Μια εντυπωσιακή στροφή συντελείται στον παγκόσμιο ναυπηγικό κλάδο, καθώς οι νέες παραγγελίες πλοίων ξηρού φορτίου (bulk carriers) και δεξαμενόπλοιων (tankers) το 2024- 2025 καταγράφουν κατακόρυφη πτώση, μετά από ένα έτος ρεκόρ. Σύμφωνα με την τελευταία αναλυτική έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, η μεταβολή δεν είναι απλώς στατιστική αλλά συνιστά μια βαθιά ανακατάταξη στη δυναμική των επενδύσεων στον ναυτιλιακό τομέα.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, οι παραγγελίες νέων bulk carriers άγγιξαν τα 422 πλοία παγκοσμίως. Τα κινεζικά ναυπηγεία κυριάρχησαν με 314 συμβόλαια (ποσοστό 74%), ακολουθούμενα από τα ιαπωνικά με 95 (23%). Όμως, το πρώτο εξάμηνο του 2025 επιφύλαξε μια απρόσμενα απότομη κάμψη: οι παγκόσμιες παραγγελίες bulkers υποχώρησαν στις 76, εκ των οποίων οι 41 (54%) πήγαν στην Κίνα και οι 32 (42%) στην Ιαπωνία. Πρόκειται για μείωση 87% στις κινεζικές και 66% στις ιαπωνικές παραγγελίες.
Το μέγεθος της πτώσης γίνεται πιο ανάγλυφο αν αναλογιστεί κανείς ότι μόνο τον Ιούνιο του 2024, τα ναυπηγεία της Κίνας υπέγραψαν 101 συμβόλαια bulkers — περισσότερα από το σύνολο του πρώτου εξαμήνου του 2025.
Αντίστοιχη είναι και η εικόνα στον τομέα των δεξαμενόπλοιων. Από τις 486 παραγγελίες παγκοσμίως στο πρώτο εξάμηνο του 2024, οι 360 (74%) έγιναν σε κινεζικά ναυπηγεία. Η Νότια Κορέα ακολούθησε με 70 (15%). Στο πρώτο μισό του 2025, οι συνολικές παραγγελίες tankers περιορίστηκαν στις 102, με την Κίνα να αποσπά μόλις 49 συμβόλαια (48%). Η ετήσια πτώση αγγίζει το 86% για την Κίνα και σχεδόν 80% παγκοσμίως.
Η ανάλυση της Xclusiv Shipbrokers αποκαλύπτει ότι το φρένο δεν είναι απλώς αποτέλεσμα εποχικών διακυμάνσεων. Αντιθέτως, αποτελεί συγχρονισμένη και συστημική αναδίπλωση σε παγκόσμιο επίπεδο. Στα κινεζικά ναυπηγεία, τα συμβόλαια bulkers για το α’ τρίμηνο του 2025 ήταν μόλις 11, αυξανόμενα στα 30 το β’ τρίμηνο. Στα tankers, η αντίστροφη εικόνα: από 38 συμβόλαια το α’ τρίμηνο σε μόλις 11 το β’.
Αν και η απότομη μείωση των συμβολαίων στην Κίνα συμπίπτει χρονικά με τα νέα εμπορικά μέτρα των ΗΠΑ (USTR) προς το Πεκίνο, η Xclusiv επισημαίνει ότι το φαινόμενο είναι παγκόσμιο και δεν περιορίζεται γεωγραφικά ή πολιτικά. Το πάγωμα στις νέες επενδύσεις προκύπτει από:
- Την αβεβαιότητα στο διεθνές εμπόριο
- Τις χαμηλότερες αποδόσεις στα ναύλα
- Τις υψηλές τιμές ναυπήγησης
Τις αναμενόμενες ρυθμιστικές αλλαγές (περιβαλλοντικού και τεχνολογικού χαρακτήρα)
Η επίδραση της αμερικανικής πολιτικής είναι υπαρκτή, αλλά δευτερεύουσα. Η συνολική εικόνα καταγράφει μια γενικευμένη στάση αναμονής από πλευράς πλοιοκτητών, που επιλέγουν την αναστολή στρατηγικών επενδύσεων εν αναμονή εξελίξεων.
Το 2025 διαμορφώνεται ως έτος παγκόσμιας αναθεώρησης για τον ναυτιλιακό τομέα. Η έκθεση της Xclusiv Shipbrokers φωτίζει τη σπάνιας έντασης και ταχύτητας στροφή της αγοράς, με την Κίνα στο επίκεντρο, αλλά τον κραδασμό να μεταφέρεται σε όλα τα μεγάλα ναυπηγικά έθνη. Οι αριθμοί δεν λένε απλώς μια ιστορία υποχώρησης, αλλά καταγράφουν έναν ευρύτερο αναστοχασμό στρατηγικής στην παγκόσμια ναυτιλία – έναν “προσεκτικό επαναπροσδιορισμό” του μέλλοντος του στόλου.
Πηγή: newmoney.gr