Ελλάδα: Ποιες συμφωνίες κλείστηκαν στην Ινδία και ποιες έρχονται (pics)

Οι συνεργασίες των Eurolife FFH και Eurobank, το fund από ινδικές επιχειρήσεις για επενδύσεις σε ελληνικές ΜμΕ, οι διαπραγματεύσεις για τη δημιουργία εργοστασίου συναρμολόγησης ηλεκτρικών λεωφορείων στη χώρα μας και επαφές με το... Bollywood

Με πολλές υποσχέσεις για το μέλλον και τις πρώτες συμφωνίες στις βαλίτσες της επέστρεψε η ελληνική επιχειρηματική αποστολή από την Ινδία, δείχνοντας πάντως ότι ο στόχος για διπλασιασμό του όγκου του διμερούς εμπορίου, των οικονομικών σχέσεων και των συνεργασιών σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων που έθεσαν από κοινού ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Ινδός ομόλογός του Ναρέντρα Μόντι είναι εφικτός στη νέα εποχή των ελληνοϊνδικών σχέσεων.

Στόχοι που τέθηκαν έχοντας ως «επιταχυντές» δύο βασικά δεδομένα:
α) η προσπάθεια σύνδεσης της Ινδίας με την Ευρώπη μέσω του εναλλακτικού οικονομικού διαδρόμου IMEC (Ινδία – Μ. Ανατολή – Ευρώπη) που έχει εξαγγείλει η Ινδία και
β) η αναζήτηση νέας οικονομικής πύλης στην Ευρώπη από την Ινδία μετά το Brexit.

Έπειτα από μία εβδομάδα συνεχόμενων επαφών σε Νέο Δελχί, Βομβάη και Μπανγκαλόρ με πάνω από 1.000 Β2Β συναντήσεις σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, που ξεκινούσε από την ενέργεια και τη ναυτιλία και έφτανε ως την τεχνολογία, την ηλεκτροκίνηση και τις κινηματογραφικές παραγωγές, το κλίμα κατά την επιστροφή ήταν ιδιαίτερα θετικό, καθώς φαίνεται ότι πολλές από τις περίπου 75 ελληνικές επιχειρήσεις που εκπροσωπήθηκαν κατάφεραν να βρουν απευθείας διαύλους σε μία κατά τα άλλα δύσκολη αγορά, η οποία όμως μετρά 1,5 δισεκατομμύριο πληθυσμό!

Στις συμφωνίες που κλείστηκαν σαφώς ξεχωρίζουν αυτές της Eurolife FFH και της Eurobank, οι οποίες είχαν καλλιεργηθεί ήδη από πριν, με την εμπλοκή του βασικού τους μετόχου, του Ινδοκαναδού επιχειρηματία Πρεμ Γουάτσα. Στις δυνητικές συμφωνίες για τις οποίες ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις ξεχωρίζει η δημιουργία εργοστασίου συναρμολόγησης ηλεκτρικών λεωφορείων στη χώρα μας από γνωστή ινδική εταιρεία του χώρου, αλλά και η δημιουργία ενός fund από ινδικές επιχειρήσεις για επενδύσεις σε μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις.

Ο πρωθυπουργός με μέλη της ελληνικής επιχειρηματικής αποστολής, όπου, μεταξύ άλλων, διακρίνονται ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Eurolife FFH Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου και ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου

H συμφωνία της Eurolife FFH

Συγκεκριμένα, η Eurolife FFH υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με τη συμβουλευτική εταιρεία τεχνολογίας και ψηφιακών λύσεων, για τη δημιουργία ενός πρωτοποριακού Gen AI και Digital Hub στην Αθήνα, καθώς και ειδικών εγκαταστάσεων στην Πολωνία και τη Βομβάη, ένα έργο που θα υλοποιηθεί με την υποστήριξη της Fairfax Digital Services.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας αυτής, η Eurolife FFH θα δημιουργήσει στην Αθήνα ένα Generative AΙ και Digital Hub για την ανάπτυξη και παροχή καινοτόμων λύσεων στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις της Ελλάδας. Καίριος θα είναι ο ρόλος της LTIMindtree, που με τη βαθιά της τεχνογνωσία στο αντικείμενο θα παρέχει όλη την απαραίτητη υποστήριξη για την υλοποίηση του έργου μέσα από ειδικές εγκαταστάσεις στην Πολωνία και τη Βομβάη. Στο πλαίσιο της συνεργασίας, ομάδα στελεχών και από τις δύο εταιρείες θα λάβει μέρος σε μια ειδικά σχεδιασμένη εκπαίδευση επάνω στην Generative AΙ τεχνολογία και τον ψηφιακό μετασχηματισμό, με στόχο την ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών αιχμής, τα οποία θα ενισχύσουν τόσο την εμπειρία των πελατών όσο και την αποδοτικότητα των επιχειρήσεων στον ασφαλιστικό, τραπεζικό, ναυτιλιακό και κατασκευαστικό κλάδο.

«Είναι μία πολύ σημαντική συμφωνία αυτή που κλείσαμε. Μία συμφωνία που αποτυπώνει και τη νέα εποχή στον χώρο των ασφαλειών», λέει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Eurolife FFH Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου. «Το hub αυτό θα δουλέψει με την Tεχνητή Nοημοσύνη πάνω σε ψηφιακά εργαλεία που μπορούν να έχουν ένα μεγάλο εύρος αντικειμένου. Το προϊόν αυτής της δουλειάς αρχικά θα έχει ως στόχο να παραχθεί για τη Eurolife FFH, αλλά μετά θα το διαθέσουμε στην ασφαλιστική αγορά. Επειτα προχωρήσαμε σε αυτή τη συμφωνία, θεωρώ, την κατάλληλη χρονική στιγμή. Ξέρετε, συνήθως μιλούσαμε γι’ αυτά στο παρελθόν, αλλά η τεχνολογία δεν ήταν έτοιμη. Τώρα πια η τεχνολογία είναι έτοιμη, οπότε τώρα μπορούμε να υλοποιήσουμε πράγματα», προσθέτει.

Οπως εξηγεί ο ίδιος, το hub θα δημιουργηθεί στο κτίριο της Eurolife FFH στην Αθήνα και σε πρώτη φάση θα απασχολήσει περίπου 20 άτομα με πρόβλεψη όμως τη σταδιακή ανάπτυξή του.

Στιγμιότυπο από τις εργασίες του ελληνοϊνδικού οικονομικού φόρουμ

Η Eurobank

Το μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψε η Eurobank με την NPCI αναμένεται να διασυνδέσει το σύστημα UPI ώστε να καταστεί δίαυλος άμεσων συναλλαγών μεταξύ Ελλάδας και Ινδίας. «Το σύστημα αυτό είναι το αντίστοιχο IRIS που έχουμε εμείς. Επιτρέπει την πίστωση από λογαριασμό σε λογαριασμό σε πραγματικό χρόνο», εξηγεί στο «b.s.» ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank που υπέγραψε τη συμφωνία Φωκίων Καραβίας. «Στην Ινδία, όπου κατά βάση η συντριπτική πλειοψηφία των συναλλαγών ήταν με μετρητά, το συγκεκριμένο σύστημα έφερε επανάσταση και κατάφερε να διεισδύσει ως το πλέον απομακρυσμένο χωριό της χώρας και με αυτόν τον τρόπο οι ψηφιακές πληρωμές να αποτελούν ένα σημαντικό ποσοστό των συναλλαγών που γίνονται».

Με βάση το μνημόνιο που υπογράφηκε, Eurobank και NPCI θα ξεκινήσουν άμεσα τη διαδικασία ώστε να προσδιοριστούν οι προϋποθέσεις, κανονιστικές, τεχνολογικές κ.ο.κ. προκειμένου το UPI να λειτουργεί μέσω της Eurobank στην Ελλάδα. Το συγκεκριμένο σύστημα, όπως εξηγούσε ο κ. Καραβίας, θα διευκολύνει πολύ τις συναλλαγές μεταξύ ελληνικών και ινδικών επιχειρήσεων, τους Ινδούς τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας, αλλά και τους Ινδούς μετανάστες που διαβιούν στην Ελλάδα καθώς οποιαδήποτε συναλλαγή θα πιστώνεται άμεσα.

Ινδικό fund

Την ίδια ώρα σημαντικές επενδυτικές κινήσεις φαίνεται να «γεννούν» οι πρόσφατες επαφές στην Ινδία. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το Switz Group του Ινδού επιχειρηματία Ταϊζούν Χορακιγουάλα, που έχει εξαγοράσει σειρά ελληνικών εταιρειών (Ιωνική Σφολιάτα, Κρητών Αρτος, Κουλουράδες κ.ο.κ.) σχεδιάζει τη δημιουργία ενός fund με την είσοδο και άλλων Ινδών επενδυτών προκειμένου να επενδύσει σε ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Πηγές από την εταιρεία σημείωναν πως ένα τέτοιο όχημα είναι ιδανικό αφενός για την περαιτέρω δραστηριοποίηση του ομίλου σε τομείς που δεν είναι στον πυρήνα του και αφετέρου για την αίσθηση εμπιστοσύνης που μπορεί να καλλιεργηθεί μέσω αυτού σε άλλους Ινδούς επενδυτές για να επενδύσουν στη χώρα. Μάλιστα για το συγκεκριμένο fund θα επιχειρηθεί και θεσμική συμμετοχή μέσω της ΕΑΤΕ προκειμένου να υπάρξει μόχλευση της δυναμικής του. Εξάλλου στην παρουσίαση που έκανε ο γιος του Ταϊζούν, Ανταμ Χορακιγουάλα, κατά τη διάρκεια του φόρουμ που έγινε την περασμένη Παρασκευή στην Μπανγκαλόρ υπογράμμισε πως πρόθεση του ομίλου είναι η περαιτέρω ενίσχυση της Ελλάδας, η οποία πλέον λειτουργεί ως περιφερειακός πυλώνας υπό την ομπρέλα της οποίας έχουν τεθεί ήδη τέσσερις επενδύσεις στην τουρκική αγορά και δύο στην κυπριακή.

Σοβαρό επίσης κρίνεται το ενδιαφέρον που εκδήλωσε στον Ελληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ο Ινδός βιομήχανος Ντιράζ Χιντούζα. H θυγατρική του ομίλου Hinduja, Ashok Leiland, που κατασκευάζει ηλεκτρικά λεωφορεία επιθυμεί τη δημιουργία εργοστασίου συναρμολόγησης στην Ευρώπη επιχειρώντας να μεταφέρει τη δραστηριότητα που βρίσκεται στη Βρετανία. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι δύο άνδρες συναντήθηκαν την περασμένη Πέμπτη το μεσημέρι στη Βομβάη για το θέμα. Σημειωτέον ότι η Leiland βρισκόταν σε διαπραγματεύσεις με την ισπανική κυβέρνηση για το ίδιο θέμα, ωστόσο αυτές ναυάγησαν.

Ο πρωθυπουργός με Ινδούς επιχειρηματίες

Ο Κώστας Φραγκογιάννης

«Κάναμε μια πολύ καλή αρχή. Ωστόσο πρόκειται για μαραθώνιο. Οι ελληνοϊνδικές σχέσεις μπαίνουν πλέον σε νέα εποχή κι αυτό φάνηκε ξεκάθαρα απ’ τις συναντήσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον ομόλογο του Ναρέντρα Μόντι, αλλά και το μεγάλο ενδιαφέρον που υπήρξε μεταξύ των ελληνικών και ινδικών επιχειρήσεων να συνεργαστούν. Οι Ινδοί με βάση και το πρότζεκτ του IMEC που έχουν εξαγγείλει πιστεύουν πολύ στην Ελλάδα και ότι μπορεί να παίξει τη δίοδό τους στην Ευρώπη, είτε σε γεωπολιτικό επίπεδο, είτε σε θέματα logistics και μεταφορών. Πεδίο συνεργασίας, όπως αποδείχθηκε, υπάρχει μεγάλο, όπως στην αμυντική βιομηχανία, στην τεχνολογία, στο αγροδιατροφικό, στην ενέργεια κ.ά.», σημειώνει στο «b.s.» ο υφυπ. Εξωτερικών, αρμόδιος για την Εξωστρέφεια και την Οικονομική Διπλωματία Κώστας Φραγκογιάννης.

«Επίσης ο τουρισμός είναι κάτι που μας ενδιαφέρει πολύ. Οι απευθείας πτήσεις είναι κάτι που θα φέρει νέο αέρα, όπως έγινε προ πενταετίας με τις απευθείας πτήσεις από την Αμερική. Η επαναπροσέγγιση λοιπόν Ινδίας και Ελλάδας δημιουργεί προϋποθέσεις για ένα τουριστικό κύμα που μπορεί να ενισχυθεί και από το Bollywood», προσθέτει ο κ. Φραγκογιάννης. «Οι επαφές που έγιναν τις προηγούμενες ημέρες και για τα δύο επίπεδα δείχνουν, νομίζω, ότι σύντομα θα υπάρξουν εξελίξεις», τονίζει.

Απευθείας σύνδεση

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Air India είναι αυτή που αιτήθηκε και συζητά τις προϋποθέσεις για να ξεκινήσει απευθείας πτήσεις προς την Αθήνα. Το θέμα, μάλιστα, συζητήθηκε και σε ανώτατο επίπεδο, με τις πληροφορίες του «b.s.» να αναφέρουν ότι θα υπάρξει θετική εξέλιξη για το θέμα σύντομα. Επαφές για το ίδιο θέμα, πάντως, είχαν και οι εκπρόσωποι της Aegean Airlines, μέλος επίσης της Star Alliance, αν και η εταιρεία δεν διαθέτει τύπο αεροπλάνου που θα μπορούσε να υποστηρίξει την απευθείας σύνδεση στο πλαίσιο μιας δυνητικής επέκτασης του εύρους των πτήσεών της.

Οι παραγωγές του Bollywood

Σε ό,τι αφορά τις επαφές με το… Bollywood. Σημαντικές επαφές υπήρξαν, επίσης, μεταξύ Ινδών παραγωγών οπτικουακουστικού υλικού με τον επικεφαλής του ΕΚΟΜΕ Λεωνίδα Χριστόπουλο, ο οποίος μάλιστα έκανε και ειδική παρουσίαση για τα κίνητρα που παρέχει η χώρα προκειμένου να πραγματοποιηθούν παραγωγές στη χώρα μας. Τουλάχιστον δέκα ινδικές εταιρείες άντλησαν συγκεκριμένη πληροφόρηση εκδηλώνοντας το ενδιαφέρον τους. Πληροφορίες, μάλιστα, αναφέρουν ότι συζητήσεις για το θέμα έγιναν και σε ανώτατο επίπεδο, όπου έπεσε και πρόταση για μια κινηματογραφική μεταφορά της ιστορίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Στο θέμα των υποδομών, πάντως, κατά τις παρουσιάσεις που έγιναν στα φόρουμ που πραγματοποιήθηκαν παρουσιάστηκε και το παράδειγμα της αγαστής συνεργασίας μεταξύ των ομίλων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και GMR για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι.

«Υπάρχουν πολλές προοπτικές στη μεταξύ μας συνεργασία. Πέραν του νέου αεροδρομίου στο Ηράκλειο, έχουμε καταθέσει πρόταση και για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας – και μάλιστα έχουμε περάσει στην τελική φάση του διαγωνισμού. Δεν είναι όμως μόνο αυτό, οι συνέργειες μπορούν να υπάρξουν σε πολλά πεδία και εξετάζονται κατά περίπτωση», σημειώνει η οικονομική διευθύντρια του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Πηνελόπη Λαζαρίδου. «Είτε αυτό αφορά κάποιες παράλληλες δραστηριότητες ή το ίδιο αντικείμενο. Οι συνέταιροί μας ήδη επεκτείνονται σε τέσσερα αεροδρόμια και αναζητούν συνεργασίες. Και μιλάμε για τη μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων στον κόσμο από άποψη επιβατικής κίνησης. Οπότε γενικά οι προοπτικές είναι σημαντικές. Βέβαια, στο πλαίσιο της καλύτερης συνεργασίας, θα πρέπει και οι δύο κυβερνήσεις να δουν τα θέματα της κινητικότητας άμεσα και όχι με καθυστερήσεις, διότι η αλήθεια είναι ότι η έλλειψη εργατικού δυναμικού αποτελεί πρόβλημα συνολικά», τονίζει ο ίδιος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ινδία, έγινε ένα βήμα ακόμα προς την τελική συμφωνία, οπότε σχετικές ανακοινώσεις αναμένονται το επόμενο χρονικό διάστημα.

 

Η ναυτιλία

Αισιόδοξος για τις προοπτικές μιας αναβαθμισμένης σχέσης Ινδίας και Ελλάδας εμφανίζεται στο «b.s.» και ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, ιδρυτής και πρόεδρος της Dynacom, ο οποίος δραστηριοποιείται στη χώρα εδώ και 50 χρόνια. Μάλιστα το πρώτο του πλοίο, όπως λέει, το παρέλαβε σε ινδικό λιμάνι. «Πιστεύω απόλυτα πως η Ινδία είναι όπως η Κίνα πριν από 20 χρόνια. Θα ακολουθήσει ραγδαία ανάπτυξη διεκδικώντας τον χώρο της στο παγκόσμιο γίγνεσθαι. Οπότε θεωρώ ότι οι προοπτικές που ανοίγονται είναι σημαντικές και πρέπει να τις εκμεταλλευτούμε», σημειώνει. «Η Ινδία έχει μεγάλες ανάγκες και η Ελλάδα μπορεί να προσφέρει πολλά. Βοηθάει επίσης ότι οι κουλτούρες μας είναι όμοιες. Οι άνθρωποι είναι χαμηλών τόνων, αγγλομαθείς. Ολα αυτά βοηθούν. Η ναυτιλία πάντα είχε ισχυρές σχέσεις με τη χώρα, τώρα είναι η σειρά και άλλων τομέων να το εκμεταλλευτούν», προσθέτει.

Πάντως υπήρξαν και αρκετές εταιρείες που κατάφεραν να ανοίξουν δίαυλο επικοινωνίας για σημαντικές δουλειές στη χώρα. Μία απ’ αυτές και η DP-Pumps, για την οποία πληροφορίες αναφέρουν ότι βρίσκεται πολύ κοντά στην ανάληψη μιας μεγάλης δουλειάς που αφορά εργοστάσιο στην Ινδία. Επίσης συζητήσεις με την ινδική κυβέρνηση ξεκίνησε ο επικεφαλής του Salas Group Νίκος Σαλαπατάρας για τη διάθεση σε σχολεία της χώρας ειδικής θρεπτικής μπάρας που ετοίμασε σε συνεργασία με το Τμήμα Βιοχημείας του Πανεπιστημίου της Θεσσαλίας.

Συνολικά, πάνω από 1.000 συναντήσεις B2B πραγματοποιήθηκαν την περασμένη εβδομάδα. Αν και οι περισσότερες πραγματοποιήθηκαν στο Νέο Δελχί και τη Βομβάη, εντούτοις στην Μπανγκαλόρ υπήρχε εξειδικευμένο ενδιαφέρον. Στην τεχνολογική πρωτεύουσα της Ινδίας, που αποτελεί και το Νο3 μεγαλύτερο οικοσύστημα τεχνολογικών εταιρειών στον κόσμο, η δικτύωση των ελληνικών εταιρειών φαίνεται ότι επιτεύχθηκε. Σημειώνεται ότι στην αποστολή συμμετείχε τόσο η Endeavor Greece όσο και μία σειρά από tech companies, όπως η Epignosis. Στην Μπανγκαλόρ βρέθηκε και ο ιδρυτής της ινδικής εταιρείας Gateway, η οποία σήμερα βρίσκεται πίσω από το 60% του παγκόσμιου λογισμικού που χρησιμοποιείται στα αυτοκίνητα.

Πηγή: newmoney.gr

Διαβάστε επίσης: Η Ελλάδα αλλάζει το σκηνικό στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της Κύπρου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ