Ρήγμα στις θαλάσσιες οδούς: Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ–Ινδίας φέρνει αναταράξεις στη ναυτιλία

Η απόφαση των ΗΠΑ για δασμούς 25% στις ινδικές εξαγωγές ανατρέπει ισορροπίες σε ναυτιλία, ενέργεια και γεωπολιτική – Προειδοποιήσεις από τον Γιάννη Παργανά της Intermodal

Η απόφαση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει από 1η Αυγούστου δασμούς 25% σε ινδικά προϊόντα, ως απάντηση στις συνεχιζόμενες εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου από το Νέο Δελχί, δημιουργεί νέο σημείο τριβής στο παγκόσμιο εμπόριο.

Η κλιμάκωση απειλεί να πλήξει κομβικούς κλάδους της Ινδίας – όπως κλωστοϋφαντουργία, φαρμακοβιομηχανία και πετροχημικά – με άμεσες προεκτάσεις στη ναυτιλία, στις ροές πετρελαίου και στα εμπορικά δρομολόγια. Παράλληλα, η Ινδία αντιδρά έντονα, επικαλούμενη ανάγκες ενεργειακής ασφάλειας και κατηγορώντας τις ΗΠΑ για «διπλά μέτρα και σταθμά».

Η νέα εμπορική αντιπαράθεση ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Ινδία, δύο χώρες που μέχρι πρόσφατα επεδίωκαν στρατηγική σύγκλιση, φαίνεται να δημιουργεί ένα επικίνδυνο «ρήγμα» στις παγκόσμιες θαλάσσιες οδούς. Οι δασμοί που ανακοίνωσε η Ουάσιγκτον στοχεύουν σε εξαγωγές–κλειδιά της Ινδίας, από ανταλλακτικά αυτοκινήτων μέχρι αγροτοβιομηχανικά προϊόντα, απειλώντας να αναδιαμορφώσουν σημαντικές γραμμές εμπορίου.

Ο Γιάννης Παργανάς, στέλεχος του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, τονίζει στο ρεπορτάζ μας:

«Η συγκεκριμένη εξέλιξη δεν είναι απλώς ένα διμερές εμπορικό ζήτημα· πρόκειται για έναν παράγοντα που μπορεί να μετακινήσει φορτία, να αλλάξει δρομολόγια και να επηρεάσει άμεσα τη ναυλαγορά. Αν η Ινδία στραφεί σε νέες αγορές ή αναζητήσει διαφορετικούς προμηθευτές, θα δούμε αναπροσαρμογή στις ροές χύδην και εμπορευματοκιβωτίων».

Σύμφωνα με την έκθεση του Παργανά, η ένταση έχει άμεσο αντίκτυπο και στην αγορά ενέργειας. Η Ινδία προμηθεύεται πλέον σχεδόν το 40% του πετρελαίου της από τη Ρωσία, ποσοστό που πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία δεν ξεπερνούσε το 2,5%.

«Οι ΗΠΑ επιχειρούν να στείλουν ένα πολιτικό μήνυμα, αλλά το αποτέλεσμα μπορεί να είναι η δημιουργία παράλληλων αγορών πετρελαίου, όπου τα φορτία θα διακινούνται εκτός του δυτικού πλαισίου εμπορίου» εξηγεί.

Η Ινδία απορρίπτει τις αμερικανικές κατηγορίες περί «επανεξαγωγής» ρωσικού πετρελαίου για κερδοσκοπία, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για μια αναγκαστική επιλογή λόγω της αναδιάταξης προμηθειών προς την Ευρώπη. Το Νέο Δελχί επικαλείται και τη «δυτική υποκρισία», υπενθυμίζοντας ότι η Ε.Ε. διατηρεί διψήφιο δισεκατομμυρίων ευρώ ετήσιο εμπόριο με τη Μόσχα.

Η έκθεση επισημαίνει και τον μακροπρόθεσμο κίνδυνο για τις θαλάσσιες μεταφορές. Η αναδιάταξη εμπορικών ροών θα μπορούσε να μειώσει την προβλεψιμότητα για τους πλοιοκτήτες και να οδηγήσει σε αυξομειώσεις στα ναύλα.

«Είμαστε μπροστά σε ένα σενάριο όπου τα πλοία θα χρειαστεί να κάνουν μεγαλύτερα δρομολόγια ή να αναζητούν νέα φορτία σε διαφορετικές αγορές. Αυτό μπορεί να αυξήσει το κόστος μεταφοράς και να συμπιέσει τα περιθώρια κέρδους», σημειώνει ο Παργανάς.
Οι διεθνείς χρηματαγορές ήδη αντιδρούν. Ο δείκτης ανάπτυξης της Ινδίας για το οικονομικό έτος 2026 αναθεωρήθηκε προς τα κάτω στο 6,2%, ενώ τα ινδικά χρηματιστήρια υποχωρούν, επηρεασμένα από την αβεβαιότητα.

Η γνώμη του Γιάννη  Παργανά είναι σαφής:

«Αν η διπλωματία δεν μπει γρήγορα στο παιχνίδι, κινδυνεύουμε να δούμε ένα νέο, πιο περίπλοκο ψυχροπολεμικό τοπίο στις θαλάσσιες μεταφορές. Και αυτό θα κοστίσει σε όλους – όχι μόνο στις δύο χώρες που βρίσκονται σήμερα στην αντιπαράθεση».

Πηγή: newmoney.gr/Μηνάς Τσαμόπουλος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ