Οι μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων στις ΗΠΑ –General Motors, Ford και Hyundai– κατέγραψαν σημαντική αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) το τρίτο τρίμηνο του 2025, καθώς οι καταναλωτές έσπευσαν να επωφεληθούν από την ομοσπονδιακή φοροαπαλλαγή ύψους 7.500 δολαρίων, που εξέπνευσε στις 30 Σεπτεμβρίου. Η κινητικότητα αυτή έδωσε ώθηση σε μια αγορά που δοκιμάζεται από την αβεβαιότητα γύρω από τις εμπορικές πολιτικές του προέδρου Donald Trump.
Σύμφωνα με στοιχεία της Cox Automotive, οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 21% σε σχέση με πέρυσι, αντιστοιχώντας πλέον στο 10% των συνολικών παραδόσεων – ιστορικό υψηλό για τον κλάδο. Η εξέλιξη αυτή οδήγησε την Cox να αναθεωρήσει ανοδικά την πρόβλεψή της για τον ετήσιο ρυθμό πωλήσεων στις ΗΠΑ στα 16,1 εκατ. οχήματα.
Η GM ανακοίνωσε άνοδο 8% στις πωλήσεις τριμήνου, με τις παραδόσεις EVs να διπλασιάζονται σε περισσότερες από 66.000 μονάδες. Ξεχώρισε το νέο Chevrolet Equinox EV, με πάνω από 25.000 πωλήσεις. Η Ford σημείωσε άνοδο 8,2% στις παραδόσεις, με ρεκόρ 30.612 πωλήσεων EV (+30%), ενώ ισχυρή ήταν η ζήτηση και για τα SUV Bronco και Expedition. Η Hyundai κατέγραψε αύξηση 13% στις συνολικές πωλήσεις στις ΗΠΑ (239.069 οχήματα), με τις πωλήσεις EV να διπλασιάζονται και τον Σεπτέμβριο να εκτινάσσονται κατά 153%. Αντίθετα, η Honda είδε μείωση 2% στο τρίμηνο, καθώς διαθέτει περιορισμένη γκάμα ηλεκτρικών.
Η Toyota ενίσχυσε τις πωλήσεις της κατά 16% σε 629.137 οχήματα, ενώ εξάντλησε τα αποθέματά της στα δύο πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα, BZ4X και Lexus RZ. Η Tesla αναμένεται να ανακοινώσει παγκόσμια στοιχεία την Πέμπτη.
Παρά τη θετική εικόνα, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η απουσία ομοσπονδιακών κινήτρων από το 2026 –πρώτη φορά έπειτα από 15 χρόνια– θα πλήξει τη ζήτηση, καθώς τα EV παραμένουν ακριβότερα κατά περίπου 9.000 δολάρια από τα συμβατικά αυτοκίνητα. Ο CEO της Ford, Jim Farley, δήλωσε ότι οι πωλήσεις μπορεί να υποχωρήσουν έως και στο 5% της αγοράς, χαρακτηρίζοντας την προοπτική της αγοράς «πολύ μικρότερη απ’ όσο πιστεύαμε».
Η κατάσταση επιβαρύνεται από τους νέους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων και εξαρτημάτων, με την κυβέρνηση Trump να αναμένεται να εισπράξει περίπου 100 δισ. δολάρια από δασμούς φέτος. Αυτό μεταφράζεται σε αύξηση κόστους έως 5.500 δολάρια για τα εισαγόμενα και 1.000 δολάρια για τα οχήματα που συναρμολογούνται στις ΗΠΑ με εισαγόμενα μέρη. Ορισμένες εταιρείες, όπως η Hyundai, επιχειρούν να καλύψουν το κενό, προσφέροντας τον Οκτώβριο επιπλέον κίνητρα ύψους 7.500 δολαρίων και μειώσεις τιμών σε επιλεγμένα μοντέλα.
Παρά τις προκλήσεις, υπάρχουν και θετικοί παράγοντες: οι μειώσεις επιτοκίων, η απορρύθμιση σε ορισμένους τομείς και το ισχυρό χρηματιστήριο ενισχύουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη. Όπως σημειώνει η Jessica Caldwell της Edmunds, «βλέπουμε περισσότερους καταναλωτές να επιστρέφουν στην αγορά με παλιά οχήματα για ανταλλαγή, κάτι που δείχνει ότι η ζήτηση δεν έχει εξαντληθεί».
Πηγή: Moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg
Διαβάστε επίσης: Ερευνητές μετατρέπουν πλαστικό σε υγρό καύσιμο