Η Meta, μητρική εταιρεία του Facebook, του Instagram και του WhatsApp, εκτιμάται ότι προέβλεπε εσωτερικά το 2024 πως περίπου το 10% των ετήσιων εσόδων της –περίπου 16 δισ. δολάρια– προερχόταν από διαφημίσεις απάτης ή απαγορευμένων προϊόντων, σύμφωνα με απόρρητα έγγραφα που αποκαλύφθηκαν από το Reuters. Τα στοιχεία δείχνουν ότι για τουλάχιστον τρία χρόνια η εταιρεία απέτυχε να περιορίσει τον καταιγισμό ψευδών διαφημίσεων που εξέθεταν δισεκατομμύρια χρήστες σε παράνομες επενδυτικές πλατφόρμες, ψευδή e-shops, διαδικτυακά καζίνο και απαγορευμένα φαρμακευτικά προϊόντα.
Κάθε ημέρα, τα συστήματα της Meta φέρονται να προβάλλουν 15 δισεκατομμύρια “υψηλού ρίσκου” διαφημίσεις απάτης, αποφέροντας ετήσιο τζίρο περίπου 7 δισ. δολαρίων. Η εταιρεία τιμωρεί τους διαφημιζόμενους που θεωρεί ύποπτους αυξάνοντάς τους το κόστος, αλλά δεν τους αποκλείει εκτός εάν η πιθανότητα απάτης ξεπερνά το 95%.
Ρυθμιστικές πιέσεις και εσωτερικές αντιφάσεις
Τα έγγραφα αποκαλύπτουν ότι η Meta ανέβαλλε δράσεις καταπολέμησης απάτης φοβούμενη πλήγμα στα οικονομικά της αποτελέσματα, ενώ έθεσε εσωτερικό όριο ζημίας 0,15% των εσόδων από τη διαγραφή ύποπτων λογαριασμών. Την ίδια ώρα, η SEC στις ΗΠΑ και η αρμόδια ρυθμιστική αρχή στη Βρετανία διερευνούν την εταιρεία για το ρόλο της σε χρηματοοικονομικές απάτες.
Ο εκπρόσωπος της Meta, Άντι Στόουν, απάντησε ότι τα στοιχεία είναι “επιλεκτικά και παραπλανητικά”, υποστηρίζοντας πως η εκτίμηση του 10,1% αφορούσε και νόμιμες διαφημίσεις. Τόνισε ωστόσο ότι η εταιρεία μείωσε κατά 58% τις αναφορές χρηστών για scam ads και διέγραψε 134 εκατομμύρια περιπτώσεις το 2025.
«Εύκολο να διαφημίζεις απάτες στο Facebook»
Σε εσωτερικό έγγραφο του Απριλίου 2025, εργαζόμενοι της Meta παραδέχονται πως “είναι ευκολότερο να προωθήσεις απάτες στις πλατφόρμες της Meta απ’ ό,τι στη Google”. Η ίδια η εταιρεία αναγνώριζε ότι τα προϊόντα της αποτελούν βασικό στήριγμα της παγκόσμιας οικονομίας απάτης: σύμφωνα με παρουσίαση του Μαΐου 2025, το ένα τρίτο όλων των επιτυχημένων scams στις ΗΠΑ σχετίζονται με πλατφόρμες της Meta.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ρυθμιστής κατέγραψε ότι το 54% των απωλειών από διαδικτυακές πληρωμές το 2023 συνδεόταν με τις υπηρεσίες της εταιρείας, ποσοστό διπλάσιο από το σύνολο των υπόλοιπων κοινωνικών δικτύων.
Καθώς εντείνονται οι έρευνες, η Meta υιοθέτησε “μετριοπαθή προσέγγιση”: να επικεντρωθεί στις αγορές όπου υπάρχει άμεσος κίνδυνος ρυθμιστικής δράσης και να μειώσει σταδιακά το ποσοστό εσόδων από απαγορευμένες διαφημίσεις από 10,1% το 2024 σε 7,3% το 2025 και 5,8% έως το 2027.
Εσωτερικά, η εταιρεία αναγνωρίζει ότι τα πρόστιμα που αναμένονται –έως 1 δισ. δολάρια– είναι πολύ μικρότερα από τα κέρδη της από scam ads, που φθάνουν τα 3,5 δισ. κάθε έξι μήνες.
Κενά στην πολιτική και ανθρώπινες απώλειες
Παρά τις διαβεβαιώσεις, τα έγγραφα δείχνουν δραματική υποεπένδυση σε ανίχνευση απάτης και υψηλά ποσοστά απόρριψης αναφορών χρηστών (96%). Εργαζόμενοι είχαν μάλιστα δημιουργήσει εσωτερικά το “Scammiest Scammer Report”, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα. Σε μία περίπτωση, λογαριασμός της καναδικής Πολεμικής Αεροπορίας χακαρίστηκε και χρησιμοποιήθηκε για crypto απάτη ύψους 40.000 καναδικών δολαρίων, χωρίς έγκαιρη παρέμβαση της Meta.
Πηγή: newmoney.gr

