Η Σαουδική Αραβία κερδίζει μερίδιο στην Κίνα - Ρωσικές ροές σε κάμψη

Νέα δεδομένα στην αγορά πετρελαίου και αυξημένα ναύλα στα δεξαμενόπλοια

Η εικόνα της αγοράς πετρελαίου τον Αύγουστο δείχνει ξεκάθαρα ότι η Σαουδική Αραβία ανακτά έδαφος στην Ασία, με την Κίνα να αυξάνει τις εισαγωγές της, ενώ οι ρωσικές ροές παρουσιάζουν στασιμότητα και τάση υποχώρησης. Ταυτόχρονα, τα ναύλα στα μεγάλα δεξαμενόπλοια ενισχύονται, αντικατοπτρίζοντας τη μεταβολή των ισορροπιών στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά.

Συγκεκριμένα, οι σαουδαραβικές εξαγωγές αργού προς την Κίνα αυξήθηκαν κατά 19% σε ετήσια βάση, ξεπερνώντας τα 50 εκατομμύρια βαρέλια – το υψηλότερο επίπεδο του 2025 έως τώρα και το ισχυρότερο από τις αρχές του 2024. Αυτή η πορεία ανοδικής ζήτησης καταγράφεται σταθερά από τον Μάιο, αποδεικνύοντας την επιθετική πολιτική τιμολόγησης του Ριάντ για να ξανακερδίσει μερίδιο αγοράς στην Ασία.

Αντίθετα, οι ρωσικές ροές προς την Κίνα έχουν αποδυναμωθεί. Οι εισαγωγές τον Αύγουστο έφτασαν περίπου τα 40 εκατομμύρια βαρέλια, ίδια ποσότητα με πέρυσι, αλλά αρκετά χαμηλότερη από τις κορυφές των αρχών του 2024. Η Κίνα εξακολουθεί να αγοράζει ρωσικό αργό τύπου Urals λόγω των εκπτώσεων, ωστόσο η δυναμική είναι περιορισμένη. Η αβεβαιότητα από τις αμερικανικές πιέσεις και οι μικρότερες παραγγελίες από την Ινδία έχουν οδηγήσει περισσότερα ρωσικά φορτία στην Κίνα χωρίς να αυξάνεται η συνολική κατανάλωση.

Η αναλύτρια της Signal, Μαρία Μπερτζελέτου, σημειώνει: «Όλα δείχνουν ότι η Κίνα στρέφεται όλο και περισσότερο προς τα σαουδαραβικά φορτία, καθώς οι γεωπολιτικές πιέσεις επηρεάζουν το ρωσικό εμπόριο».

Παράλληλα, οι εξελίξεις αντικατοπτρίζονται και στους ναύλους. Στη διαδρομή Μέση Ανατολή – Κίνα, τα Very Large Crude Carriers (VLCC) ξεπέρασαν το WS70, σημειώνοντας εβδομαδιαία άνοδο 14,5%. Οι ναύλοι των Suezmax στη Μαύρη Θάλασσα – Μεσόγειο διατηρήθηκαν σταθεροί στο WS140, ενώ στη διαδρομή Δυτική Αφρική – Βόρεια Ευρώπη ενισχύθηκαν πάνω από WS110 (+5%). Αντίθετα, οι Aframax στη Μεσόγειο κατέγραψαν πτώση στα WS130, με μείωση 12% σε μηνιαία βάση, ενώ και η αγορά Βόρειας Θάλασσας/Ηνωμένου Βασιλείου υποχώρησε κάτω από το WS130.

Η κ. Μπερτζελέτου εξηγεί: «Η θετική δυναμική στα VLCC ενισχύεται από τη μείωση διαθέσιμων πλοίων στο Ras Tanura, ενώ η νέα συμφωνία του OPEC+ για αύξηση παραγωγής από τον Οκτώβριο ενδυναμώνει την αισιοδοξία για μελλοντικές ροές φορτίων». Ωστόσο, προειδοποιεί ότι «οι ρυθμοί αύξησης θα είναι πιο συγκρατημένοι από τους προηγούμενους μήνες, καθώς υπάρχουν ανησυχίες για πιθανή κάμψη της παγκόσμιας ζήτησης».

Κλείνοντας, η ίδια τονίζει: «Το μεγάλο στοίχημα είναι αν το τελευταίο τρίμηνο του 2025 θα διατηρήσει αυτή τη δυναμική και αν τα VLCC θα καταφέρουν να κεφαλαιοποιήσουν την ενίσχυση που βλέπουμε σήμερα».

Πηγή: newmoney.gr

Διαβάστε επίσης: Θα ενδώσει η ΕΕ στην απαίτηση Τραμπ για δασμούς έως 100% σε Ινδία και Κίνα;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ