Απειλείται με… χειρόφρενο η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως αγωνίζονται να προλάβουν την προθεσμία της Κίνας για τις σπάνιες γαίες

Kρίσιμες σπάνιες γαίες αναζητούν σε όλο τον κόσμο oι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες ενόψει των επικείμενων κινεζικών ελέγχων εξαγωγών, με τα στελέχη να ανησυχούν ότι αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε ελλείψεις ανταλλακτικών και κλείσιμο εργοστασίων, πολύ σύντομα.

Οι μαγνήτες σπάνιων γαιών είναι απαραίτητες σε ανταλλακτικά αυτοκινήτων και παίζουν ακόμη μεγαλύτερο ρόλο στα ηλεκτρικά οχήματα.

Ενώ μια συμφωνία ΗΠΑ-Κίνας εξέτρεψε μια απειλή εφοδιασμού, τα αποθέματα εξαντλήθηκαν από παρόμοιους περιορισμούς νωρίτερα φέτος, ενώ το Πεκίνο έχει επίσης δυσκολέψει την απόκτηση αδειών εξαγωγής.

Η Κίνα έχει έκτοτε επεκτείνει δραματικά τους περιορισμούς εξαγωγών.

Η συμβουλευτική εταιρεία AlixPartners εκτιμά ότι η Κίνα ελέγχει έως και το 70% της παγκόσμιας εξόρυξης σπάνιων γαιών, το 85% της δυναμικότητας διύλισης και περίπου το 90% της παραγωγής κραμάτων μετάλλων και μαγνητών σπάνιων γαιών. Ο νέος κινεζικός κατάλογος ελέγχου εξαγωγών περιλαμβάνει στοιχεία όπως το υττέρβιο, το όλμιο και το ευρώπιο, που χρησιμοποιούνται επίσης στην κατασκευή αυτοκινήτων.

Προσπάθειες εκτός Κίνας

Στο πλαίσιο των προσπαθειών για την αντιμετώπιση της κινεζικής κυριαρχίας, τη Δευτέρα ο Ντόναλντ Τραμπ και ο Αυστραλός πρωθυπουργός Άντονι υπέγραψαν μια κρίσιμη συμφωνία για τα ορυκτά που περιλαμβάνει επενδύσεις των ΗΠΑ σε έργα εξόρυξης σπάνιων γαιών στην Αυστραλία.

Ενώ υπάρχουν πολλές σπάνιες γαίες διαθέσιμες σε χώρες όπως η Σουηδία, δεν έχουν τα ορυχεία ή την ικανότητα διύλισης για να τις καταστήσουν αξιοποιήσιμες. Και για τις βαριές σπάνιες γαίες, η Κίνα ελέγχει το 99,8% της παγκόσμιας ικανότητας διύλισης, καθιστώντας τις εναλλακτικές πηγές αμελητέες, σύμφωνα με την Νεϊντίν Ράνιερ, Διευθύνουσα Σύμβουλο της γερμανικής εταιρείας προμήθειας μετάλλων NMD.

Οι σπάνιες γαίες μπορούν να ανακυκλωθούν από παλιά αυτοκίνητα, αλλά αυτή η βιομηχανία βρίσκεται στα σπάργανα. Ωστόσο, «η πρόκληση είναι η κλιμάκωση αυτών των δραστηριοτήτων», δήλωσε στο Reuters ο Διευθύνων Σύμβουλος της Neutral που ανακυκλώνει σπάνιες γαίες από παλιά οχήματα, Ζαν-Φιλίπ Μπαχόντ.

«Έχουν ηδη εξαντληθεί»

Ακόμα κι αν οι Κινέζοι προμηθευτές μπορέσουν να εκπληρώσουν νέες παραγγελίες πριν τεθούν σε ισχύ οι έλεγχοι εξαγωγών της 8ης Νοεμβρίου, η μεταφορά προς την Ευρώπη μπορεί να διαρκέσει 45 ημέρες.

Η Κίνα έχει επίσης επιβάλει περιορισμούς στις εξαγωγές μπαταριών ιόντων λιθίου και υλικών μπαταριών, προκαλώντας ανησυχίες σχετικά με την προμήθεια ανταλλακτικών για ηλεκτρικά οχήματα.

Και την περασμένη εβδομάδα, μια διαμάχη πνευματικής ιδιοκτησίας μεταξύ Κίνας και Ολλανδίας που αφορούσε τον ελάχιστα γνωστό ολλανδό κατασκευαστή τσιπ Nexperia, πυροδότησε φόβους για κλείσιμο εργοστασίων επειδή προμηθεύει μεγάλη ποσότητα ανταλλακτικών και εξαρτημάτων αυτοκινήτων με τσιπ.

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) σε ανακοίνωσή της ανησυχεί βαθιά για την πιθανή σημαντική διαταραχή στην ευρωπαϊκή κατασκευή οχημάτων, εάν η διακοπή της προμήθειας τσιπ Nexperia δεν μπορεί να επιλυθεί άμεσα.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν επίσης την πρόκληση των δασμών των ΗΠΑ και αναμένεται να αποτυπωθεί το κόστος στα κέρδη του τρίτου τριμήνου, αλλά η κυριαρχία της Κίνας στον κλάδο μέσω του ελέγχου των σπάνιων γαιών κατατάσσεται μεταξύ των πιο ακανθωδών προβλημάτων.

«Μπορούν σε δύο μήνες να μας κλείσουν ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε στο Reuters ο Ράιαν Γκριμ, αντιπρόεδρος ανάπτυξης προμηθευτών αγορών της Toyota Motor. Ο Μπρούνο Γκαχερί, πρόεδρος για τη Δυτική και Νότια Ευρώπη στην Bosch, δήλωσε ότι αναμένει από την αυτοκινητοβιομηχανία να «χτίσει υπερβολικά αποθέματα σπάνιων γαιών» πριν από την προθεσμία.

Ωστόσο, ένα στέλεχος σε έναν προμηθευτή μαγνητών για την Hyundai, δήλωσε ότι ενώ δημιούργησε αποθέματα νωρίτερα φέτος, «τα περισσότερα έχουν ήδη εξαντληθεί».

Ορισμένοι Κινέζοι εξαγωγείς σπάνιων γαιών έλαβαν μια έξαρση παραγγελιών από πελάτες του εξωτερικού αμέσως μετά την ανακοίνωση νέων ελέγχων εξαγωγών στις 9 Οκτωβρίου, δήλωσαν τρεις πηγές του κλάδου στο Reuters.

Κινητήρες χωρίς σπάνιες γαίες

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες λαμβάνουν μέτρα για να μειώσουν την εξάρτησή τους.

Ορισμένοι, όπως η General Motors και μεγάλοι προμηθευτές όπως η ZF και η BorgWarner, αναπτύσσουν κινητήρες EV με χαμηλή έως μηδενική περιεκτικότητα σε σπάνιες γαίες, ενώ η BMW και η Renault  έχουν παράγει κινητήρες χωρίς σπάνιες γαίες.

Η Monumo χρησιμοποίησε τεχνητή νοημοσύνη και προσομοίωση βαθιάς τεχνολογίας για να βοηθήσει τους πελάτες της να μειώσουν την περιεκτικότητα σε σπάνιες γαίες σε κινητήρες που βρίσκονται ήδη σε παραγωγή.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζουν επίσης σκληρά για να βελτιώσουν τους κινητήρες χωρίς σπάνιες γαίες για την επόμενη γενιά ηλεκτρικών οχημάτων.

Ωστόσο, οι περισσότεροι από αυτούς τους κινητήρες απέχουν χρόνια, όπως και οι προσπάθειες για την ανάπτυξη νέων ορυχείων σπάνιων γαιών και μονάδων επεξεργασίας εκτός Κίνας, τις οποίες το Πεκίνο μπορεί να υπονομεύσει διατηρώντας τις τιμές χαμηλές, λένε οι ειδικοί του κλάδου.

Οι ειδικοί λένε ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ λαμβάνει την απειλή πολύ πιο σοβαρά από την Ευρώπη.

Εν τω μεταξύ, η Κίνα αναμένεται να συνεχίσει να ασκεί πίεση στις προμήθειες σπάνιων γαιών.

Πηγή: ot.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ