Παρόλο που η BYD έχει ξεπεράσει την Tesla στις παγκόσμιες πωλήσεις, οι άμεσες συγκρίσεις μεταξύ των ηλεκτρικών οχημάτων τους παραμένουν σχετικά σπάνιες. Η Tesla θεωρούνταν για καιρό ως η καινοτόμος, ενώ η BYD συχνά θεωρούνταν ο μιμητής. Αλλά τώρα, τέτοιες συγκρίσεις καθίστανται αναπόφευκτες.
Πέρυσι, περισσότερο από το 95% των παγκόσμιων παραδόσεων της Tesla προήλθαν από το Model 3 και το Model Y. Αυτά τα δύο μοντέλα έχουν οδηγήσει την ανάπτυξη της εταιρείας για σχεδόν μια δεκαετία. Ωστόσο, η αγορά αλλάζει. Η αύξηση της ζήτησης επιβραδύνεται, οι ανταγωνιστές καλύπτουν το χαμένο έδαφος και η απάντηση της Tesla ήταν να μειώσει δυναμικά τις τιμές, με την ελπίδα ότι ο όγκος μπορεί να αντισταθμίσει το περιθώριο κέρδους, σημειώνουν οι Financial Times.
Η κυκλοφορία του Model Y Standard, με τιμή 39.990 δολάρια στις ΗΠΑ και 39.990 ευρώ στη Γερμανία, είναι το σαφέστερο σημάδι αυτής της νέας στρατηγικής. Το χαμηλότερο σημείο εισόδου για το πιο σημαντικό μοντέλο της είναι μια αμυντική κίνηση, με την Tesla να αγωνίζεται να διατηρήσει τη θέση της απέναντι στην BYD στην ίδια κατηγορία μεσαίων ηλεκτρικών SUV.
Το Sealion 7 της BYD είναι ένας από τους πιο άμεσους ανταγωνιστές του Model Y στην αγορά. Τόσο σε απόδοση όσο και σε πρακτικότητα, το Sealion 7 τα καταφέρνει. Ωστόσο, στις αγορές εξαγωγών, το Sealion 7 έχει υψηλή τιμή. Ξεκινώντας από περίπου το ισοδύναμο των 60.000 δολαρίων στο Ηνωμένο Βασίλειο, είναι πλέον τουλάχιστον 30% πιο ακριβό από το νέο Model Y της Tesla στην ηπειρωτική Ευρώπη.
Αντιστροφή ρόλων
Αυτό σηματοδοτεί μια εντυπωσιακή αντιστροφή ρόλων. Η Tesla ήταν κάποτε η μάρκα που χρειαζόταν να δικαιολογήσει την ακριβή τιμή της καθώς η BYD ανέβηκε στην κατάταξη του μεριδίου αγοράς. Τώρα η BYD αντιμετωπίζει τον ίδιο έλεγχο.
Τα πλεονεκτήματα κόστους, η κάθετα ολοκληρωμένη αλυσίδα εφοδιασμού και η μπαταρία λεπίδων λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού άλατος δίνουν στην BYD ένα ισχυρό πλεονέκτημα στα υλικά. Το κόστος αυτών των μπαταριών στην Κίνα μειώθηκε ήδη στα 52 δολάρια ανά κιλοβατώρα πέρυσι, σύμφωνα με την S&P Global Mobility.
Ωστόσο, η BYD πρέπει να απορροφήσει το υψηλότερο κόστος αποστολής, την προσαρμογή στις κανονιστικές ρυθμίσεις και την πολυπλοκότητα της συσκευασίας των μπαταριών. Καθώς η Tesla κλείνει το χάσμα κόστους, η τιμολογιακή της ισχύς αρχίζει να γέρνει την αγορά υπέρ της.
Μετά τις μειώσεις τιμών το 2023, οι παραδόσεις της Tesla αυξήθηκαν κατά 38% σε ετήσια βάση στα 1,81 εκατομμύρια εκείνο το έτος. Ακόμη και λαμβάνοντας υπόψη τις προκλήσεις φήμης που αντιμετώπισε η μάρκα τα τελευταία χρόνια, δεδομένων των αντιπαραθέσεων του Μασκ, αυτή η εμπειρία υποδηλώνει ότι οι μειώσεις τιμών της Tesla θα μπορούσαν να προσθέσουν περίπου 300.000 οχήματα στην ετήσια ζήτηση σε όλη τη σειρά της.
Ακόμα κι αν τα μισά από αυτά τα κέρδη προέρχονταν εις βάρος της BYD, η Tesla θα εξακολουθούσε να επωφελείται από υψηλότερους όγκους και βελτιωμένη αποδοτικότητα του εργοστασίου, ενώ η BYD θα αντιμετώπιζε διάβρωση τόσο στο μερίδιο αγοράς όσο και στην τιμολογιακή της ισχύ.
Οι χαμηλότερες τιμές συμπιέζουν τα κέρδη
Για την BYD, η οποία έχει ακμάσει εν μέσω έντονου ανταγωνισμού τιμών στην Κίνα, ο χρόνος είναι επισφαλής. Η αντιστοίχιση της νέας τιμολόγησης της Tesla θα ασκούσε πίεση στα περιθώρια κέρδους σε όλα τα μοντέλα Sealion, τα οποία έγιναν η δεύτερη σε πωλήσεις σειρά της BYD τον περασμένο μήνα. Η κάθετη ολοκλήρωση της BYD προσφέρει κάποιο περιθώριο κέρδους, αλλά όχι αρκετό για να αποφευχθεί μια ευρύτερη συμπίεση. Η μεγαλύτερη παγκόσμια κλίμακα και το εκτεταμένο δίκτυο διανομής της Tesla της επιτρέπουν να απορροφήσει αυτές τις πιέσεις πιο εύκολα.
Αυτό μπορεί να είναι καλό νέο για την Tesla βραχυπρόθεσμα, αλλά εγείρει βαθύτερα ερωτήματα σχετικά με την αποτίμηση της εταιρείας. Η αγοραία αξία της, ύψους 1,4 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, περισσότερο από 10 φορές μεγαλύτερη από την BYD, έχει χτιστεί στην υπόσχεση εξαιρετικών περιθωρίων κέρδους, τα οποία οι μειώσεις τιμών αναπόφευκτα θα συμπιέσουν.
Το ακαθάριστο περιθώριο κέρδους της Tesla ήταν περίπου 17% το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, με τις πωλήσεις αυτοκινήτων να αντιπροσωπεύουν περίπου τα τρία τέταρτα των συνολικών εσόδων. Αυτό είναι σημαντικά χαμηλότερο από το τέταρτο τρίμηνο του 2021, όταν τα ακαθάριστα περιθώρια κέρδους της αυτοκινητοβιομηχανίας, εξαιρουμένων των κανονιστικών πιστώσεων, ήταν σχεδόν 30%.
Η αξία της Tesla εκτείνεται πολύ πέρα από τα ηλεκτρικά της οχήματα. Είναι επίσης μια εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης, πάροχος ενέργειας και καινοτόμος στη ρομποτική. Οι αφηγήσεις σχετικά με την πιθανή ανάπτυξη αυτών των προοπτικών έχουν συμβάλει στην τροφοδότηση μιας χρηματιστηριακής διαπραγμάτευσης με περισσότερα από 200 φορές τα μελλοντικά κέρδη. Αλλά, προς το παρόν, το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων της εξακολουθεί να προέρχεται από την πώληση δύο μοντέλων ηλεκτρικών οχημάτων. Και τα δύο αυτά αυτοκίνητα αντιμετωπίζουν πλέον αξιόπιστους αντιπάλους που μπορούν να ανταγωνιστούν την Tesla σε απόδοση και όλο και περισσότερο σε σχεδιασμό.
Πηγή: ot.gr
Διαβάστε επίσης: Τέλος στο ρωσικό πετρέλαιο από την Ινδία; Τι λέει ο Τραμπ