Ουρές στα αεροδρόμια λόγω... δακτυλικών αποτυπωμάτων - Ξεκινά ελέγχους η ΕΕ

Το νέο βιομετρικό σύστημα διασυνοριακών διελέυσεων της ΕΕ θα τεθεί σε εφαρμογή σε διάστημα έξι μηνών

Για πιθανή συμφόρηση προετοιμάζονται τα αεροδρόμια και οι συνοριακές διελεύσεις της Ευρώπης από την Κυριακή, όταν τεθεί σε λειτουργία το σύστημα ασφαλείας που παρακολουθεί τα δακτυλικά αποτυπώματα των επιβατών.

Οι αερομεταφορείς θα αρχίσουν να καταγράφουν βιομετρικές φωτογραφίες και δακτυλικά αποτυπώματα από άτομα που αναχωρούν ή φτάνουν στην Ένωση σε ορισμένα συνοριακά σημεία διέλευσης, καθώς το νέο Σύστημα Εισόδου-Εξόδου (EES) εισάγεται σταδιακά σε διάστημα έξι μηνών.

Τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και οι σιδηροδρομικοί τερματικοί σταθμοί έπρεπε να εγκαταστήσουν μηχανήματα για τη διεξαγωγή των ελέγχων, τα οποία θα επιτρέψουν στους αξιωματούχους να διασταυρώνουν πληροφορίες σχετικά με το μεταναστευτικό καθεστώς των εισερχομένων και να εντοπίζουν αυτόματα όσους παρατείνουν τη διάρκεια της βίζας τους ή της επιτρεπόμενης διαμονής τους.

«Θα γνωρίζουμε ποιος εισέρχεται στην ΕΕ πότε και πού. Είναι η ψηφιακή ραχοκοκαλιά της νέας μας προσέγγισης στη διαχείριση των συνόρων», δήλωσε στους Financial Times ο επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ, Μάγκνους Μπρούνερ.

Η εφαρμογή του συστήματος είχε επανειλημμένα καθυστερήσει γιατί τα συστήματα υπολογιστών δεν ήταν έτοιμα με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος να διαταραχτούν τα ταξίδια.

Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισαν τελικά να το εφαρμόσουν σταδιακά, πράγμα που σημαίνει ότι θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία στις 10 Απριλίου 2026.

«Η εφαρμογή αυτού του μεγάλης κλίμακας συστήματος πληροφορικής σε 27 κράτη μέλη είναι ένα σύνθετο και απαιτητικό έργο — ωστόσο, για το οποίο είμαστε προετοιμασμένοι», δήλωσε ο Μπρούνερ. «Η εξάμηνη περίοδος εφαρμογής θα διασφαλίσει ότι τα κράτη μέλη, οι ταξιδιώτες και οι επιχειρήσεις θα προσαρμοστούν ομαλά».

Ο Σιμόν Λεζούν, ανώτερος διευθυντής της Eurostar, δήλωσε ότι η «σταδιακή εισαγωγή του EES… είναι πολύ ευπρόσδεκτη». Πρόσθεσε: «Αυτό θα βοηθήσει στην υποστήριξη μιας ομαλότερης λειτουργίας και θα επιτρέψει στους πελάτες να συνηθίσουν τη διαδικασία EES».

Αναμένονται καθυστερήσεις

Ενώ το σύστημα είναι παρόμοιο με τις ηλεκτρονικές πύλες που λειτουργούν σε πολλά αεροδρόμια, οι φορείς εκμετάλλευσης είναι προετοιμασμένοι για παράπονα, καθώς η καταχώριση των βιομετρικών πληροφοριών στην αρχή θα διαρκεί περισσότερο, μέχρι οι αρχές ελέγχου να εξοικειωθούν.

«Πολλά θα εξαρτηθούν από το πώς θα συμπεριφερθεί το σύστημα την ημέρα έναρξης και από την επαρκή στελέχωση της αστυνομίας στα σημεία ελέγχου», δήλωσε στους FT η Ουρανία Γεωργουτσάκου, επικεφαλής της ομάδας λόμπι Airlines for Europe.

Η ACI, η οποία εκπροσωπεί τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, τόνισε ότι «η διαχείριση των σημείων διέλευσης των συνόρων ανήκει στα κράτη μέλη [της ΕΕ], όχι στους φορείς εκμετάλλευσης των αεροδρομίων».

Το σύστημα θα εισαχθεί από τις 29 χώρες της ζώνης Σένγκεν, συμπεριλαμβανομένων επίσης της Ελβετίας, της Ισλανδίας, της Νορβηγίας και του Λιχτενστάιν. Οι έλεγχοι δεν θα ισχύουν για άτομα που κατέχουν άδειες διαμονής στην ΕΕ ή βίζες μακράς διαρκείας.

Οι χώρες θα αρχίσουν αρχικά να εφαρμόζουν τους ελέγχους μόνο σε ορισμένα συνοριακά σημεία διέλευσης ή για ορισμένες κατηγορίες ατόμων.

Προβλήματα στη Μάγχη

Το σύστημα συμφωνήθηκε το 2017, αλλά έχει αναβληθεί αρκετές φορές — καθυστερήσεις που, σύμφωνα με τους φορείς εκμετάλλευσης, τους επέτρεψαν να διορθώσουν σφάλματα και να πραγματοποιήσουν δοκιμές. «Κανείς δεν έχει δικαιολογία να μην είναι έτοιμος», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Eurotunnel, Γιαν Λερίτσε, στους FT κατά τη διάρκεια επίδειξης της τεχνολογίας στο Folkestone.

Ωστόσο, ενώ οι ισχύοντες έλεγχοι διαβατηρίων πραγματοποιούνται εντός του οχήματος, το νέο σύστημα απαιτεί από τους επιβάτες να παρκάρουν σε ειδικές θέσεις και να βγαίνουν από τα οχήματά τους για να ολοκληρώσουν τον έλεγχο, ο οποίος, σύμφωνα με την Eurotunnel, διαρκεί δύο λεπτά ανά επιβάτη.

Ο όμιλος, ο οποίος διαχειρίζεται τρένα μεταφοράς αυτοκινήτων και φορτηγών μέσω της σήραγγας, έχει δαπανήσει 80 εκατομμύρια λίρες για τη δημιουργία σημείων ελέγχου αυτοεξυπηρέτησης και την πρόσληψη προσωπικού. Αρχικά θα ελέγχει τους οδηγούς εμπορευμάτων και θα εφαρμόσει τους ελέγχους στους επιβάτες γύρω στα Χριστούγεννα.

Τα περίπτερα της Eurostar, τα οποία βρίσκονται στους σταθμούς της πριν από το check-in των επιβατών, θα υποβάλλουν επίσης σε κάθε επιβάτη τέσσερις ερωτήσεις, συμπεριλαμβανομένου του εάν έχει εισιτήριο επιστροφής και χρήματα για να συντηρήσει τον εαυτό του κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του. Οι πελάτες που απαντούν «όχι» θα πρέπει να μιλήσουν απευθείας με έναν συνοριοφύλακα. Το σύστημα θα ξεκινήσει με επιβάτες business class.

«Η Eurostar έχει επενδύσει περισσότερα από 10 εκατομμύρια ευρώ στις προετοιμασίες της για το EES, οι οποίες περιλαμβάνουν 49 περίπτερα πελατών για την εγγραφή στο EES και διπλασιασμό της συνοριακής χωρητικότητας στον σταθμό St Pancras με νέες ηλεκτρονικές πύλες και περισσότερες συνοριακές θέσεις», πρόσθεσε ο Λεζούν. «Αυτό σημαίνει ότι οι ώρες check-in μας θα παραμείνουν οι ίδιες με το EES».

Τα άτομα που χρησιμοποιούν τη σήραγγα της Μάγχης ή τις διαβάσεις με φέρι θα υποβάλλονται σε ελέγχους στα συνοριακά σημεία ελέγχου στην Αγγλία, ενώ όσοι φτάνουν από το Ηνωμένο Βασίλειο στην ΕΕ αεροπορικώς θα διεκπεραιώνονται στα τοπικά αεροδρόμια.

Πηγή: ot.gr

Διαβάστε επίσης: ΗΠΑ: Καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων από το κλείσιμο της κυβέρνησης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ