Η Turkish Airlines αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να ακυρώσει την πρόσφατη παραγγελία 150 αεροσκαφών Boeing 737 MAX και να στραφεί προς την ανταγωνίστρια Airbus, εάν δεν υπάρξει πρόοδος στις συνομιλίες με την CFM International, τον αποκλειστικό προμηθευτή κινητήρων του τύπου, σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου της εταιρείας, Αχμέτ Μπολάτ.
Η προειδοποίηση ήρθε απρόσμενα, λίγες ημέρες μετά τη συνάντηση του Προέδρου της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν με τον Πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών Ντόναλντ Τραμπ, στις 25 Σεπτεμβρίου, όπου ανακοινώθηκε προκαταρκτική συμφωνία με την Boeing, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει παράλληλη συμφωνία με την CFM για τις μηχανές.
Η CFM International, κοινοπραξία των GE Aerospace (ΗΠΑ) και Safran (Γαλλία), είναι ο αποκλειστικός κατασκευαστής κινητήρων για τη σειρά Boeing 737 MAX, ενώ ανταγωνίζεται την Pratt & Whitney (θυγατρική της RTX) για την οικογένεια Airbus A320neo.
Διαφωνία για το κόστος
«Αν η CFM προσφέρει οικονομικά βιώσιμους όρους, τότε θα υπογράψουμε με τη Boeing», δήλωσε ο Μπολάτ στο Reuters από τη Στοκχόλμη, προσθέτοντας πως οι διαπραγματεύσεις έχουν σημειώσει κάποια πρόοδο, ωστόσο παραμένουν σοβαρές διαφωνίες ως προς το κόστος.
«Αν η CFM επιμείνει στη στάση της, θα στραφούμε στην Airbus. Με την Airbus έχω επιλογές», σημείωσε χαρακτηριστικά, αναφερόμενος στο γεγονός ότι ο ευρωπαϊκός κατασκευαστής συνεργάζεται με δύο προμηθευτές κινητήρων.
Η Boeing αρνήθηκε να σχολιάσει, ενώ η CFM περιορίστηκε να δηλώσει πως «δεν κοινοποιεί λεπτομέρειες συμβατικών διαπραγματεύσεων με πελάτες».
Η συμφωνία, που παρακολουθείται στενά από την αγορά, εντάσσεται στο ευρύτερο πρόγραμμα ανανέωσης και επέκτασης του στόλου της Turkish Airlines σε περίπου 800 αεροσκάφη έως το 2033, μετά την παραγγελία άνω των 200 Airbus το 2023. Πηγές του κλάδου πάντως εκτιμούν ότι, παρά τις εντάσεις, είναι πιθανό να υπάρξει τελικά συμφωνία με τη CFM, λόγω της πολιτικής βαρύτητας της υπόθεσης και της περιορισμένης διαθεσιμότητας αεροσκαφών Airbus.
Οι κινητήρες στο επίκεντρο των εντάσεων
Η έλλειψη κινητήρων και οι καθυστερήσεις στη συντήρηση έχουν οδηγήσει σε άνοδο των τιμών ανταλλακτικών και σε εντάσεις μεταξύ προμηθευτών και αεροπορικών εταιρειών παγκοσμίως. Η Turkish Airlines, που ήδη αντιμετωπίζει καθυστερήσεις με κινητήρες Pratt & Whitney στα αεροσκάφη Airbus της, ζητεί από την CFM μακροπρόθεσμη συμφωνία τύπου “flight-hour”, με προκαθορισμένο κόστος συντήρησης.
Ωστόσο, οι κατασκευαστές κινητήρων διαφωνούν, υποστηρίζοντας ότι τέτοιες συμβάσεις μετακυλίουν υπερβολικό ρίσκο στις ίδιες τις εταιρείες, ειδικά μετά την αύξηση της φθοράς των σύγχρονων κινητήρων.
Ενδιαφέρον για το Boeing 777X παρά τις καθυστερήσεις
Σε πιο θετικό τόνο για τη Boeing, ο Μπολάτ επιβεβαίωσε ότι η Turkish Airlines παραμένει ανοικτή στην αγορά του νέου 777X, παρά τις επαναλαμβανόμενες καθυστερήσεις στην ανάπτυξή του. Το μεγαλύτερο δικινητήριο αεροσκάφος στον κόσμο αναμένεται πλέον να είναι έτοιμο το 2027, με καθυστέρηση επτά ετών.
«Παρακολουθούμε στενά την πρόοδο του προγράμματος και θα προχωρήσουμε σε παραγγελία όταν έρθει η κατάλληλη στιγμή», δήλωσε ο επικεφαλής της Turkish Airlines, διευκρινίζοντας ότι δεν υπάρχει βιασύνη για την τελική απόφαση.
Πηγή: newmoney.gr