Ο ευρωπαϊκός πόλεμος για τα βίγκαν προϊόντα

Λουκάνικα τόφου, βίγκαν σνίτσελ, μπέργκερ από σόγια- Η μάχη για τις ετικέτες στα υποκατάστατα κρέατος- Η σύγκρουση δύο ισχυρών βιομηχανιών της Ευρώπης, η αγορά δισεκατομμυρίων και ο γερμανικός «εμφύλιος»

Πότε ένα λουκάνικο είναι πραγματικό λουκάνικο; Το μπιφτέκι είναι πραγματικό μπιφτέκι εάν δεν περιέχει κρέας; Ένα σνίτσελ μπορεί να ονομάζεται σνίτσελ αν είναι φτιαγμένο με φυτικής προέλευσης υλικά;

Γύρω από αυτά τα ερωτήματα έχει στηθεί ένας χορός δισεκατομμυρίων και η σκληρή σύγκρουση μεταξύ δύο ισχυρών βιομηχανιών της Ευρώπης.

Σε αυτή τη σύγκρουση, η βιομηχανία του κρέατος πέτυχε μία σημαντική νίκη στις αρχές Οκτωβρίου. Με πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος πέρασε από το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο ψήφισμα, που προβλέπει ότι μόνο τα προϊόντα κρέατος θα μπορούν να φέρουν ετικέτες με ονομασίες όπως «λουκάνικο», «μπιφτέκι», «σνίτσελ», κλπ.

Οι παραγωγοί προϊόντων φυτικής προέλευσης θα πρέπει να βρουν άλλους τρόπους για να περιγράφουν τα είδη που προσφέρουν.

Η μάχη της ετικέτας μπορεί σε κάποιους να φαίνεται ασήμαντη – και ευρωβουλευτές από το κόμμα των Πρασίνων την χαρακτήρισαν έτσι- ωστόσο τα ποσά που διακυβεύονται είναι τεράστια. Οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας κρέατος υποστηρίζουν ότι διακυβεύεται και η επιβίωσή τους.

Η επέλαση του «καλλιεργημένου κρέατος»

Η βιομηχανία φυτικών υποκατάστατων του κρέατος αναπτύσσεται ραγδαία στην Ευρώπη. Oι λιανικές πωλήσεις στις κύριες κατηγορίες (plant-based κρέας, θαλασσινά και γαλακτοκομικά υποκατάστατα) εκτιμώνται σε περίπου 8,9 δισεκατομμύρια ευρώ το 2024, σύμφωνα με στοιχεία της διεθνούς εταιρείας ερευνών Euromonitor.

Τα τελευταία στοιχεία για τις επενδύσεις δείχνουν ότι οι ευρωπαϊκές ιδιωτικές εταιρείες που αναπτύσσουν φυτικά τρόφιμα, «καλλιεργημένο κρέας» και προϊόντα ζύμωσης (όπως το σεϊτάν) συγκέντρωσαν σχεδόν 470 εκατομμύρια ευρώ το 2024, αύξηση 23% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, γράφει σε σχετική του έκθεση το ινστιτούτο Good Food Institute.

«Στη Γερμανία, οι επενδύσεις σε εναλλακτικές πρωτεΐνες ανήλθαν σε 134 εκατομμύρια ευρώ πέρυσι. Αυτό είναι μακράν το μεγαλύτερο ποσό που έχει επενδυθεί ποτέ σε αυτόν τον τομέα στη Γερμανία σε ένα μόνο έτος, πενταπλάσιο από το αντίστοιχο ποσό του 2023, και σημαίνει ότι οι γερμανικές εταιρείες αντιπροσωπεύουν το 28% των επενδύσεων στην Ευρώπη το 2024» γράφει η έκθεση.

«Εμφύλιος» στη Γερμανία για τα βίγκαν σνίτσελ και τα λουκάνικα τόφου

Η Γερμανία αποτελεί σήμερα τη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή δύναμη σε εναλλακτικές πρωτεΐνες. Το 2024, περίπου 121.600 μετρικοί τόνοι υποκατάστατων κρέατος παρήχθησαν στη χώρα – ποσότητα διπλάσια από ό,τι το 2019.

Για τον λόγο αυτό, από τη Γερμανία προέρχονται και οι ισχυρότερες αντιδράσεις για την απόφαση του ευρωκοινοβουλίου να αλλάξουν οι ετικέτες στα φυτικής προέλευσης υποκατάστατα κρέατος.

Οι αντιδράσεις δεν προέρχονται μόνο από τους παραγωγούς, αλλά και από κολοσσούς λιανικής, όπως οι αλυσίδες Aldi και Lidl και η αλυσίδα fast food Burger King.

Συνολικά 21 επιχειρήσεις απέστειλαν κοινή επιστολή κατά του ψηφίσματος, υποστηρίζοντας ότι οι γνωστοί όροι (για παράδειγμα λουκάνικο, μπιφτέκι, σνίτσελ κλπ) «είναι πρακτικά βοηθήματα πλοήγησης, που επιτρέπουν συνειδητές αποφάσεις αγοράς. Βοηθούν τους ανθρώπους να αξιολογήσουν τι μπορούν να περιμένουν από ένα τρόφιμο όσον αφορά τη γεύση και την υφή, καθώς και τον τρόπο παρασκευής αυτών των τροφίμων».

Στο πλευρό τους τίθεται ο Γερμανός υπουργός Γεωργίας Αλόις Ράινερ. Σε δηλώσεις του ανέφερε ότι μια απαγόρευση των ετικετών τύπου «βίγκαν σνίτσελ» και «λουκάνικα τόφου» θα προκαλούσε «απίστευτα υψηλό κόστος για την οικονομία και θα οδηγούσε σε περαιτέρω γραφειοκρατία».

Ωστόσο, απέναντί του στέκεται ο καγκελάριος της Γερμανίας, Φρίντριχ Μερτς – του οποίου το κόμμα είναι βασικό μέλος του ΕΛΚ. Ο Μερτς υποστηρίζει πλήρως την απαγόρευση αυτών των ετικετών. «Ένα λουκάνικο είναι λουκάνικο. Το λουκάνικο δεν είναι vegan», δήλωσε πρόσφατα.

Νίκη για τη βιομηχανία κρέατος

Η απόφαση του ευρωκοινοβουλίου, που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από τη βιομηχανία εναλλακτικού κρέατος και περιβαλλοντικές οργανώσεις, έγινε δεκτή με ικανοποίηση από κτηνοτρόφους και επιχειρήσεις παραγωγής και επεξεργασίας κρέατος.

«Αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα προς την ενίσχυση της θέσης των αγροτών στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων, για το οποίο ευχαριστούμε όλους τους βουλευτές του ΕΚ που υποστήριξαν τις προτάσεις μας μαζί με άλλες αγροτικές οργανώσεις από τη Γαλλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία», υπογράμμισε ο πρόεδρος της μεγαλύτερης ένωσης αγροτών της Ιταλίας Coldiretti, Ετόρε Πραντίνι.

Η επιτυχία είναι ενδεικτική της αλλαγής πλεύσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ανάλογη πρόταση είχε κατατεθεί στο ευρωκοινοβούλιο και το 2020, αλλά είχε απορριφθεί. Τώρα, πέρασε με σχετική άνεση, με 355 ψήφους υπέρ και 247 κατά.

«Οικειοποιούνται τα ονόματα των ίδιων των τροφίμων που προσπαθούν να αντικαταστήσουν και να εκτοπίσουν» είχε δηλώσει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Γαλακτοκομίας και Γάλακτος (ICMSA) της Ιρλανδίας, Ντένις Ντρίναν, κατηγορώντας τις εταιρείες υποκατάστατων κρέατος για κυνισμό και αθέμιτο ανταγωνισμό.

Στη Γαλλία, οι παραγωγοί προϊόντων κρέατος είχαν ήδη κερδίσει ανάλογη νίκη, με την κυβέρνηση να απαγορεύει την χρήση όρων όπως «μπριζόλα» και «μπέικον» εάν τα προϊόντα δεν περιέχουν κρέας.

Πηγή: newmoney.gr

Διαβάστε επίσης: Σταθεροποιείται ο χαλκός μετά από τετραήμερη πτώση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ