Η Boeing συνεχίζει να πετά μέσα από αναταράξεις. Ο αμερικανικός αεροναυπηγικός κολοσσός ανακοίνωσε νέα λογιστική ζημία 4,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων και ακόμη μία αναβολή για το 777X, το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος που έχει σχεδιάσει ποτέ, παρατείνοντας μια περίοδο αβεβαιότητας που διαρκεί πλέον σχεδόν μια δεκαετία.
Η τελευταία χρέωση προστίθεται σε ένα σύνολο 16 δισ. δολαρίων για το πρόγραμμα, που έχει μετατραπεί σε σύμβολο της πιο δύσκολης φάσης της Boeing. Το 777X, που υποτίθεται θα πετούσε ήδη στους αιθέρες, έχει καθυστερήσει επτά χρόνια και αναμένεται πλέον να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2027, υπό την αυστηρή επιτήρηση των αμερικανικών αρχών πολιτικής αεροπορίας.
Η εταιρεία εμφάνισε στο τρίτο τρίμηνο ζημία 7,47 δολαρίων ανά μετοχή, πολύ υψηλότερη από τις προβλέψεις των αναλυτών για 4,44 δολάρια, παρότι τα έσοδα έφτασαν τα 23,27 δισ. δολάρια και ξεπέρασαν τις εκτιμήσεις. Οι αναλυτές ωστόσο βλέπουν πίσω από τους αριθμούς ένα κρίσιμο μήνυμα: η Boeing προσπαθεί ακόμη να ανακτήσει την εμπιστοσύνη της αγοράς, έπειτα από χρόνια τεχνικών αστοχιών, καθυστερήσεων και διοικητικών κρίσεων.
Η ανάκαμψη που δεν έρχεται εύκολα
Παρά τα πλήγματα, η εταιρεία δείχνει σημάδια ζωής. Το τρίμηνο έκλεισε με ελεύθερη ταμειακή ροή 238 εκατ. δολαρίων, το πρώτο θετικό αποτέλεσμα μετά τα τέλη του 2023. Οι αυξημένες παραδόσεις 737 και 787 Dreamliner βοήθησαν στη βελτίωση των μεγεθών, βάζοντας προσωρινά φρένο στη φθορά που προκάλεσαν οι καθυστερήσεις παραγωγής και τα προβλήματα ποιότητας των τελευταίων ετών.
Ο διευθύνων σύμβουλος Κέλι Όρτμπεργκ, που συμπληρώνει έναν χρόνο στη θέση του, προσπαθεί να επαναφέρει την Boeing σε τροχιά σταθερότητας. «Προχωρούμε με ένα σχέδιο υψηλότερης εμπιστοσύνης και λαμβάνουμε μέτρα για να βελτιώσουμε την απόδοσή μας», ανέφερε σε μήνυμά του προς τους εργαζόμενους.
Η μετοχή της εταιρείας παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη στην προσυνεδριακή διαπραγμάτευση της Νέας Υόρκης, ωστόσο από την αρχή του έτους έχει ενισχυθεί κατά 26%, ένδειξη ότι οι επενδυτές εξακολουθούν να πιστεύουν σε μια σταδιακή επιστροφή.
Το στοίχημα του 777X
Το 777X είναι η εξέλιξη του ιστορικού 777 και προορίζεται να αποτελέσει τη «ναυαρχίδα» της Boeing απέναντι στο A350 της Airbus, η οποία αναμένεται να ανακοινώσει αποτελέσματα εντός της ημέρας. Για αεροπορικές εταιρείες όπως η Emirates, ο μεγαλύτερος πελάτης του μοντέλου, και η Lufthansa, που έχει τον ρόλο του πρώτου αγοραστή, η νέα καθυστέρηση σημαίνει ότι θα πρέπει να αναθεωρήσουν για ακόμη μία φορά τα σχέδια ανανέωσης στόλου.
Το 777X παραμένει ένα τεχνολογικό επίτευγμα — ένα αεροσκάφος μεγάλης χωρητικότητας με πτυσσόμενα φτερά και βελτιωμένη αποδοτικότητα καυσίμου — αλλά έχει εξελιχθεί και σε οικονομική δοκιμασία για την Boeing. Η εταιρεία πρέπει τώρα να πείσει ότι μπορεί να το ολοκληρώσει χωρίς νέες αναβολές, σε μια περίοδο όπου η παγκόσμια αεροπορία επιστρέφει σε δυναμική ανάπτυξη.
Η πρόκληση για το μέλλον
Η Boeing επιχειρεί να ξανακερδίσει τον χρόνο που έχασε. Οι αυξανόμενες παραγγελίες και η στήριξη της κυβέρνησης Τραμπ στις εξαγωγές δημιουργούν θετικό περιβάλλον, αλλά τα χρόνια προβλήματα ποιότητας και διαχείρισης παραμένουν.
Αν ο Όρτμπεργκ καταφέρει να παραδώσει το 777X μέσα στο νέο χρονοδιάγραμμα, θα έχει στείλει το πρώτο σαφές μήνυμα ότι η Boeing μπορεί επιτέλους να επιστρέψει στη σταθερότητα – και στην κορυφή του ανταγωνισμού με την Airbus.
Πηγή: newmoney.gr

