Με μια θεαματική αλλά ταυτόχρονα αμφιλεγόμενη ανακοίνωση μέσω του Truth Social, ο Ντόναλντ Τραμπ υποστήριξε πως επετεύχθη μια «τεράστια» εμπορική συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ και Ιαπωνίας, περιλαμβάνοντας επενδύσεις ύψους 550 δισ. δολαρίων και δασμούς της τάξεως του 15%. Η εξέλιξη αυτή έχει ήδη αρχίσει να δημιουργεί σημαντικό απόηχο στη ναυτιλιακή βιομηχανία, ειδικά στις μεταφορές αυτοκινήτων, φαρμακευτικών και ημιαγωγών, κλάδοι που πλήττονται άμεσα από τις ρυθμίσεις του νέου δασμολογίου. Η εμπορική συμφωνία του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ με το Τόκιο περιλαμβάνει και τον ναυπηγικό τομέα.
Στους ναυτιλιακούς κύκλους κυκλοφορούσαν εδώ και μήνες φήμες σχετικά με το ενδιαφέρον ιαπωνικών ναυπηγικών ομίλων για επενδύσεις στον τομέα της ναυπήγησης στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας, ο Λευκός Οίκος επιβεβαίωσε με ενημερωτικό δελτίο πως η περιλαμβάνει ιαπωνικές επενδύσεις στην «εμπορική και αμυντική ναυπηγική βιομηχανία, περιλαμβανομένης της δημιουργίας νέων ναυπηγείων και του εκσυγχρονισμού υφιστάμενων εγκαταστάσεων».
Η νέα εμπορική πολιτική αναμένεται να επηρεάσει:
- Τις θαλάσσιες μεταφορές αυτοκινήτων και εξαρτημάτων από την Ιαπωνία προς τις ΗΠΑ, όπου ο δασμός 15% θεωρείται υψηλός αλλά εντός διαπραγματευτικού πλαισίου λόγω «καινοτόμων μηχανισμών χρηματοδότησης», όπως δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Σκοτ Μπέσεντ.
- Την εμπορική ροή ημιαγωγών και φαρμακευτικών προϊόντων, με πιθανή μεταβολή στον όγκο και το μοντέλο μεταφορών, καθώς η Ιαπωνία ίσως επαναξιολογήσει τη στρατηγική της λόγω της αντιλαμβανόμενης πίεσης από την Ουάσιγκτον.
- Τις επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και logistics στις ΗΠΑ, όπου πιθανές ιαπωνικές επενδύσεις ενδέχεται να επηρεάσουν θετικά τις ναυτιλιακές εγκαταστάσεις, εφόσον υλοποιηθούν.
Ο Υπουργός Εμπορίου, Χάουαρντ Λάτνικ, παραδέχτηκε ότι δημιούργησε την επίμαχη «κάρτα», χωρίς να δίνει διευκρινίσεις για τις αλλαγές, ενώ η Ιαπωνική πλευρά φέρεται να αντιμετωπίζει το πακέτο των $550 δισ. ως ανώτατο όριο επενδυτικών υποχρεώσεων, συμπεριλαμβανομένων κρατικών εγγυήσεων – μια ερμηνεία που υποδηλώνει σημαντικές διαφορές αντίληψης.
Η επόμενη μέρα για τη ναυτιλία
Εάν οι δασμοί εφαρμοστούν όπως ανακοινώθηκε, αναμένεται αύξηση του κόστους για τις εταιρείες που διαχειρίζονται φορτηγά πλοία- bulk carriers και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων- container vessels προς τις ΗΠΑ, ιδίως όσον αφορά τις τακτικές γραμμές Ιαπωνία – Δυτική Ακτή ΗΠΑ. Παράλληλα, η μεταβολή στην επενδυτική πολιτική ενδέχεται να επιφέρει θετικές επιπτώσεις σε terminals και ναυτιλιακά logistics εντός των ΗΠΑ, εφόσον τηρηθούν οι υποσχέσεις.
Πηγή: newmoney.gr