κόσλοου, ανώτερη συνεργάτης της BCG, η ώθηση προέρχεται κυρίως από αναδυόμενες αγορές όπως η Κίνα, η Ινδία και η Σαουδική Αραβία. Η ταχεία διεύρυνση της μεσαίας τάξης σε αυτές τις χώρες δημιουργεί ένα νέο κύμα καταναλωτών που στρέφονται στα ταξίδια, όπως ακριβώς συνέβη με την αμερικανική μεσαία τάξη δεκαετίες νωρίτερα. Η Κίνα, σύμφωνα με τα στοιχεία, οδεύει να γίνει ο μεγαλύτερος καταναλωτής ταξιδιών αναψυχής παγκοσμίως, με ετήσια αύξηση δαπανών που ξεπερνά το 10%.
Αν και είναι γενικά γνωστό ότι η ζήτηση για ταξίδια αναψυχής ενισχύεται, η Koslow εξέφρασε την έκπληξή της για το γεγονός ότι το 70% των ταξιδιωτών από αναδυόμενες αγορές ενσωματώνει την αναψυχή στα επαγγελματικά ταξίδια — κάτι που παραμένει σχετικά σπάνιο στις ΗΠΑ.
Η εγχώρια τουριστική δραστηριότητα εξακολουθεί να καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης, όμως τα διεθνή ταξίδια αναψυχής αυξάνονται ταχύτερα. Σύμφωνα με τη BCG, οι δαπάνες σε αυτόν τον τομέα θα ξεπεράσουν το τριπλάσιο, φθάνοντας από τα 424 δισ. δολάρια φέτος, σε 1,4 τρισ. δολάρια το 2040.
Η τουριστική βιομηχανία παραμένει δύσκολη στη μέτρηση, καθώς πολλές εκτιμήσεις περιλαμβάνουν παράπλευρες δαπάνες, όπως αυτές σε εστιατόρια ή από εργαζόμενους στον κλάδο της φιλοξενίας που ενισχύουν τις τοπικές οικονομίες. Σύμφωνα με το World Travel & Tourism Council (WTTC), ο τομέας θα αγγίξει τα 11,7 τρισ. δολάρια, δηλαδή το 10,3% του παγκόσμιου ΑΕΠ έως το τέλος του 2024. Η BCG ακολουθεί παρόμοια μεθοδολογία, βασισμένη σε δεδομένα που καλύπτουν 68 χώρες για την περίοδο 2014–2024 και περιλαμβάνουν έρευνες σε 11 χώρες με υψηλή τουριστική δραστηριότητα.
Σημαντικό είναι ότι η μελέτη δεν λαμβάνει υπόψη πιθανά εμπόδια από εμπορικές εντάσεις ή γεωπολιτικές συγκρούσεις, όπως αυτές στη Μέση Ανατολή. Η Koslow παραδέχεται πως τέτοιες εξελίξεις είναι απρόβλεπτες και ασαφείς αυτή τη στιγμή.
Παρόλα αυτά, η ανθεκτικότητα του κλάδου είναι εντυπωσιακή, τονίζει. Ακόμη και εν μέσω οικονομικής αβεβαιότητας, η έντονη επιθυμία των καταναλωτών να ταξιδέψουν οδηγεί σε αυξημένες κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.
«Οι άνθρωποι επιδιώκουν να ζήσουν περισσότερες εμπειρίες, να μην χάνουν ευκαιρίες — carpe diem», δηλώνει η Koslow. «Όλο και περισσότεροι επιλέγουν να αξιοποιούν κάθε ευκαιρία και να ζουν τη στιγμή στο έπακρο».
Πηγή: newmoney.gr
Διαβάστε επίσης: Αεροδρόμιο Χίθροου: Τι δείχνει το πόρισμα για το μπλακ αουτ