Η Shein στο Παρίσι – Γιατί Aρχές και επιχειρήσεις εκφράζουν έντονες αντιδράσεις

Το άνοιγμα ενός καταστήματος Shein στο Παρίσι προκάλεσε έντονες αντιρρήσεις από πολιτικούς και τοπικές επιχειρήσεις σχετικά με τις πρακτικές και την επέκταση της εταιρείας – Παρά τις αντιξοότητες η ζήτηση για τα προϊόντα της από τους καταναλωτές παραμένει ισχυρή

Η απόφαση της Shein να ανοίξει το πρώτο της φυσικό κατάστημα στο Παρίσι προκάλεσε αντιδράσεις από Γάλλους λιανοπωλητές και πολιτικούς. Πολλοί εξέφρασαν φόβους ότι η παρουσία της εταιρείας θα επηρεάσει αρνητικά τις τοπικές επιχειρήσεις, λόγω των πολύ χαμηλών τιμών και της μαζικής παραγωγής που τη χαρακτηρίζουν.

Παρά τις αντιδράσεις αυτές, σχεδόν δύο μήνες μετά την έναρξη της λειτουργίας του καταστήματος, οι προσπάθειες περιορισμού της δραστηριότητας της εταιρείας δεν φαίνεται να αποδίδουν, σύμφωνα με το Bloomberg. Την Παρασκευή, το δικαστήριο του Παρισιού απέρριψε το αίτημα της κυβέρνησης για προσωρινή αναστολή της λειτουργίας της διαδικτυακής πλατφόρμας της εταιρείας. Η κυβέρνηση είχε επικαλεστεί την πώληση παιδικών σεξουαλικών κουκλών και όπλων ως λόγο για την απαγόρευση. Το δικαστήριο όμως έκρινε ότι μια τέτοια απαγόρευση θα ήταν «υπερβολική».

Ο διεθνής γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου, του οποίου το επιχειρηματικό μοντέλο στηρίζεται στη μαζική παραγωγή και στις εξαιρετικά χαμηλές τιμές, έχει ήδη ανατρέψει τις ισορροπίες στο παραδοσιακό λιανεμπόριο. Παρά τις έντονες αντιδράσεις από πολιτικούς φορείς, φαίνεται ότι η εταιρεία θα συνεχίσει να δραστηριοποιείται στη Γαλλία.

«Όσο οι καταναλωτές αγοράζουν τα προϊόντα της Shein, η εταιρεία θα έχει επιτυχία», δήλωσε ο Σάι Λαν, καθηγητής καινοτομίας και επιχειρηματικότητας στο Em Lyon Business School στη Σαγκάη.

Η Shein, που ιδρύθηκε στην Κίνα και σήμερα έχει την έδρα της στη Σιγκαπούρη, έχει αναδειχθεί σε κορυφαίο παίκτη στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η απόφασή της να εγκαινιάσει ένα φυσικό κατάστημα στην πόλη όπου οι εταιρείες Coco Chanel και Christian Dior καθιέρωσαν τη φήμη τους, φαίνεται να στοχεύει στην ενίσχυση της αξιοπιστίας και του κύρους της εταιρείας.

«Βιτρίνα» του Παρισιού

Όταν η Shein ανακοίνωσε την επέκτασή της στο Παρίσι με το άνοιγμα φυσικού καταστήματος, ο πρόεδρος του ομίλου, Ντόναλντ Τανγκ, τόνισε ότι η εταιρεία αναγνωρίζει τη σημασία της πόλης ως κορυφαίας πρωτεύουσας της μόδας και εκτιμά το πνεύμα δημιουργικότητας και αριστείας που τη διακρίνει.

«Το Παρίσι αποτελεί στρατηγική βιτρίνα για την εταιρεία», δήλωσε ο καθηγητής διεθνούς στρατηγικής Ολιβιέ Λαμότ, από το EM Normandie Business School.

Το νέο κατάστημα της Shein βρίσκεται στον τελευταίο όροφο του ιστορικού πολυκαταστήματος BHV Marais, σε κεντρική τοποθεσία κοντά στον καθεδρικό ναό της Παναγιάς των Παρισίων. Παρά την επιβλητική του θέση, το άνοιγμά του έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τις γαλλικές επιχειρήσεις λιανικής. Ο Γιαν Ριβουαλάν, πρόεδρος της Γαλλικής Ομοσπονδίας Γυναικείας Έτοιμης Ένδυσης (Fédération Française du Prêt à Porter Féminin), επισήμανε ότι η παρουσία του καταστήματος «ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την εικόνα και την αξιοπιστία της γαλλικής βιομηχανίας μόδας σε παγκόσμιο επίπεδο».

«Πλατφόρμες όπως η Shein και η Temu θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των καταναλωτών, αποδυναμώνουν τις τοπικές επιχειρήσεις, επηρεάζουν τις θέσεις εργασίας και απειλούν τη βιωσιμότητα των περιφερειακών αγορών», δήλωσαν διάφοροι επαγγελματικοί φορείς του λιανεμπορίου σε μια ανακοίνωση τον Νοέμβριο.

Παρά τις έντονες αντιδράσεις, το κατάστημα του Παρισιού εμφανίζει προς το παρόν περιορισμένη επισκεψιμότητα. Οι διάδρομοι ήταν σχεδόν άδειοι, μόνο ένα από τα δέκα ταμεία λειτουργούσε, ενώ λίγοι επισκέπτες κοίταζαν τα πολυεστερικά φορέματα και τα δερμάτινα μπουφάν που ήταν διαθέσιμα στο κατάστημα.

Ορισμένοι πελάτες βιντεοσκοπούσαν τον εαυτό τους καθώς περπατούσαν στον χώρο των 1.000 τετραγωνικών μέτρων, ενώ άλλοι σχολίαζαν ότι προτιμούσαν να δουν τα προϊόντα από κοντά και μετά να τα αγοράσουν online σε χαμηλότερη τιμή. Με αυτόν τον τρόπο, η εμπειρία στο κατάστημα δεν ήταν πολύ διαφορετική από οποιοδήποτε άλλο οργανωμένο κατάστημα λιανικής.

Το Παρίσι είναι γνωστό για τις πολυτελείς μπουτίκ του, όπου οι τουρίστες κάνουν ουρά για να αγοράσουν τσάντες Louis Vuitton και Hermès. Ωστόσο, καταστήματα γρήγορης μόδας, όπως τα H&M, Zara και Uniqlo βρίσκονται σε κεντρικούς δρόμους της πόλης, προσφέροντας ρούχα μαζικής παραγωγής σε χαμηλές τιμές.

Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι η Shein λειτουργεί με τρόπους που δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στη βιομηχανία μόδας. Τα πολύ φθηνά προϊόντα της ενθαρρύνουν μεγάλη παραγωγή ρούχων, κάτι που αυξάνει τα απόβλητα και τη ρύπανση. Επιπλέον, υπάρχουν ανησυχίες για τις συνθήκες εργασίας στα εργοστάσια παραγωγής.

Η εταιρεία εμφανίζει χειρότερες επιδόσεις από τους ανταγωνιστές της όσον αφορά τη ρύπανση και τη διαχείριση αποβλήτων. Επιπλέον, οι γαλλικές αρχές επέβαλαν νωρίτερα φέτος πρόστιμο ύψους 40 εκατομμυρίων ευρώ στην εταιρεία, λόγω παραπλανητικών πρακτικών πώλησης.

Η ραγδαία άνοδος της Shein στη Γαλλία, όπως και σε άλλες χώρες, οφείλεται εν μέρει στο αυξανόμενο κόστος ζωής. Παρά τη μείωση του πληθωρισμού, οι καταναλωτές συνεχίζουν να επιλέγουν φθηνά προϊόντα, είτε πρόκειται για fast fashion, είτε για μεταχειρισμένα είδη από πλατφόρμες όπως η Vinted.

Οι πωλήσεις της Shein και αντίστοιχων πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως η Temu και η AliExpress, αντιπροσωπεύουν πλέον το 6% των συνολικών πωλήσεων ενδυμάτων στη Γαλλία σε όρους ποσότητας και το 2% σε όρους αξίας, σύμφωνα με στοιχεία της σχολής μόδας Institut Français de la Mode. Επιπλέον, έρευνα της AlixPartners και της YouGov δείχνει ότι το 10% των καταναλωτών στη χώρα δηλώνει ότι η Shein είναι ένας από τους κύριους λιανοπωλητές από τους οποίους αγοράζουν τα περισσότερα προϊόντα, μαζί με τις H&M και Zara.

«Οι καταναλωτές προτιμούν πάντα τα προϊόντα με τη χαμηλότερη τιμή. Αυτά συνήθως τα προσφέρουν εταιρείες που έχουν μαζική και φθηνότερη διαδικασία παραγωγής», δήλωσε ο Ολιβιέ Αμπτάν, εταίρος και διευθύνων σύμβουλος της AlixPartners.

Αν και η Shein δραστηριοποιείται στη Γαλλία εδώ και αρκετά χρόνια, οι έντονες αντιδράσεις επικεντρώθηκαν στο νέο κατάστημα του Παρισιού. Λίγες ημέρες πριν από τα εγκαίνια, η Γαλλική Υπηρεσία Προστασίας των Καταναλωτών (DGCCRF) ανακοίνωσε ότι είχε καταγγείλει τη Shein για την πώληση σεξουαλικών κούκλων που έμοιαζαν με παιδιά σε πλατφόρμες τρίτων. Σύντομα, ακολούθησε μια δεύτερη καταγγελία από βουλευτή, σχετικά με την πώληση όπλων, όπως μαχαιριών και σιδερένιων γροθιών.

Μια πρώτη προσπάθεια να ανασταλεί η λειτουργία της Shein απέτυχε, αφού η εταιρεία αφαίρεσε τις εν λόγω σεξουαλικές κούκλες και τα όπλα και διέκοψε την πώλησή τους. Μετά την απόφαση του δικαστηρίου την Παρασκευή, η Shein δήλωσε ότι «εντείνει» τις προσπάθειές της για τη βελτίωση των διαδικασιών ελέγχου της, σε συνεργασία με τις γαλλικές αρχές. Η γαλλική κυβέρνηση δήλωσε ότι προτίθεται να ασκήσει έφεση.

Παράλληλα, η Γαλλία ασκεί πιέσεις για αυστηρότερους ελέγχους σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ανάμεσα στα μέτρα που προτείνει συμπεριλαμβάνεται η επιβολή προσωρινού τέλους 3 ευρώ στα μικρά δέματα πριν επιβληθεί οριστικό τέλος το 2028. Το μέτρο, που θα τεθεί σε ισχύ τον επόμενο Ιούλιο, θα καταργήσει την απαλλαγή από δασμούς για εμπορεύματα αξίας κάτω των 150 ευρώ, η οποία υπήρξε καθοριστική για την ταχεία ανάπτυξη πλατφορμών όπως η Shein.

Ο αριθμός των μικρών δεμάτων που εισάγονται στη Γαλλία αυξήθηκε κατά 45% το 2024, φτάνοντας τα 189,4 εκατομμύρια, αν και αναμένεται πως η συχνότητα των εισαγωγών θα επιβραδυνθεί φέτος, σύμφωνα με το τελωνείο του υπουργείου Οικονομικών. Η μέση αξία των εμπορευμάτων σε κάθε δέμα ανέρχεται περίπου στα 3,4 ευρώ, ενώ το 97% των αποστελλόμενων δεμάτων προέρχεται από την Κίνα.

Περισσότερα από δώδεκα γαλλικές εταιρείες μόδας έχουν αναγκαστεί να τερματίσουν τη λειτουργία τους. Άλλες αντιμετωπίζουν σοβαρές οικονομικές δυσκολίες τα τελευταία χρόνια, ανάμεσά τους τα Kookaï, Camaïeu, Pimkie και Naf Naf. Οι επιχειρήσεις αυτές επλήγησαν τόσο από τις συνέπειες της πανδημίας Covid-19, όσο και από την άνοδο πιο ευέλικτων πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως η Shein.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τα καταστήματα παρέμειναν κλειστά, αναγκάζοντας περισσότερους πελάτες να ψωνίζουν online. Παράλληλα όμως, οι γαλλικές επιχειρήσεις λιανικής ένδυσης δεν είχαν ακόμα αναπτύξει πλήρως τις ψηφιακές τους πλατφόρμες, ενώ η Shein αξιοποιούσε συστηματικά τις τάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και λάνσαρε καθημερινά χιλιάδες νέα προϊόντα για να ανταποκριθεί στις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών.

«Η γαλλική βιομηχανία μόδας δεν έχει καταφέρει να ανταγωνιστεί αποτελεσματικά την ανάπτυξη της Shein» δήλωσε η Σαντρίν Ζερζίμπ, διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων ZW Conseil. «Δεν έχουμε αναπτύξει τα απαραίτητα συστήματα που μας επιτρέπουν να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά στη ζήτηση. Αν θέλουμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί, πρέπει να προσαρμοστούμε στις ανάγκες των καταναλωτών».

Άλλοι ειδικοί, δήλωσαν σε συνεντεύξεις τους πως «η βιομηχανία  χρειάζεται αυστηρότερη νομοθεσία, περισσότερο από την εφαρμογή νέων στρατηγικών από τις γαλλικές επιχειρήσεις λιανικής».

«Η λύση πρέπει να προέλθει από την πολιτική», δήλωσε η Αν-Σοφί Αλσίφ, επικεφαλής οικονομολόγος της ελεγκτικής και συμβουλευτικής εταιρείας BDO France. «Οι εταιρείες πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες και τα πρότυπά μας, καθώς πολλές μάρκες αντιμετωπίζουν δυσκολίες λόγω αθέμιτου ανταγωνισμού».

Ο Γιαν Ριβουαλάν δήλωσε ότι οι καταναλωτές «έχουν χάσει την αίσθηση της πραγματικής αξίας και της ποιότητας των ρούχων».

«Η Shein έχει δημιουργήσει την εντύπωση πως ένα μπλουζάκι μπορεί να κοστίζει μόλις τρία ευρώ», είπε. «Δεν υπάρχει εκτίμηση για την χρήση ποιοτικών υλικών. Πλέον, αυτό που μετράει μόνο η δυνατότητα να αποκτά κανείς φθηνά ρούχα».

Οι υπουργοί της κυβέρνησης προσπαθούν επανειλημμένα να ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να στηρίζουν τοπικές επιχειρήσεις που παράγουν τα προϊόντα τους εντός της χώρας. Ωστόσο, πολλές εταιρείες έχουν μεταφέρει εδώ και δεκαετίες την παραγωγή τους σε χώρες του εξωτερικού ώστε να μειώσουν τα κόστη τους, γεγονός που καθιστά τα τοπικά παραγόμενα προϊόντα λιγότερο ανταγωνιστικά όσον αφορά την τιμή.

Πριν από ένα μήνα, στο εξωτερικό του πολυκαταστήματος BHV Marais, είχε τοποθετηθεί μια μεγάλη αφίσα που προωθούσε τη Shein, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις το τοπικό δημαρχείο, το οποίο χαρακτήρισε την αφίσα «προκλητική».

«Η Γαλλία είναι μια χώρα γεμάτη αντιφάσεις», δήλωσε ο Λαμότ, καθηγητής στο EM Normandie. «Παρά τις έντονες αντιδράσεις των πολιτικών, υπάρχει ισχυρή ζήτηση από τους καταναλωτές, δημιουργώντας μια εμφανή αντίθεση μεταξύ των δύο πλευρών».

Πηγή: newmoney.gr

Διαβάστε επίσης: Γερμανία: Οι πολίτες στηρίζουν τις μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό αλλά δεν εμπιστεύονται τον Μερτς

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ