Η Κίνα στο τιμόνι της παγκόσμιας ναυπηγικής βιομηχανίας

Παρά τις αμερικανικές πρωτοβουλίες, όλα δείχνουν ότι η Κίνα θα εξακολουθήσει να καθορίζει τον παγκόσμιο χάρτη της ναυπηγικής βιομηχανίας τα επόμενα χρόνια

Παρά τις σκληρές πιέσεις της Ουάσιγκτον για την επιβολή τελών στα πλοία κινεζικής κατασκευής που καταπλέουν σε αμερικανικά λιμάνια, η Κίνα εξακολουθεί να διατηρεί την πρωτοκαθεδρία στη ναυπηγική βιομηχανία.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του αμερικανικού Center for Strategic and International Studies (CSIS), πάνω από το 50% των νέων παγκόσμιων παραγγελιών πλοίων κατευθύνονται σε κινεζικά ναυπηγεία. Το ποσοστό αυτό εκτινάχθηκε τους καλοκαιρινούς μήνες του 2025: 65% τον Ιούνιο και 84% τον Αύγουστο.

Η αρχική πίεση των ΗΠΑ φάνηκε να έχει αποτέλεσμα. Μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου 2025, οι παραγγελίες προς την Κίνα υποχώρησαν κάτω από το 30%. Ωστόσο, η κάμψη αποδείχθηκε προσωρινή, με τις ναυτιλιακές εταιρείες να επιστρέφουν μαζικά στα κινεζικά ναυπηγεία, εκτιμώντας ότι το χαμηλότερο κόστος, η τεράστια παραγωγική δυνατότητα και η τεχνολογική υπεροχή τους υπερκαλύπτουν το ρίσκο των νέων αμερικανικών δασμών.

Αρχικώς, το USTR (Γραφείο Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ) είχε εισηγηθεί μια οριζόντια πολιτική επιβολής ενιαίων τελών σε όλα τα πλοία κινεζικής προέλευσης. Το Κογκρέσο όμως επέλεξε μια πιο στοχευμένη κατεύθυνση με τον νόμο SHIPS for America Act.

Η νέα στρατηγική δεν πλήττει όλα τα κινεζικά πλοία, αλλά εστιάζει:

  • σε ναυπηγεία διπλής χρήσης (πολιτικά – στρατιωτικά),
  • σε πλοία που κατασκευάζονται από την China State Shipbuilding Corporation (CSSC), τον μεγαλύτερο κρατικό κολοσσό του κλάδου.

Έτσι, οι αμερικανικές πιέσεις αποκτούν σαφή γεωπολιτική στόχευση, συνδέοντας το εμπόριο με την ενίσχυση του κινεζικού ναυτικού.

Παρά τα στοχευμένα μέτρα, οι αριθμοί δείχνουν ότι οι πλοιοκτήτες παραμένουν πιστοί στην Κίνα:

Το 2024 η Κίνα κατείχε πάνω από το 53% του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς στη ναυπηγική βιομηχανία, ενώ οι ΗΠΑ μόλις το 0,1%.
Μόνο η CSSC εξασφάλισε το 40% των νέων παραγγελιών μέσα στους πρώτους οκτώ μήνες του 2025.

Αντίθετα, οι παραγγελίες σε ιαπωνικά και νοτιοκορεατικά ναυπηγεία έμειναν σταθερές, γεγονός που δείχνει ότι οι αμερικανικοί δασμοί στόχευαν σχεδόν αποκλειστικά την Κίνα, χωρίς όμως να πετύχουν μακροπρόθεσμη αποδυνάμωση.

Οι λόγοι της κινεζικής κυριαρχίας είναι σαφείς:

  • Κρατική στήριξη με επιδοτήσεις και φθηνά δάνεια.
  • Κλίμακα παραγωγής που καμία άλλη χώρα δεν μπορεί να προσεγγίσει.
  • Γρήγορες παραδόσεις και χαμηλότερο κόστος.
  • Εξειδίκευση σε bulk carriers, δεξαμενόπλοια και containerships.
  • Πέρα από την CSSC, δεκάδες ιδιωτικοί κινεζικοί όμιλοι μοιράζονται πλέον σημαντικά μερίδια στις διεθνείς παραγγελίες, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση της χώρας.

Η κινεζική βιομηχανία ναυπηγήσεων δεν δείχνει μόνο εμπορική υπεροχή· αποτελεί εργαλείο γεωπολιτικής ισχύος.

  • Με την Κίνα να παράγει ένα στα δύο πλοία παγκοσμίως,
  • και τις ΗΠΑ να επιχειρούν να επιβάλουν περιορισμούς μέσω της εμπορικής και αμυντικής πολιτικής,

Η ναυπηγική μετατρέπεται σε πεδίο σκληρής αναμέτρησης ανάμεσα στις δύο υπερδυνάμεις.

Παρά τις αμερικανικές πρωτοβουλίες, όλα δείχνουν ότι η Κίνα θα εξακολουθήσει να καθορίζει τον παγκόσμιο χάρτη της ναυπηγικής βιομηχανίας τα επόμενα χρόνια.

Πηγή: newmoney.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ