Η Γαλλία προετοιμάζεται για επώδυνες περικοπές

Το γαλλικό έλλειμμα αυξάνεται και αποδεικνύεται μη βιώσιμο, προκαλώντας αναστάτωση στη χώρα λίγους μήνες πριν τις Ευρωεκλογές και τους Ολυμπιακούς Αγώνες

Μετά από δεκαετίες δαπανών πέραν των δυνατοτήτων της, η Γαλλία πρέπει να δείξει τις επόμενες εβδομάδες πως θα καταφέρει να αποφύγει μια δημοσιονομική κρίση που θέτει σε κίνδυνο την πιστοληπτική της ικανότητα και θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμη και στην πτώση της κυβέρνησης του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν.

Η χρονική συγκυρία είναι εξαιρετικά δύσκολη. Οι γαλλικές δημόσιες υπηρεσίες βρίσκονται στο στόχαστρο περικοπών την ώρα που ο Μακρόν και οι σύμμαχοί του συνεχίζουν την προεκλογική εκστρατεία για τις Ευρωεκλογές του Ιουνίου. Παράλληλα, το Παρίσι ετοιμάζεται να φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες, οι οποίοι ενδέχεται να αποτελέσουν πιθανό στόχο οργισμένων διαδηλώσεων στους δρόμους.

«Αυτή η ανεύθυνη οικονομική διαχείριση των δημοσιονομικών πρέπει να σταματήσει τώρα», έγραψε ο ηγέτης των συντηρητικών Ερίκ Τσιότι σε πρόσφατη επιστολή του προς την κυβέρνηση, σύμφωνα με το Reuters.

Ο Τσιότι απαίτησε από την κυβέρνηση να προχωρήσει σε έκτακτη αναθεώρηση του προϋπολογισμού του 2024, κάτι το οποίο αποτελεί μια επικίνδυνη προοπτική για μια κυβέρνηση η οποία δεν έχει κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Εάν η κυβέρνηση την περάσει χωρίς ψηφοφορία, θα μπορούσε να ακολουθήσει πρόταση δυσπιστίας με ευρεία υποστήριξη από την αντιπολίτευση.

Οι ίδιοι οι υπουργοί της κυβέρνησης Μακρόν αναγνωρίζουν ότι τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ σε έκτακτες περικοπές δαπανών που έχουν ήδη προταθεί για τον φετινό προϋπολογισμό δεν θα είναι αρκετά και υποστηρίζουν πως θα πρέπει να ληφθούν νέα μέτρα.

Ακόμη και τη στιγμή που οι κρατικές δαπάνες έφθασαν το 57% της γαλλικής οικονομικής παραγωγής, δη στο υψηλότερο ποσοστό από κάθε άλλη ανεπτυγμένη οικονομία, η εξεύρεση λύσεων για να γίνουν οι περικοπές θα είναι επώδυνη.

Μεταξύ των υπηρεσιών στις οποίες αναφέρθηκε ο υπουργός Οικονομικών Μπρούνο Λε Μερ, είναι οι ιατρικές μεταφορές, συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτικών ταξί-ασθενοφόρων που κάθε μέρα μεταφέρουν χιλιάδες Γάλλους ασθενείς από και προς τα ραντεβού, με το κράτος να πληρώνει το μεγαλύτερο μέρος των τελών.

Ο Λε Μερ υποστηρίζει ότι η Γαλλία δεν μπορεί πλέον να αντέξει τέτοιες γενναιοδωρίες, τοποθετώντας το συνολικό κόστος των ιατρικών μεταφορών για τον γηράσκοντα πληθυσμό της χώρας σε 6 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, ποσό σχεδόν διπλάσιο από το συνολικό προϋπολογισμό του υπουργείου Πολιτισμού.

Παρ’ όλα αυτά, οι εξοργισμένοι οδηγοί ταξί των οποίων τα κρατικά ελεγχόμενα τιμολόγια παραμένουν «παγωμένα» από το 2018, αντιδρούν. Έχουν ήδη κλείσει δρόμους σε μεγάλες πόλεις σε ένδειξη διαμαρτυρίας και σχεδιάζουν περισσότερες διαδηλώσεις ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων.

«Η κυβέρνηση είναι για άλλη μια φορά αποσυνδεδεμένη από την πραγματικότητα και πρόκειται να πλήξει τα δικαιώματα του γαλλικού λαού, ενώ θα έπρεπε να αναζητήσει αλλού εξοικονόμηση πόρων», δήλωσε η πρόεδρος της γαλλικής εθνικής ομοσπονδίας ταξί, Εμανουέλ Κορντιέ. Σημειωτέον πως η γαλλική κυβέρνηση πρόκειται σύντομα να στείλει στις Βρυξέλλες ένα αναθεωρημένο σχέδιο μείωσης του δημοσιονομικού ελλείμματος.

Η κυβέρνηση έχει βάλει στο στόχαστρό της και άλλους τομείς δαπανών, από τις φοροαπαλλαγές για τις επιχειρήσεις και την κρατική στήριξη της επαγγελματικής κατάρτισης μέχρι μια πιθανή περικοπή των επιδομάτων μακροχρόνιας ασθένειας και περικοπές στις κρατικές επιχορηγήσεις για την εγχώρια κινηματογραφική βιομηχανία.

Αν και δεν κατάφερε να επιτύχει τον περσινό στόχο της για το έλλειμμα, η κυβέρνηση αρνείται να εγκαταλείψει την ελπίδα να συρρικνώσει το δημοσιονομικό έλλειμμα σε λιγότερο από το όριο της Ε.Ε. του 3% έως το 2027, όταν θα τελειώσει και η πενταετής θητεία του Μακρόν.

Το έλλειμμα το 2023 κυμάνθηκε στο 5,5% του ΑΕΠ, ξεπερνώντας τον κυβερνητικό στόχο του 4,9%. Αρκετές άλλες χώρες της ΕΕ, ιδίως η Ιταλία, έχουν επίσης έλλειμμα πάνω από το όριο του 3%.

Ο οίκος αξιολόγησης Moody’s δήλωσε ότι η επίτευξη του φετινού στόχου για έλλειμμα 4,4% θα απαιτούσε μείωση κατά 1 ποσοστιαία μονάδα του ΑΕΠ, δη περίπου 28 δισ. ευρώ, η οποία έχει επιτευχθεί μόνο μία φορά από το 2000, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι συνθήκες της πανδημίας.

«Θα περιμέναμε κάποιες σημαντικές δημοσιονομικές προσαρμογές αυτό το καλοκαίρι. Θα το δούμε», δήλωσε στο Reuters ο ανώτερος διευθυντής της S&P Global Ratings, Φρανκ Γκιλ.

Ενώ η Fitch και η Moody’s έχουν αμφότερες σταθερές προοπτικές για το δημόσιο χρέος της Γαλλίας ύψους 2,46 τρισ. ευρώ, η S&P έχει αρνητικές προοπτικές, προβλέποντας υποβάθμιση της αξιολόγησης ΑΑ.

Ο οίκος αξιολόγησης πρόκειται να επικαιροποιήσει τις εκτιμήσεις του για τον μεγαλύτερο εκδότη χρέους της Ευρωζώνης στις 31 Μαΐου, λίγες ημέρες πριν από τις Ευρωεκλογές.

Ενώ οι ρυθμιστές εξετάζουν εξονυχιστικά τις δαπάνες, ο Μακρόν και ο πρωθυπουργός Γκαμπριέλ Αττάλ θα αποφασίσουν μόνοι τους πού θα πέσει ο πέλεκυς, όπως δήλωσε χαρακτηριστικά πηγή της γαλλικής κυβέρνησης.

«Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για να μην γίνουμε υπερβολικοί και δώσουμε στους ακροδεξιούς εξτρεμιστές λόγους να μας χτυπήσουν πολιτικά», δήλωσε η πηγή του Reuters ανώνυμα.

Αριστεροί νομοθέτες και ακόμη και ορισμένα μέλη του κόμματος του Μακρόν πιέζουν για υψηλότερους φόρους στους πλούσιους ή στις πιο κερδοφόρες εταιρείες ως λύση στο δημοσιονομικό δίλημμα της Γαλλίας.

Ενώ ο Αττάλ είναι πρόθυμος να εξετάσει το ενδεχόμενο επιβολής εισφοράς στα υπερμεγέθη κέρδη, οι ευρύτερες αυξήσεις θα έρχονταν σε αντίθεση με το μάντρα αποφυγής επιβολής νέων φόρων της κυβέρνησης το οποίο έχει στηρίξει την προσπάθεια οικονομικών μεταρρυθμίσεων από τότε που ο Μακρόν εξελέγη για πρώτη φορά το 2017.

Για τον διοικητή της κεντρικής τράπεζας Φρανσουά Βιλερουά Ντε Γκαλό το βασικό πρόβλημα είναι ότι οι γαλλικές κυβερνήσεις άφησαν τις δαπάνες να αυξάνονται ταχύτερα από τον πληθωρισμό επί δεκαετίες.

«Πιστεύω βαθιά στο ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο. Αλλά στη Γαλλία μας κοστίζει 10 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ περισσότερο από τους γείτονές μας», δήλωσε σε πρόσφατη ομιλία του, ζητώντας μια προσέγγιση που θα διατηρεί τις δαπάνες σταθερές σε όρους προσαρμοσμένους στον πληθωρισμό.

Ακόμη και για να επιτευχθεί αυτό, όμως, το κύριο μέλημα θα είναι η εύρεση μιας λεπτής ισορροπίας σχετικά με το πού πέφτει το βάρος της εξοικονόμησης δαπανών.

Πηγή: newmoney.gr

Διαβάστε επίσης: ΑΤΜ σε χωριά: «Είναι απαίτηση και όχι αίτημα των ηλικιωμένων προς τις τράπεζες»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ