Τα Στενά του Ορμούζ, η ενδεχόμενη μπλόφα του Ιράν και η ασφυξία του παγκόσμιου εμπορίου

Πως έχουν τοποθετηθεί στην ενεργειακή σκακιέρα οι μεγάλες δυνάμεις σύμφωνα με την έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal

Το Στενό του Ορμούζ αποτελεί ζωτική αρτηρία για το παγκόσμιο εμπόριο, ιδίως στη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου. Τα στενότερα σημεία του να είναι μόλις 29 ναυτικά μίλια και ενδεχόμενο κλείσιμο του από  το Ιράν  εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων στη Μέση Ανατολή θα μπορούσε να επηρεάσει τη βιομηχανία φυσικού αερίου.

«Για να δοθεί μια καλύτερη προοπτική για τη σημασία αυτού του σημείου ασφυξίας, το 20% του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου (εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου από το Κατάρ και τις Η.Α.Ε.) διέρχεται από τα Στενά του Ορμούζ, όπου δεν υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές (σε αντίθεση με τους αγωγούς αργού πετρελαίου Abqaiq-Yanbu και Abu Dhabi)» επισημαίνουν σε έκθεση του ο Γιάννης Παργανάς διευθυντής ερευνών του ναυλομεσιτικού οίκου Inermodal:

«Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας για το 2023, τόσο το Κατάρ  ο τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο  όσο και τα Η.Α.Ε. εξάγουν συνολικά 113,81 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα – bcm, που αντιπροσωπεύουν το 20% του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου (565,33 bcm).

Η εξαγωγή αυτού του όγκου καλύπτεται από πλοία LNG που διέρχονται από τα Στενά του Ορμούζ, δεδομένης της περιορισμένης χωρητικότητας του αγωγού Qatar Dolphin (περίπου 20,5 bcm ετησίως).

– Εν τω μεταξύ, οι τερματικοί σταθμοί εξαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου του Ομάν λειτουργούν σχεδόν στο 100% της χωρητικότητάς τους, γεγονός που υποδηλώνει ότι δεν μπορούν να φιλοξενηθούν περαιτέρω εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου. Οι ασιατικές χώρες είναι οι κύριοι εισαγωγείς φυσικού αερίου από το Κατάρ και τα ΗΑΕ, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 80% του συνολικού όγκου, με τις ευρωπαϊκές χώρες και το Κουβέιτ να εισάγουν το υπόλοιπο μερίδιο».

Με βάση τα προαναφερθέντα στοιχεία, είναι σαφές ότι μια ενδεχόμενη διακοπή των ροών υγροποιημένου φυσικού αερίου μέσω του Στενού του Ορμούζ θα είχε σημαντικές επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο ενέργειας.

«Μια διακοπή θα μπορούσε να οδηγήσει σε ημερήσια απώλεια περίπου 310 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου και με τις δυνατότητες υγροποίησης εκτός του Περσικού Κόλπου να βρίσκονται σχεδόν στα όριά τους (από το 2023, η Αυστραλία στο 90%, οι ΗΠΑ στο 100%, η Μαλαισία στο 85% και η Ρωσία υπερβαίνει τα όριά της) ο χαμένος αυτός όγκος θα ήταν δύσκολο να αντικατασταθεί» επισημαίνει ο Γιάννης Παργανάς:

«Ένα τέτοιο γεγονός θα οδηγούσε σε εκτεταμένη μεταβλητότητα των τιμών σε όλα τα ενεργειακά αγαθά -συμπεριλαμβανομένου του φυσικού αερίου, του πετρελαίου και των παραγώγων του και του άνθρακα- και θα καθιστούσε αναγκαία την αναδιάταξη των εμπορικών προτύπων, καθώς οι ασιατικές αγορές θα προσπαθούσαν να αντισταθμίσουν τις χαμένες εξαγωγές από το Κατάρ και τα ΗΑΕ».

Σύμφωνα με την Inremodal «οι spot τιμές του LNG θα εκτοξευθούν πιθανότατα, καθώς οι ασιατικές χώρες θα αναζητήσουν άλλες αγορές, όπως οι ΗΠΑ, οι οποίες έχουν στενότερους εμπορικούς δεσμούς με την Ευρώπη. Αυτό το σοκ θα μπορούσε επίσης να επιβάλει τη μείωση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση φυσικού αερίου, η οποία δεν μπορεί εύκολα να αντισταθμιστεί από το πετρέλαιο, καθώς σχεδόν το 35% του παγκόσμιου εμπορίου αργού πετρελαίου διέρχεται επίσης από τα Στενά του Ορμούζ.

Ο άνθρακας μπορεί να αναδειχθεί ως εναλλακτική πηγή ενέργειας, όπως φάνηκε κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης Ρωσίας-Ουκρανίας το 2022, όταν οι τιμές εκτινάχθηκαν σε πρωτοφανή επίπεδα άνω των 400 δολαρίων ανά τόνο για το API2 CIF ARA, ευθυγραμμιζόμενες με τιμές TTF άνω των 330 δολαρίων ανά MWh, οι οποίες ώθησαν το περιθώριο καθαρού-σκούρου σε θετικό έδαφος.

Ο Γιάννης Παργανάς καταλήγοντας επισημαίνει:

«Από τη δική μας αναλυτική οπτική γωνία, θεωρούμε ότι η πιθανότητα μιας τέτοιας ενέργειας από το Ιράν , που για πρώτη φορά υπαινίχθηκε πριν από 20 χρόνια,  παραμένει χαμηλή, ιδίως δεδομένης της σημαντικής εξάρτησης των ασιατικών αγορών από το φυσικό αέριο του Περσικού Κόλπου, και ιδίως για ένα παρατεταμένο χρονικό διάστημα που απαιτείται για να εμφανιστούν οι παγκόσμιες επιπτώσεις που περιγράφηκαν προηγουμένως.

Σε αντίθεση με τις πρόσφατες διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα (όπου τα πλοία επαναδρομολογούνται μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας) και τις κυρώσεις κατά των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου (που οδήγησαν σε νέα εμπορικά πρότυπα), το Στενό του Ορμούζ δεν διαθέτει βιώσιμες εναλλακτικές διαδρομές. Επιπλέον, οι εξαγωγές πετρελαίου αντιπροσωπεύουν περίπου το 20-25% του ΑΕΠ του Ιράν  με διακυμάνσεις λόγω των διακυμάνσεων στις τιμές του πετρελαίου- επομένως, ένας αποκλεισμός θα είχε σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομία του ίδιου του Ιράν.

Πηγή: newmoney.gr

Διαβάστε επίσης: Κατεβάζει ταχύτητα η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία - Ξεμένει από καύσιμα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ