Η Ιαπωνία επενδύει $6,5 δισ. για να αναγεννήσει τη ναυπηγική της βιομηχανία

Με σχέδιο να διπλασιάσει την παραγωγή έως το 2035, η χώρα αντιμετωπίζει ανταγωνισμό από την Κίνα και τη Νότια Κορέα, αλλά και προβλήματα κόστους και έλλειψης εργατικού δυναμικού

Η Ιαπωνία σχεδιάζει μια εκτεταμένη ανασυγκρότηση της ναυπηγικής της βιομηχανίας, με στόχο να διπλασιάσει την παραγωγή πλοίων μέχρι το 2035. Η κυβέρνηση υπό την ηγεσία της πρωθυπουργού Σανάε Τακαίτσι προωθεί επενδύσεις ύψους 6,5 δισ. δολαρίων, ενώ ο Σύνδεσμος Ναυπηγών Ιαπωνίας (SAJ) σκοπεύει να διαθέσει επιπλέον κεφάλαια ύψους 350 δισ. γεν.

Η Ιαπωνία, κάποτε η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη στον κόσμο, αντιμετωπίζει πλέον σοβαρές προκλήσεις: παλαιές εγκαταστάσεις, υψηλό κόστος υλικών, ελλείψεις εργατικού δυναμικού λόγω γήρανσης και μειωμένου ενδιαφέροντος των νέων για τον κλάδο, καθώς και έντονο ανταγωνισμό από Κίνα και Νότια Κορέα. Τα ιαπωνικά ναυπηγεία καλούνται να αναβαθμίσουν υποδομές και τεχνολογία, με χρήση ρομποτικής, μεγάλων γερανών και αυτοματισμών, αλλά η εφαρμογή τους παραμένει ακριβή και δεν αντικαθιστά την ανάγκη για εξειδικευμένο προσωπικό.

Η παραγωγή πλοίων έχει μειωθεί σημαντικά τις τελευταίες δεκαετίες. Από μέσο όρο άνω των 200 μονάδων ετησίως την περίοδο 2010–2016, η παραγωγή έπεσε σε λιγότερες από 150 μονάδες ετησίως μεταξύ 2020 και 2025. Η πτώση είναι ιδιαίτερα αισθητή στα δεξαμενόπλοια, με τις παραδόσεις να μειώνονται από περίπου 50 μονάδες το χρόνο την περίοδο 2015–2019 σε περίπου 25 μονάδες την περίοδο 2020–2025. Την ίδια περίοδο, τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν διπλασιάσει την παραγωγή τους, απορροφώντας μεγάλο μέρος της παγκόσμιας ζήτησης.

Μέσα στο πλαίσιο της επανεκκίνησης, η Ιαπωνία σκοπεύει να επιστρέψει στην κατασκευή LNG carriers, μια αγορά που παρουσιάζει ταχέως αυξανόμενη ζήτηση λόγω ενεργειακής κρίσης και γεωπολιτικών εντάσεων. Η χώρα εξετάζει επίσης τη δημιουργία εθνικών ναυπηγείων σε συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και την επαναλειτουργία κλειστών εγκαταστάσεων, με στόχο να προσελκύσει ξανά παραγγελίες και να ανακτήσει μερίδιο αγοράς.

Παρά τις φιλοδοξίες, αναλυτές εκφράζουν σκεπτικισμό. Η έλλειψη ανταγωνιστικότητας σε κόστος, η περιορισμένη ευελιξία και η ανάγκη καινοτομίας παραμένουν σημαντικά εμπόδια, ενώ η τάση για παραγγελίες στην Κίνα λόγω χαμηλότερων τιμών και καλύτερων όρων παράδοσης συνεχίζεται. Ωστόσο, με τις σωστές πολιτικές υποστήριξης και επενδύσεις, η Ιαπωνία στοχεύει να ξανακαθιερωθεί ως βασικός παίκτης στη διεθνή ναυπηγική βιομηχανία, ενισχύοντας παράλληλα την οικονομική σταθερότητα και την ασφάλεια της χώρας.

Πηγή: newmoney.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ