Ο εμπορικός πόλεμος του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ έχει κοστίσει στις εταιρείες περισσότερα από 34 δισεκατομμύρια δολάρια σε απώλειες πωλήσεων και υψηλότερα κόστη, σύμφωνα με ανάλυση της Reuters σχετικά με τα εταιρικά αποτελέσματα, ένα κόστος που αναμένεται να αυξηθεί καθώς η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα σχετικά με τους δασμούς παραλύει τη λήψη αποφάσεων σε μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου.
Σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ασία και την Ευρώπη, εταιρείες όπως η Apple, Ford, Porsche και Sony, έχουν αποσύρει ή περιορίσει τις προβλέψεις τους για τα κέρδη, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία δηλώνει ότι η ασταθής φύση της εμπορικής πολιτικής του Τραμπ καθιστά αδύνατη την ακριβή εκτίμηση του κόστους.
Το Reuters εξέτασε τις δηλώσεις των εταιρειών, τα αρχεία των ρυθμιστικών αρχών, τα πρακτικά συνεδριάσεων και των τηλεδιασκέψεων με τα ΜΜΕ, προκειμένου να συντάξει για πρώτη φορά μια συνοπτική εικόνα του κόστους των δασμών για τις παγκόσμιες επιχειρήσεις μέχρι σήμερα.Το ποσό των 34 δισεκατομμυρίων δολαρίων είναι το άθροισμα των εκτιμήσεων 32 εταιρειών του S&P 500, τριών εταιρειών του ευρωπαϊκού STOXX 600 και 21 εταιρειών του ιαπωνικού Nikkei 225.
Οι οικονομολόγοι εκτιμούν ότι το κόστος για τις επιχειρήσεις θα είναι πιθανώς πολλαπλάσιο του ποσού που έχουν μέχρι στιγμής δημοσιοποιήσει οι εταιρείες.
Reuters
«Μπορείτε να διπλασιάσετε ή να τριπλασιάσετε το ποσό και θα εξακολουθούμε να λέμε ότι το μέγεθος θα είναι σίγουρα πολύ μεγαλύτερο από ό,τι πιστεύει η πλειονότητα των ανθρώπων», δήλωσε ο Τζέφρι Σόνενφελντ, καθηγητής στο Yale School of Management.
Οι δευτερογενείς επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι ακόμη χειρότερες, προσέθεσε, αναφέροντας την πιθανότητα μείωσης των δαπανών των καταναλωτών και των επιχειρήσεων, καθώς και την αύξηση των προσδοκιών για τον πληθωρισμό.
Παρόλο που η πρόσφατη παύση των εμπορικών εχθροπραξιών μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ έχει προσφέρει κάποια ανακούφιση και ο Τραμπ έχει υποχωρήσει από τις απειλές για δασμούς κατά της Ευρώπης, δεν είναι ακόμη σαφές ποια θα είναι η τελική μορφή των εμπορικών συμφωνιών.
Παράλληλα, ένα αμερικανικό εμπορικό δικαστήριο μπλόκαρε την εφαρμογή των δασμών του Τραμπ. Σε αυτό το περιβάλλον, οι στρατηγικοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι οι εταιρείες θα επιδιώξουν να ενισχύσουν τις εφοδιαστικές αλυσίδες, να εντείνουν τις προσπάθειες του nearshoring και να δώσουν προτεραιότητα σε νέες αγορές, όλα τα οποία θα οδηγήσουν σε αύξηση του κόστους.
Οι ίδιες οι εταιρείες είναι αβέβαιες σχετικά με το τελικό κόστος. Καθώς η περίοδος των εταιρικών αποτελεσμάτων πλησιάζει στο τέλος της, το Reuters διαπίστωσε ότι τουλάχιστον 42 εταιρείες έχουν μειώσει τις προβλέψεις τους και 16 έχουν αποσύρει ή αναστείλει το guidance τους.
Ο Τραμπ έχει υποστηρίξει ότι οι δασμοί θα μειώσουν το εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ και θα ωθήσουν τις εταιρείες να μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους στη χώρα, επαναφέροντας θέσεις εργασίας στην πατρίδα. Οι δασμοί θα αναγκάσουν επίσης χώρες όπως το Μεξικό να σταματήσουν τη ροή παράνομων μεταναστών και ναρκωτικών προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, έχει δηλώσει ο Τραμπ.
«Η κυβέρνηση έχει υποστηρίξει με συνέπεια ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν τη δύναμη να αναγκάσουν τους εμπορικούς εταίρους μας να αναλάβουν τελικά το κόστος των δασμών», δήλωσε ο εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου, Κους Ντεσάι.
Στις τηλεδιασκέψεις για τα αποτελέσματα του τριμήνου Ιανουαρίου-Μαρτίου, 360 εταιρείες, ή το 72%, του δείκτη S&P 500 αναφέρθηκαν στους δασμούς, σε σύγκριση με 150 εταιρείες, ή το 30%, το προηγούμενο τρίμηνο. Στελέχη 219 εταιρειών που είναι εισηγμένες στον STOXX 600 αναφέρθηκαν στους δασμούς, σε σύγκριση με 161 το προηγούμενο τρίμηνο. Από τις εταιρείες του Nikkei 225 στην Ιαπωνία, ο αριθμός αυτός ήταν 58, από 12 προηγουμένως.
Η Wall Street αναμένει ότι τα καθαρά κέρδη των εταιρειών του δείκτη S&P 500 θα αυξηθούν κατά μέσο όρο 5,1% ανά τρίμηνο από τον Απρίλιο έως τον Δεκέμβριο, έναντι ρυθμού αύξησης 11,7% ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία της LSEG.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι αεροπορικές εταιρείες και οι εισαγωγείς καταναλωτικών αγαθών είναι μεταξύ των πιο πληγμένων. Οι φόροι επί των πρώτων υλών και των ανταλλακτικών, συμπεριλαμβανομένου του αλουμινίου και των ηλεκτρονικών εξαρτημάτων, έχουν αυξηθεί, ενώ οι δασμοί σε πολλές χώρες καθιστούν την συναρμολόγηση αυτοκινήτων πιο δαπανηρή λόγω των εκτεταμένων εφοδιαστικών αλυσίδων. Η μεταφορά της παραγωγής στις Ηνωμένες Πολιτείες θα αυξήσει επίσης το κόστος εργασίας.
Η εταιρεία παραγωγής χαρτομάντιλων Kleenex Kimberly Clark μείωσε τις προβλέψεις για τα ετήσια κέρδη της τον περασμένο μήνα και δήλωσε ότι θα επιβαρυνθεί με περίπου 300 εκατομμύρια δολάρια φέτος, καθώς οι δασμοί αυξάνουν το κόστος της εφοδιαστικής της αλυσίδας. Λίγες μέρες αργότερα, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα επενδύσει 2 δισεκατομμύρια δολάρια σε πέντε χρόνια για να επεκτείνει την παραγωγική της ικανότητα στις ΗΠΑ, ποσό που δεν περιλαμβάνεται στον υπολογισμό του Reuters. Εταιρείες όπως η Apple και η Eli Lilly ανακοίνωσαν φέτος επενδύσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Diageo καρτέλα, ανακοίνωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι θα μειώσει τα έξοδά της κατά 500 εκατομμύρια δολάρια και θα προχωρήσει σε σημαντικές εκποιήσεις περιουσιακών στοιχείων έως το 2028, καθώς ο δασμός 10% στις εισαγωγές από μέρη όπως η Βρετανία και η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να επιφέρει ετήσια μείωση 150 εκατομμυρίων δολαρίων στα λειτουργικά της κέρδη.
Πηγή: newmoney.gr
Διαβάστε επίσης: Κίνα: Απορρίπτει τις αμερικανικές κατηγορίες για παραβίαση εμπορικής συμφωνίας