Η πρόθεση της μεξικανικής κυβέρνησης να επιβάλει δασμό 50% σε ηλεκτρικά και βενζινοκίνητα αυτοκίνητα που εισάγονται από χώρες χωρίς συμφωνία ελεύθερου εμπορίου, έχει προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις.
Αν και η ρύθμιση αγγίζει και χώρες όπως η Νότια Κορέα, η Ινδία και η Ρωσία, στην πραγματικότητα στοχεύει κυρίως στην Κίνα, αναφέρει ρεπορτάζ του Reuters.
Στο Μεξικό οι «Big Three» παραμένουν στο απυρόβλητο
General Motors, Ford και Stellantis, οι κλασικοί αμερικανικοί κολοσσοί, δεν αναμένεται να πληγούν.
Χάρη σε ένα προεδρικό διάταγμα του 2003, οι εταιρείες που διαθέτουν εργοστάσια στο Μεξικό μπορούν να εισάγουν μέρος της παραγωγής τους χωρίς δασμούς – κάτι που δεν ισχύει για Tesla και BYD.
Tesla: Από το όνειρο στο αδιέξοδο
Η Tesla είχε ανακοινώσει την κατασκευή ενός τεράστιου εργοστασίου στη βόρεια πλευρά του Μεξικού, που θα δημιουργούσε 6.000 θέσεις εργασίας. Όμως το σχέδιο πάγωσε το 2024, λόγω αυξημένων επιτοκίων και της παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης.
Σήμερα, όλα τα Model 3 και Model Y που πωλούνται στο Μεξικό προέρχονται από τη Σαγκάη, γεγονός που τα καθιστά άμεσα ευάλωτα στον νέο δασμό.
Σύμφωνα με ειδικούς, η Tesla έχει αποθέματα οχημάτων στη χώρα, αλλά θα χρειαστεί σύντομα να βρει εναλλακτικές πηγές προμήθειας.
BYD: Η εκρηκτική άνοδος σε κίνδυνο
Η κινεζική BYD γνώρισε εντυπωσιακή ανάπτυξη από τα τέλη του 2023, πουλώντας το 2024 περίπου 40.000 αυτοκίνητα στο Μεξικό – σχεδόν τα μισά ηλεκτρικά και plug-in που κυκλοφόρησαν στη χώρα.
Μέχρι το καλοκαίρι του 2025, οι πωλήσεις της είχαν ήδη διπλασιαστεί. Παράλληλα, είχε εξετάσει την κατασκευή εργοστασίου στο Μεξικό, αλλά η ιδέα εγκαταλείφθηκε λόγω ανησυχιών για τις σχέσεις με τις ΗΠΑ και την πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ.
Πολιτικές και εμπορικές ισορροπίες
Η κυβέρνηση της Κλαούντια Σέινμπαουμ, που διαθέτει πλειοψηφία στο Κογκρέσο, θεωρεί τον δασμό μέτρο-κλειδί για να ενισχύσει την εγχώρια βιομηχανία.
Την ίδια στιγμή, το Πεκίνο προειδοποιεί ότι μια τέτοια απόφαση θα «επιβαρύνει σοβαρά το επιχειρηματικό περιβάλλον» στο Μεξικό.
Ποιοι βγαίνουν κερδισμένοι
Αν ο δασμός εγκριθεί, οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα αποκτήσουν πλεονέκτημα έναντι των κινεζικών.
Όπως σημειώνει ο Φλάβιο Βόλπε, επικεφαλής της Καναδικής Ένωσης Κατασκευαστών Ανταλλακτικών, η Ουάσινγκτον θα δει με «εξαιρετικά θετικό μάτι» την κίνηση, αφού περιορίζει την κινεζική διείσδυση στην περιοχή.
Η επόμενη μέρα
Η αγορά ηλεκτρικών στο Μεξικό, η πιο δυναμική της Βόρειας Αμερικής, μπαίνει σε φάση αβεβαιότητας. Για την Tesla και την BYD, οι επόμενοι μήνες θα κρίνουν αν θα καταφέρουν να προσαρμοστούν ή αν θα δουν την ανάπτυξή τους να ανακόπτεται απότομα.
Πηγή: ot.gr