Ενώ πολλές ευρωπαϊκές πόλεις επιχειρούν να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο του υπερτουρισμού με πρόστιμα και περιορισμούς, άλλες ακολουθούν μια διαφορετική στρατηγική: επιβραβεύουν τους ταξιδιώτες που υιοθετούν υπεύθυνη συμπεριφορά. Με δωρεάν ποτά, πρόσβαση σε μουσεία, ποδηλατάδες και εκπτώσεις σε πολιτιστικές δράσεις, πόλεις όπως η Κοπεγχάγη, το Βερολίνο, το Ελσίνκι και η Βρέμη πειραματίζονται με νέα μοντέλα τουρισμού που ενισχύουν τη βιωσιμότητα και την περιβαλλοντική συνείδηση.
Η Κοπεγχάγη πρωτοπόρησε το 2023 με την πρωτοβουλία CopenPay, μέσα από την οποία οι τουρίστες ανταμείβονται με γεύματα, βόλτες με βάρκα ή δωρεάν ενοικιάσεις ποδηλάτων, εφόσον συμμετέχουν σε δράσεις όπως καθαρισμοί, φροντίδα κοινοτικών κήπων ή χρήση μέσων μεταφοράς. Το ενδιαφέρον ήταν τέτοιο ώστε περισσότερες από 100 πόλεις και τουριστικοί φορείς ζήτησαν να μάθουν λεπτομέρειες για το πρόγραμμα.
Το Βερολίνο ετοιμάζει για το 2026 ένα παρόμοιο σχέδιο, που θα επιβραβεύει τους ταξιδιώτες που φτάνουν με τρένο, μένουν περισσότερες μέρες, καταναλώνουν φυτικά γεύματα ή συμμετέχουν σε οικολογικές δράσεις. Οι ανταμοιβές θα περιλαμβάνουν εκπτώσεις σε μουσεία, δωρεάν φαγητό και ποδήλατα.
Το Ελσίνκι προσανατολίζεται σε μια εκδοχή του CopenPay με έμφαση στον αναγεννητικό τουρισμό και την αποκατάσταση της Βαλτικής Θάλασσας, ενώ η Βρέμη συνεργάζεται ήδη με τους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους, προσφέροντας δώρα και κουπόνια σε επισκέπτες που φτάνουν με τρένο.
Παράλληλα, σε πόλεις όπως το Λονδίνο και τη Νορμανδία, προγράμματα που συνδέονται με περιβαλλοντικές δράσεις και χαμηλές εκπομπές άνθρακα ανταμείβουν επισκέπτες με δωρεάν ποτά ή εκπτώσεις σε πολιτιστικούς χώρους. Στην Ελβετία, το Swiss Travel Pass εξασφαλίζει δωρεάν είσοδο σε 500 μουσεία και εκπτώσεις σε ορεινά τρένα, ενώ στη Σουηδία η Wild Sweden προσφέρει γεύματα και spa σε όσους ταξιδεύουν με τρένο στη Λαπωνία.
Η τάση δείχνει πως οι ευρωπαϊκοί προορισμοί αναζητούν λύσεις που συνδυάζουν τον τουρισμό με την οικολογική υπευθυνότητα, μετατρέποντας τον επισκέπτη σε ενεργό συμμέτοχο της βιωσιμότητας.
Πηγή: ot.gr
Διαβάστε επίσης: Πως ο Τραμπ γίνεται «εργαλείο» της Meta Platforms