Στην σημερινή συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου κατατίθεται το τροποποιημένο νομοσχέδιο για την παραχώρηση κυβερνητικών εγγυήσεων, με στόχο την τόνωση της ρευστότητας των επιχειρήσεων και αυτεργοδοτουμένων εν μέσω της κρίσης του κορωνοϊού.
Όπως πληροφορείται το ΚΥΠΕ, το τροποποιημένο νομοσχέδιο βρίσκεται ήδη ενώπιον της Νομικής Υπηρεσίας για νομοτεχνικό έλεγχο και υπέστη σημαντικές διαφοροποιήσεις, σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσει την απαραίτητη κοινοβουλευτική πλειοψηφία για έγκρισή του από τη Βουλή.
Έγκυρες πηγές ανέφεραν ότι από το νομοσχέδιο απαλείφεται η πρόνοια για επιδότηση επιτοκίων ύψους €300 εκατ., ενώ προνοείται πλέον εφάπαξ χρηματοδότηση πολύ μικρών επιχειρήσεων και αυτοτελώς εργαζομένων με ένα ποσό μέχρι €100 εκατομμύρια, αν και το ποσό παραμένει ακόμη ανοικτό και ενδεχομένως να διαφοροποιηθεί. Το ποσό αυτό αναμένεται να καλύψει περίπου 34.000 επιχειρήσεις και αυτοτελώς εργαζόμενους, οι οποίοι υπέβαλαν αίτηση για ένταξη στα υφιστάμενα σχέδια του Υπουργείου Εργασίας.
Παράλληλα, το συνολικό ύψος των κρατικών εγγυήσεων μειώνεται στα €1,5 δισεκατομμύρια. Υπενθυμίζεται πως το τελευταίο προσχέδιο του νομοσχεδίου προνοούσε κρατικές εγγυήσεις €1,7 δισ και επιδότηση επιτοκίου με €0,3 δισ.
Όσον αφορά τα ποσοστά της κρατικής εγγύησης, η αναλογία 70% εγγυήσεις από το κράτος και 30% από τις τράπεζες διατηρείται για τις μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ διαφοροποιείται στο 85% - 15% αντίστοιχα σε περίπτωση δανειοδότησης πολύ μικρών επιχειρήσεων (εργοδότηση 10 προσώπων και κάτω) και αυτοτελώς εργαζομένων. Σημειώνεται ότι το 90% κρατικών εγγυήσεων είναι το ανώτατο όριο που επιτρέπει το προσωρινό πλαίσιο που ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την παραχώρηση κρατικής στήριξης στην πραγματική οικονομία λόγω της κρίσης του Covid-19.
Υπενθυμίζεται ότι το αρχικό νομοσχέδιο προνοούσε τη σύσταση επιτροπής παρακολούθησης του σχεδίου ανά πιστωτικό ίδρυμα, αποτελούμενης από εκπρόσωπο του πιστωτικού ιδρύματος, του Υπουργείου Οικονομικών (Γενική Λογίστρια ή εκπρόσωπός της) και ανεξάρτητο μέλος το οποίο θα προτείνεται από τον Σύνδεσμο Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου, ο οποίος δεν είχε οποιαδήποτε εμπλοκή με τραπεζικό ίδρυμα την τελευταία τριετία.
Εξάλλου στο αρχικό νομοσχέδιο υπήρχε και διάταξη για σύσταση και υπηρεσιακής επιτροπής παρακολούθησης για την ορθή εφαρμογή του σχεδίου υπό τη προεδρία του ΥΠΟΙΚ αποτελούμενη από τουλάχιστον δύο λειτουργούς του ΥΠΟΙΚ, εκ των οποίων τουλάχιστον ο ένας από το Γενικό Λογιστήριο και δύο λειτουργούς της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου.