Η Κίνα ως παγκόσμιος ρυθμιστής στην αυτοκινητοβιομηχανία – Τι σημαίνει για την αγορά

Η Κίνα εξελίσσεται σε παγκόσμιο ηγέτη της ηλεκτροκίνησης, με δυτικούς κατασκευαστές να βασίζονται στις πλατφόρμες της - Το δίλημμα παραμένει: στρατηγική συνεργασία με οφέλη ή επικίνδυνη εξάρτηση χωρίς επιστροφή

Η άνοδος της Κίνας στην ηλεκτροκίνηση δεν περιορίζεται πλέον στα σύνορά της. Αντίθετα, εξελίσσεται σε παγκόσμιο φαινόμενο, καθορίζοντας τις ισορροπίες στη σχεδίαση, την τεχνολογία και τις στρατηγικές των μεγάλων κατασκευαστών.

Η περίπτωση της Audi είναι χαρακτηριστική: το νέο E5 Sportback αναπτύχθηκε σε μόλις 18 μήνες, χάρη σε μπαταρίες, κινητήρια σύνολα και λογισμικό infotainment που δημιουργήθηκαν σε συνεργασία με τον κινεζικό κολοσσό SAIC. Με τιμή εκκίνησης 33.000 δολαρίων, το μοντέλο απευθύνεται στην κινεζική αγορά αλλά στέλνει σαφές μήνυμα: για να επιβιώσει κανείς στη νέα εποχή, πρέπει να συνεργαστεί με τους Κινέζους.

Και η Audi δεν είναι μόνη. Η Toyota έχει συμπράξει με την GAC, η Volkswagen με την Xpeng, ενώ η Renault και η Ford εξετάζουν παγκόσμια μοντέλα βασισμένα σε κινεζικές πλατφόρμες. Η Renault είχε ήδη ανοίξει τον δρόμο με το Dacia Spring, που στηρίχθηκε σε πλατφόρμα της Dongfeng, ενώ το νέο ηλεκτρικό Twingo αναπτύσσεται στη Σαγκάη από μικτές ομάδες μηχανικών.

Οι κινήσεις αυτές θυμίζουν το «Intel Inside» της δεκαετίας του ’90: κάθε υπολογιστής με τον αμερικανικό επεξεργαστή αποκτούσε κύρος. Σήμερα, οι Κινέζοι προσφέρουν ολοκληρωμένα πακέτα τεχνολογίας – σασί, μπαταρίες, λογισμικό, ηλεκτρονικά – έτοιμα για χρήση.

Για τους δυτικούς κατασκευαστές, που δυσκολεύονται να συμβαδίσουν, η στρατηγική αυτή αποτελεί μια ένεση ταχύτητας. Εξοικονομούν χρόνια έρευνας και δισεκατομμύρια κόστους, παραμένοντας ανταγωνιστικοί σε μια αγορά που κινείται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Όμως το όφελος είναι αμοιβαίο: οι κινεζικές εταιρείες, βυθισμένες σε σκληρό ανταγωνισμό στην εσωτερική αγορά, εξασφαλίζουν νέα έσοδα, διεθνή προβολή και στρατηγικές συμμαχίες.

Δεν λείπουν, ωστόσο, οι επιφυλάξεις. Αναλυτές προειδοποιούν ότι η εξάρτηση από τρίτους μπορεί να περιορίσει τη διαφοροποίηση. Αν οι μάρκες μοιράζονται κοινή τεχνολογική βάση, οι παραδοσιακές αξίες και η ταυτότητα κάθε κατασκευαστή κινδυνεύουν να χαθούν. Επιπλέον, η γεωπολιτική αστάθεια – δασμοί, εμπορικοί πόλεμοι, πολιτικές εντάσεις – μπορεί να διακόψει ξαφνικά αυτήν την εύθραυστη ισορροπία.

Το βέβαιο είναι πως η Κίνα έχει εδραιωθεί ως «εργαστήριο της ηλεκτροκίνησης». Οι πλατφόρμες της, εμπνευσμένες συχνά από την Tesla αλλά προσαρμοσμένες στη μαζική παραγωγή, μειώνουν χρόνο και κόστος. Αυτό ακριβώς χρειάζονται οι δυτικοί κατασκευαστές για να αντέξουν στην πίεση και να επιταχύνουν τη μετάβαση στην ηλεκτρική εποχή. Το ερώτημα είναι αν αυτή η «συμμαχία ανάγκης» θα εξελιχθεί σε αμοιβαία ισορροπία ή σε μονόπλευρη εξάρτηση που θα υποβαθμίσει τους ιστορικούς κατασκευαστές σε λιανοπωλητές κινεζικής τεχνολογίας.

Πηγή: newmoney.gr

Διαβάστε επίσης: Συμφωνία στην ΕΕ για πρόγραμμα στήριξης της αμυντικής βιομηχανίας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ