Ο Μασκ «ξύπνησε» και μάχεται να σώσει την Tesla από τον Τραμπ

Οι πολιτικές απειλές του Μασκ δεν έχουν σταματήσει το «μεγάλο, όμορφο νομοσχέδιο» του προέδρου να βλάπτει τα κέρδη της Tesla

Με ένα νομοσχέδιο που θα μπορούσε να κοστίσει δισεκατομμύρια στην Tesla… αντάμειψε o Ντόναλντ Τραμπ τον Iλον Μασκ για τα 250 εκατομμύρια δολάρια που του διέθεσε στην προεκλογική εκστρατεία του.

Το «μεγάλο, όμορφο νομοσχέδιο» του Τραμπ, που μόλις πέρασε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, θέτει σε κίνδυνο μια κρίσιμη πηγή κερδών για την Tesla, καταργώντας νομοθετήματα που της επέτρεπαν να πουλάει δισεκατομμύρια δολάρια σε πιστώσεις εκπομπών.

Το νομοσχέδιο επιδεινώνει την κρίση για την εταιρεία, η οποία ήδη ταλανίζεται από την πτώση των πωλήσεων και την απώλεια φορολογικών κινήτρων για τα ηλεκτρικά οχήματα. Η νομοθεσία προκάλεσε την έντονη αντίδραση του Μασκ.

Ενώ ο Τραμπ προσπάθησε να περάσει άρον-άρον το νομοσχέδιο στο Κογκρέσο αυτή την εβδομάδα, ο Μασκ το χαρακτήρισε «απαράδεκτο» και απείλησε να στοχοποιήσει τους νομοθέτες που το υποστήριξαν με δωρεές σε αντιπάλους- και μάλιστα να ιδρύσει το δικό του πολιτικό κόμμα.

Ο Τραμπ απάντησε ότι «χωρίς επιδοτήσεις, ο Ίλον πιθανότατα θα έπρεπε να κλείσει το μαγαζί του και να επιστρέψει στην πατρίδα του, τη Νότια Αφρική».

Οι επιδοτήσεις που στηρίζουν την Tesla

Η κλιμακούμενη διαμάχη απειλεί κρίσιμα μέρη της επιχειρηματικής αυτοκρατορίας του Μασκ – και αφήνει τους ρεπουμπλικανούς νομοθέτες παγιδευμένους σε μια διαμάχη μεταξύ του προέδρου των ΗΠΑ και του πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο.

«Όλες οι οικογενειακές διαμάχες έχουν τελικά να κάνουν με τα χρήματα», δήλωσε στους Financial Times ο επιχειρηματίας τεχνολογίας με έδρα το Σαν Φρανσίσκο, Τρέβορ Τράινα, ο οποίος διετέλεσε πρέσβης στην Αυστρία κατά την πρώτη θητεία του Τραμπ.

«Αυτό δεν φαίνεται να διαφέρει… Δισεκατομμύρια σε επιδοτήσεις έναντι εκατοντάδων εκατομμυρίων σε προκριματικές εκλογές».

Δημόσια, ο Μασκ έχει αντιταχθεί στο δημοσιονομικό νομοσχέδιο με το επιχείρημα ότι θα αυξήσει σημαντικά το έλλειμμα των ΗΠΑ. Αλλά η απειλή για την Tesla είναι επίσης κεντρική στην αντίθεσή του.

Ο Τραμπ έχει ορκιστεί να καταργήσει τα τρία παράλληλα συστήματα πιστώσεων εκπομπών των ΗΠΑ – συμπεριλαμβανομένου ενός προγράμματος που διαχειρίζεται η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και ενός δεύτερου στην πολιτεία της Καλιφόρνια με βάση τις πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων.

Το «μεγάλο, όμορφο νομοσχέδιό» του στοχεύει σε ένα τρίτο σύστημα, τα ομοσπονδιακά πρότυπα «εταιρικής μέσης οικονομίας καυσίμου» (CAFE). Το πρόγραμμα τιμωρεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες των οποίων τα οχήματα δεν πληρούν τους στόχους απόδοσης καυσίμου και ανταμείβει όσες δεν παράγουν εκπομπές με πιστώσεις καθαρού αέρα, οι οποίες μπορούν στη συνέχεια να πωληθούν σε ανταγωνιστές που επικεντρώνονται στη βενζίνη για να αντισταθμίσουν τα πρόστιμά τους.

Η πώληση πιστώσεων στο πλαίσιο του CAFE και παρόμοιων συστημάτων σε άλλες δικαιοδοσίες συνεισφέρει ένα σημαντικό και αυξανόμενο ποσοστό των κερδών της Tesla.

Χωρίς πιστώσεις… ζημιές

Κατά το πρώτο τρίμηνο, η εξάρτηση της Tesla από τα συστήματα ήταν έντονη: θα είχε ζημίες αν δεν υπήρχαν οι πωλήσεις πιστώσεων, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 35% στα 595 εκατομμύρια δολάρια, υποσκελίζοντας τα συνολικά καθαρά κέρδη της Tesla στα 409 εκατομμύρια δολάρια.

Πέρυσι, η εταιρεία ανέφερε έσοδα 2,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την πώληση ρυθμιστικών πιστώσεων παγκοσμίως, από 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, και αντιπροσωπεύοντας το 39% των ετήσιων καθαρών εσόδων της από 7,1 δισεκατομμύρια δολάρια. Έχει αποκομίσει περισσότερα από 11 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2015.

Το νομοσχέδιο του προϋπολογισμού ακυρώνει το Cafe ορίζοντας μηδενικά πρόστιμα. Η Tesla ανησυχεί ότι ως αποτέλεσμα οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες θα σταματήσουν σε μεγάλο βαθμό να αγοράζουν πιστώσεις, όπως έχουν δηλώσει πηγές στους  Financial Times.

«Εάν δεν υπάρχει ποινή για απάτη, δεν υπάρχει λόγος να αγοράζονται πιστώσεις συμμόρφωσης», δήλωσε στους FT ο Νταν Μπέκερ, διευθυντής της Εκστρατείας για Ασφαλείς Μεταφορές στο Κέντρο Βιολογικής Ποικιλότητας.

Η Tesla δεν αναλύει τα κέρδη της από τις κανονιστικές πιστώσεις ανά περιοχή ή μεταξύ των τριών αμερικανικών προγραμμάτων. Αλλά ένα άτομο που γνωρίζει το θέμα είπε στους FT ότι κατά μέσο όρο έως και τα τρία τέταρτα προήλθαν από τις ΗΠΑ, ενώ τα υπόλοιπα από παρόμοια συστήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ασία.

Η επίδραση στα καθαρά κέρδη της Tesla δεν θα είναι άμεση, καθώς η εταιρεία συχνά διαπραγματεύεται πολυετή συμβόλαια με ανταγωνιστές που θα χρειαστούν χρόνο για να τερματιστούν. Ωστόσο, ορισμένες από αυτές τις συμφωνίες περιελάμβαναν ρήτρες ανωτέρας βίας και διατύπωση σχετικά με νομοθετικές αλλαγές που θα μπορούσαν να τις οδηγήσουν στην ακύρωσή τους μετά το νομοσχέδιο του Τραμπ.

Πηγή: ot.gr

Διαβάστε επίσης: Τραμπ: Θα εκτοξεύσει την οικονομία το «μεγάλο και όμορφο» νομοσχέδιο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ