Ευρωπαϊκά λιμάνια: Χιλιάδες οχήματα παραμένουν ακινητοποιημένα λόγω δασμών Τραμπ

Μείωση 15,9% στις μεταφορές νέων επιβατικών αυτοκινήτων και βαν από το λιμάνι της Αμβέρσας προς τις ΗΠΑ

Το λιμάνι της Αμβέρσας-Μπριζ, στο Βέλγιο, έχει μετατραπεί σε ένα γιγάντιο πάρκινγκ με χιλιάδες αυτοκίνητα, βαν, φορτηγά και τρακτέρ που κατευθύνονται προς τις ΗΠΑ να παραμένουν ακινητοποιημένα, καθώς οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να αποτρέψουν τα χειρότερα με τους δασμούς του Ντόναλντ Τραμπ.

Τα στοιχεία που δημοσίευσε το λιμάνι δείχνουν μείωση 15,9% στις μεταφορές νέων επιβατικών αυτοκινήτων και βαν προς τις ΗΠΑ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, με μια απότομη πτώση να καταγράφεται τον Μάιο – ένα μήνα αφότου ο πρόεδρος των ΗΠΑ ανακοίνωσε τους δασμούς του για την «ημέρα της απελευθέρωσης».

Οι εξαγωγές φορτηγών και του λεγόμενου «υψηλού και βαρέος εξοπλισμού» μειώθηκαν σχεδόν κατά το ένα τρίτο στο 31,5%. Αυτή η κατηγορία περιλαμβάνει τρακτέρ και οχήματα κατασκευών, με την πτώση στις διατλαντικές μετακινήσεις να αντικατοπτρίζει ίσως τον αντίκτυπο που θα είχε ένας δασμός 25% σε οχήματα που μπορούν να κοστίσουν περισσότερα από 100.000 δολάρια.

Το λιμάνι είναι ένας από τους μεγαλύτερους κόμβους μεταφοράς αυτοκινήτων στον κόσμο, μεταφέροντας περισσότερα από 3 εκατομμύρια οχήματα σε όλο τον κόσμο το 2024.

Αβέβαιες προοπτικές στα ευρωπαϊκά λιμάνια

«Οι προοπτικές για το δεύτερο εξάμηνο του έτους παραμένουν αβέβαιες. Πολλά θα εξαρτηθούν από το εάν μπορεί να επιτευχθεί εμπορική συμφωνία μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ έως την 1η Αυγούστου», ανέφερε ο διαχειριστής του λιμανιού σε ανακοίνωσή του.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, από τη Volkswagen μέχρι τη Volvo, ήλπιζαν ότι θα είχε επιτευχθεί συμφωνία την περασμένη εβδομάδα, μετά τη λήξη της αρχικής προθεσμίας του Τραμπ για μια δασμολογική συμφωνία με την ΕΕ.

Πριν από την άφιξη του Τραμπ στον Λευκό Οίκο, πλήρωναν δασμό 2,5% στις εξαγωγές, αλλά από τον Απρίλιο χρεώνονται επιπλέον 25%, προσθέτοντας δεκάδες χιλιάδες δολάρια στην τιμή ενός οικογενειακού αυτοκινήτου στις ΗΠΑ.

Τα λιμάνια σε όλη την Ευρώπη έχουν δοκιμαστεί από το Brexit, την πανδημία του κορονοϊού, την συμφόρηση των λιμένων που προκλήθηκε από τις ελλείψεις εμπορευματοκιβωτίων το 2024, και γενικότερα το πρόβλημα της συμφόρησης αποτελεί ένα διαδεδομένο πρόβλημα σε όλα τα βόρεια λιμάνια, όπως δήλωσε ο Justin Atkin, εκπρόσωπος λιμένων της Βρετανίας και της Ιρλανδίας στο λιμάνι της Αμβέρσας-Μπριζ.

Σε σύγκριση με το Brexit, ο αντίκτυπος των δασμών ήταν «ένα πιο άμεσο σοκ», είπε.

«Με την πανδημία, είχαμε lockdown, μετά βγήκαμε από το lockdown, μετά επιστρέψαμε στο lockdown, και οι άνθρωποι συνήθισαν να το διαχειρίζονται αφού ήταν απροετοίμαστοι. Ενώ εδώ… οι άνθρωποι έχουν μιλήσει για δασμούς κατά την προετοιμασία [για τον Τραμπ], αλλά δεν νομίζω ότι κανείς περίμενε το επίπεδο και τη σοβαρότητα της ακαριαίας δράσης».

«Χιλιάδες» οχήματα στην αναμονή

Το λιμάνι δεν μπόρεσε να δώσει έναν αριθμό για τον αριθμό των αυτοκινήτων που περίμεναν να μεταφερθούν, αλλά είπε ότι ήταν χιλιάδες.

Ο Άτκιν είπε ότι υπήρχαν επίσης ενδείξεις ότι κινεζικά αυτοκίνητα συγνεντρώνονται στο λιμάνι, κάτι που μπορεί να αντικατοπτρίζει μια εκτροπή του εμπορίου από τις ΗΠΑ, με το Πεκίνο να παλεύει με δασμολογικά εμπόδια.

Οι ΗΠΑ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του λιμένα της Αμβέρσας-Μπριζ μετά τη Βρετανία και υπάρχουν ενδείξεις ότι οι Αμερικανοί εξαγωγείς φορτώνουν επίσης φορτία εκ των προτέρων σε μια προσπάθεια να αποφύγουν τυχόν αντίποινα που μπορεί να επιβάλει η ΕΕ σε περίπτωση εμπορικού πολέμου.

Κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, τα εισερχόμενα φορτία από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 17% με υψηλότερους όγκους υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Πηγή: ot.gr

Διαβάστε επίσης: Αμετάβλητος o χρυσός με τις αγορές να «ζυγίζουν» τη σύγκρουση Τραμπ – Πάουελ – Κάτω από τις $3.350 η ουγγιά

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ