Ιαπωνία: Ποιες μετοχές «βούτηξαν» μετά την ταξιδιωτική προειδοποίηση της Κίνας

Η προειδοποίηση της Κίνας απειλεί την ανοδική δυναμική του ιαπωνικού τουρισμού — ένα από τα λίγα φωτεινά σημεία σε μια οικονομία που συρρικνώνεται

Μερικές από τις μεγαλύτερες ιαπωνικές εισηγμένες στους κλάδους του τουρισμού και του λιανεμπορίου κατέγραψαν βουτιά, αφότου το Πεκίνο προειδοποίησε τους πολίτες του να αποφεύγουν τα ταξίδια και τις σπουδές στην Ιαπωνία, εν μέσω της επιδεινούμενης διπλωματικής έντασης μεταξύ των δύο χωρών.

Ο κολοσσός των καλλυντικών Shiseido υποχώρησε 9%, ενώ η Isetan Mitsukoshi, που διαχειρίζεται πολυκαταστήματα και αποτελεί αγαπημένο προορισμό για Κινέζους τουρίστες, έχασε πάνω από 11% — τη μεγαλύτερη πτώση τους από τον Απρίλιο. Η Oriental Land, μητρική της Tokyo Disney Resort, και η Ryohin Keikaku (Muji) ήταν επίσης ανάμεσα στους μεγαλύτερους χαμένους του δείκτη Nikkei 225.

Οι πιέσεις αυτές ήρθαν μετά την προειδοποίηση του Πεκίνου προς Κινέζους φοιτητές που σχεδιάζουν να σπουδάσουν στην Ιαπωνία, για αυξημένους κινδύνους στη χώρα — οδηγία που εκδόθηκε μετά τη δήλωση της πρωθυπουργού Σανάε Τακαΐτσι ότι η χρήση στρατιωτικής ισχύος σε ενδεχόμενη σύρραξη για την Ταϊβάν θα μπορούσε να θεωρηθεί «κατάσταση απειλής για την επιβίωση». Σύμφωνα με το NHK, η Ιαπωνία θα στείλει σήμερα έναν ανώτερο διπλωμάτη στην Κίνα, με στόχο την αποκλιμάκωση της έντασης.

Η προειδοποίηση της Κίνας απειλεί την ανοδική δυναμική του ιαπωνικού τουρισμού — ένα από τα λίγα φωτεινά σημεία σε μια οικονομία που συρρικνώνεται. Οι Κινέζοι τουρίστες ήταν οι καλύτεροι «πελάτες» το προηγούμενο τρίμηνο, καλύπτοντας περίπου το 27% από τα 2,1 τρισ. γιεν (13,6 δισ. δολάρια) συνολικής εισερχόμενης κατανάλωσης, σύμφωνα με τον Οργανισμό Τουρισμού της Ιαπωνίας.

Η χώρα ελπίζει να ενισχύσει αυτή τη δυναμική, στοχεύοντας σε 60 εκατ. αφίξεις έως το 2030. Τα μηνιαία έσοδα από τον εισερχόμενο τουρισμό θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 200 δισ. γιεν (1,3 δισ. δολ.) εάν οι αφίξεις από την Κίνα μηδενιστούν, εκτίμησε σε σημείωμά του ο επικεφαλής στρατηγικής FX της Nomura Securities, Γιουζίρο Γκότο, προειδοποιώντας ότι μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να καθυστερήσει ενδεχόμενες αυξήσεις επιτοκίων από την Τράπεζα της Ιαπωνίας.

Η εξέλιξη «απειλεί τις προσδοκίες ανάπτυξης πωλήσεων που βασίζονται στον τουρισμό» για τους ιαπωνικούς λιανεμπόρους, δήλωσε η Κάθριν Λιμ, ανώτερη αναλύτρια του Bloomberg Intelligence. Παράλληλα, ένας «αυξημένος κίνδυνος» μποϊκοτάζ των ιαπωνικών προϊόντων στην Κίνα θα μπορούσε να πλήξει τις πωλήσεις στην ηπειρωτική χώρα για τις Uniqlo της Fast Retailing, Asics και Muji της Ryohin Keikaku, πρόσθεσε.

Εκπρόσωπος της Ryohin Keikaku δήλωσε στο Bloomberg ότι δεν υπάρχουν αλλαγές στις επιχειρησιακές δραστηριότητες, αλλά η εταιρεία έχει εκδώσει προειδοποιήσεις προς το ιαπωνικό προσωπικό της στην Κίνα και παρακολουθεί στενά την κατάσταση.

Ορισμένα κορυφαία ιαπωνικά brands έχουν ήδη δει τα έσοδά τους από την κινεζική αγορά να μειώνονται, καθώς η οικονομία της χώρας παραμένει υποτονική. Η Shiseido, που αντλεί το 35% των συνολικών της πωλήσεων από την Κίνα και τις ταξιδιωτικές λιανικές, είδε τα έσοδα από αυτό το σκέλος να υποχωρούν κατά 7,6% στο εννεάμηνο μέχρι τον Σεπτέμβριο. Η Fast Retailing, που πέρυσι προήλθε κατά 19% από τη μεγαλύτερη Κίνα, κατέγραψε πτώση 4% για το οικονομικό έτος που έληξε τον Αύγουστο.

Μαθήματα από το παρελθόν

Οι πολιτικές εντάσεις με την Κίνα έχουν πλήξει ξανά τις οικονομίες των γειτόνων της. Πριν από σχεδόν μία δεκαετία, το Πεκίνο αντέδρασε στην απόφαση της Νότιας Κορέας να φιλοξενήσει το αμερικανικό αντιπυραυλικό σύστημα Thaad, κλείνοντας ορισμένα καταστήματα Lotte Mart και απαγορεύοντας τα οργανωμένα ταξίδια στη χώρα. Οι Κινέζοι επισκέπτες στη Νότια Κορέα κατέρρευσαν, ενώ οι κορεατικές αυτοκινητοβιομηχανίες είδαν τις πωλήσεις τους στην Κίνα να βυθίζονται.

Κατά τη διάρκεια μιας διένεξης το 2012 για ένα σύμπλεγμα νησιών στη Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας —τα οποία η Ιαπωνία αποκαλεί Σενκάκου και η Κίνα Ντιαογιού— ο αριθμός των Κινέζων επισκεπτών στην Ιαπωνία μειώθηκε πάνω από το μισό σε τέσσερις μήνες, σύμφωνα με τον Τακαγιούκι Μιγιαζίμα, ανώτερο οικονομολόγο του Sony Financial Group.

Λιανεμπορικοί όμιλοι δημοφιλείς στους τουρίστες ήταν ανάμεσα στους μεγαλύτερους χαμένους του χρηματιστηρίου τη Δευτέρα. Η Pan Pacific International, που λειτουργεί τα καταστήματα Don Quijote, και η Fast Retailing υποχώρησαν αμφότερες κατά 5,3%, ενώ η Asics έκλεισε με πτώση 4%. Η Food & Life Companies, που διαχειρίζεται την αλυσίδα Sushiro, κατέγραψε βουτιά σχεδόν 14% — τη μεγαλύτερη από την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο του Τόκιο το 2017.

Ωστόσο, οι Κινέζοι καταναλωτές ενδέχεται να συνεχίσουν να αγοράζουν προϊόντα παρά την ένταση, ακόμη και μέσω διαδικτυακών καναλιών, ανέφερε η Χισάε Καβαμότο, αναλύτρια της Jefferies Japan. «Οι ανησυχίες των επενδυτών για την τρέχουσα ταξιδιωτική προειδοποίηση ίσως είναι υπερβολικές», δήλωσε η Καβαμότο. «Χρειάζεται αξιολόγηση του αντίκτυπου στις τοπικές πωλήσεις εκτός και εντός διαδικτύου».

Πλήγμα δέχθηκαν και οι εταιρείες που συνδέονται με τον τουρισμό: η ANA Holdings υποχώρησε 3,4%, η αλυσίδα ξενοδοχείων Kyoritsu Maintenance έπεσε κατά 8,1%, ενώ η ταξιδιωτική πλατφόρμα Trip.com Group, εισηγμένη στο Χονγκ Κονγκ, έχασε πάνω από 4%. Εκπρόσωποι των ANA και Japan Airlines ανέφεραν ότι οι κρατήσεις σε πτήσεις Κίνας–Ιαπωνίας δεν έχουν επηρεαστεί.

«Ο αντίκτυπος της ταξιδιωτικής προειδοποίησης του Πεκίνου στην αεροπορική κίνηση Κίνας–Ιαπωνίας φαίνεται περιορισμένος προς το παρόν», έγραψε σε σημείωμά του ο αναλυτής του Bloomberg Intelligence, Έρικ Ζου, «όμως οι κίνδυνοι θα αυξηθούν σε περίπτωση περαιτέρω κλιμάκωσης».

Πηγή: newmoney.gr

Διαβάστε επίσης: Γερμανία: Φθηνότερο ρεύμα για τις βιομηχανίες

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ