Ανάσα για τη διεθνή ναυτιλία - ΗΠΑ και Κίνα παγώνουν τα εμπορικά μέτρα στη ναυπηγική

Η συμφωνία Πεκίνου–Ουάσινγκτον στο Μπουσάν για αναστολή των δασμών και των ερευνών στον ναυπηγικό και ναυτιλιακό κλάδο δημιουργεί προσδοκίες σταθερότητας και μείωσης της αβεβαιότητας για τις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές

Μια θετική εξέλιξη για τη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία προκύπτει από τη συνάντηση των ηγετών των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας, που πραγματοποιήθηκε στο Μπουσάν της Νότιας Κορέας. Σύμφωνα με διεθνή δημοσιεύματα, οι δύο πλευρές συζήτησαν σε βάθος τα ζητήματα των διμερών οικονομικών και εμπορικών σχέσεων, καταλήγοντας σε συμφωνία συνεργασίας στους τομείς της ναυπηγικής, της ναυτιλίας και των logistics.

Το σημαντικότερο αποτέλεσμα των συνομιλιών ήταν η αναστολή για έναν χρόνο των αμερικανικών μέτρων του Section 301 — μιας σειράς ερευνών και δασμών, που είχαν επιβληθεί κατά των κινεζικών ναυπηγείων, ναυτιλιακών εταιρειών και προμηθευτών ναυτιλιακού εξοπλισμού. Αντίστοιχα, το Πεκίνο ανακοίνωσε ότι θα παγώσει τα αντίμετρα, που είχε λάβει έναντι των αμερικανικών επιχειρήσεων στον ίδιο τομέα.

Ανακούφιση στη ναυτιλιακή αγορά και τα ναυπηγεία

Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε μια κρίσιμη συγκυρία για τη ναυτιλία LNG και το παγκόσμιο ναυπηγικό εμπόριο, καθώς η αβεβαιότητα που είχε προκαλέσει ο κανονισμός USTR 301 είχε συμβάλει στη δραστική μείωση των νέων παραγγελιών πλοίων LNG το 2025 — κατά περίπου 56% σύμφωνα με τη Drewry Maritime Research.

Με την αναστολή των εμπορικών μέτρων, εκτιμάται ότι θα αποκατασταθεί σταδιακά η εμπιστοσύνη των επενδυτών και των πλοιοκτητών προς τα ασιατικά ναυπηγεία, ιδιαίτερα στην Κίνα και τη Νότια Κορέα, που κατέχουν πάνω από το 90% των παγκόσμιων παραγγελιών πλοίων LNG.

Η προσωρινή αποκλιμάκωση αναμένεται να διευκολύνει τις διαπραγματεύσεις για νέες ναυπηγήσεις, να σταθεροποιήσει τις τιμές και να περιορίσει τον κίνδυνο διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Επιπτώσεις για τους Έλληνες πλοιοκτήτες

Για τον ελληνόκτητο στόλο, που διατηρεί στενούς δεσμούς συνεργασίας με τα ναυπηγεία της Ασίας, η συμφωνία θεωρείται εξαιρετικά θετική. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες —οι μεγαλύτεροι επενδυτές παγκοσμίως σε πλοία μεταφοράς LNG και ξηρού φορτίου— είχαν αναστείλει ορισμένες συμβάσεις και προπαραγγελίες εξαιτίας της αβεβαιότητας, που προκαλούσαν οι αμερικανικοί δασμοί και οι περιορισμοί στις κινεζικές εισαγωγές εξοπλισμού.

Η παύση των εμπορικών κυρώσεων δημιουργεί συνθήκες σταθερότερου προγραμματισμού για τις ελληνικές ναυτιλιακές, τόσο όσον αφορά την ανανέωση του στόλου όσο και την πράσινη μετάβαση, μέσω επενδύσεων σε νεότευκτα υψηλής ενεργειακής απόδοσης.

Μετά από μια περίοδο έντονης εμπορικής έντασης, τα ναυπηγεία της Κίνας αναμένεται να επανακάμψουν, διεκδικώντας ξανά μεγαλύτερο μερίδιο από το 65%, που κατέχει σήμερα η Νότια Κορέα στην παγκόσμια αγορά παραγγελιών LNG Carriers. Παράλληλα, η αμερικανοκινεζική αποκλιμάκωση εκτιμάται ότι θα αναζωογονήσει τη συνεργασία μεταξύ ναυπηγείων, τεχνολογικών εταιρειών και ναυτιλιακών ομίλων, διευκολύνοντας την υιοθέτηση πιο «πράσινων» τεχνολογιών.

Η συμφωνία αναστολής έχει διάρκεια ενός έτους, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο επανεξέτασης το 2026. Ωστόσο, η περίοδος αυτή θεωρείται κομβική για την εξομάλυνση των εμπορικών σχέσεων και τη σταθεροποίηση των ναυτιλιακών αγορών, που τα τελευταία χρόνια δοκιμάζονται από γεωπολιτικές αναταράξεις, υψηλό κόστος χρηματοδότησης και αυξανόμενες περιβαλλοντικές απαιτήσεις.

Η προσωρινή αναστολή των μέτρων Section 301 μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας αποτελεί μια ανάσα αισιοδοξίας για τη ναυτιλία και ειδικά για τον τομέα των ναυπηγήσεων LNG Carriers. Αν η αποκλιμάκωση οδηγήσει σε μόνιμη συνεργασία μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων, θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την επιστροφή της σταθερότητας και της επενδυτικής εμπιστοσύνης σε έναν από τους πιο στρατηγικούς τομείς της παγκόσμιας οικονομίας.

Πηγή: newmoney.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ