Σε συστάσεις προβαίνει η Ελεγκτική Υπηρεσία (ΕΥ) με στόχο την αποφυγή στο μέλλον καθυστερήσεων και στρεβλώσεων στις διαδικασίες σύναψης σύμβασης για την προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων προστασίας Κρίσιμων Υποδομών από τη απειλή Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων (ΜΕΑ) με ελεγχόμενο φορέα την Αστυνομία Κύπρου.
Οι συστάσεις περιλαμβάνονται σε ειδική έκθεση που δημοσιοποίησε την Τρίτη η ΕΥ.
Όπως αναφέρεται, τα συστήματα προστασίας κρίσιμων υποδομών αφορούν δύο ουσιαστικά ανεξάρτητα συστήματα, το πρώτο είναι σύστημα ανίχνευσης (detection) Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων (ΜΕΑ) και το δεύτερο την εμπλοκή (jamming) των ΜΕΑ.
Σημειώνεται πως για την κάλυψη της ανάγκης συστημάτων προστασίας κρίσιμων υποδομών έγιναν δύο προσπάθειες χωρίς όμως καμία επιτυχία το 2018 και το 2021.
Η ΕΥ αναφέρει ότι το έργο δεν παραδόθηκε ποτέ, "εξαιτίας αποτυχίας της αναδόχου εταιρείας να εκπληρώσει τις συμβατικές της υποχρεώσεις και ως εκ τούτου μετά την παρέλευση επτά χρόνων (2018-2025) και δύο αποτυχημένων διαγωνισμών, το έργο δεν έχει υλοποιηθεί με όλες τις συνεπακόλουθες από αυτό συνέπειες, λαμβάνοντας υπόψη ότι αφορούσε κρίσιμες υποδομές".
Μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι στις συμβάσεις δεν διασφαλιζόταν η απρόσκοπτη υποστήριξη και συντήρηση των συστημάτων από τον ανάδοχο της σύμβασης σε ανταγωνιστικές τιμές, πέρας της περιόδου καλής λειτουργίας των συστημάτων και εντοπίστηκαν αδυναμίες κατά την αξιολόγηση και ανάθεση της σύμβασης.
Επίσης, αναφέρεται ότι με βάση τον έλεγχο που διεξήγαγε η ΕΥ σχετικά με καταγγελία άλλου προσφοροδότη "ο προσφοροδότης στον οποίο θα ανατίθετο η σύμβαση, και μετέπειτα Ανάδοχος, δεν πληρούσε τα κριτήρια συμμετοχής και τις τεχνικές προδιαγραφές των εγγράφων του διαγωνισμού, διαπιστώσαμε ότι δεν είχε γίνει επαρκής έρευνα από την Αστυνομία ης τεκμηρίωσης των δυνατοτήτων του Αναδόχου να εκτελέσει τη σύμβαση κατά το στάδιο αξιολόγησης των προσφορών".
Γίνονται μεταξύ άλλων συστάσεις για προηγούμενη εμπειρία, η οποία αποτελεί ουσιώδη προϋπόθεση συμμετοχής αλλά και ικανοποιητικής εκτέλεσης της σύμβασης, η οποία θα πρέπει να τεκμηριώνεται πλήρως με βάση τους όρους του διαγωνισμού και να να εξετάζεται αυστηρά και εξαντλητικά.
Επίσης γίνονται συστάσεις ώστε οι ενέργειες του προσωπικού των αρμοδίων οργάνων [επιτροπή αξιολόγησης, Τμηματική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΤΕΑΑ), συντονιστής σύμβασης, επιτροπή παραλαβής κλπ.] της Αστυνομίας σε όλα τα στάδια κάθε διαγωνισμού (έρευνα αγοράς, προκήρυξη, αξιολόγηση και ανάθεση του διαγωνισμού, εκτέλεση σύμβασης, έλεγχος παραλαβής παραδοτέων) να συνάδουν με τις πρόνοιες των εγγράφων του διαγωνισμού και της σύμβασης που προκύπτει, καθώς και τις βασικές αρχές διαφάνειας, μη διάκρισης και ίσης μεταχείρισης που θα πρέπει να διέπουν τις δημόσιες συμβάσεις.
Συστήνεται, επίσης, στην Αστυνομία να ακολουθεί τις ορθές διαδικασίες για την έγκαιρη και επιτυχημένη ολοκλήρωση των έργων της.
"Κενά/αδυναμίες μπορούν να προλαμβάνονται μέσα από την εκπαίδευση των μελών της Αστυνομίας που χειρίζονται τις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων, ανάγκη η οποία έχει διαφανεί και μέσα από τους ελέγχους της Υπηρεσίας μας σε διάφορα έγγραφα/διαδικασίες προσφορών της Αστυνομίας", αναφέρεται.
Όπως επισημαίνει η ΕΥ, "τα κυριότερα προβλήματα οφείλονται στη μη ορθή εφαρμογή ή/και στην έλλειψη ενημέρωσης επί των διαδικασιών/προνοιών της νομοθεσίας, κυρίως από τις Επιτροπές ετοιμασίας προδιαγραφών και τις Επιτροπές Αξιολόγησης, αλλά και στην άρνηση σε ορισμένες περιπτώσεις της Αστυνομίας να υιοθετήσει εισηγήσεις άλλων εμπλεκομένων μερών, μεταξύ των οποίων και η Υπηρεσία μας, έτσι ώστε να αποφεύγονται αχρείαστες καθυστερήσεις".
Πηγή: ΚΥΠΕ
Διαβάστε επίσης: Τοποθετήσεις νέων γενικών διευθυντών, αλλά και μετακινήσεις υφιστάμενων

