Ο χρόνος αποκαλύπτεται: Η μαγευτική ιστορία του κόσμου του ρολογιού

Η ιστορική διαδρομή, τα σημαντικότερα ορόσημα, οι διάφορες κατηγορίες και οι σημερινές τιμές ενός αξεσουάρ - συμβόλου

Του Αριστείδη Τριμιντή*

Το ρολόι σαν αξεσουάρ, εργαλείο, κόσμημα και σύμβολο κύρους, άντεξε στον χρόνο εξελίχθηκε και αναβαθμίστηκε και σήμερα κατέχει ένα τεράστιο κομμάτι της καταναλωτικής πίτας των ειδών πολυτελείας και όχι μόνον.

Μπορείς να το συναντήσεις στο χέρι ενός μικρού παιδιού που δεν ξέρει να διαβάζει την ώρα, στο χέρι της εργαζόμενης και της σταρ, στο χέρι ενός ηλικιωμένου και ενός πολυεκατομμυριούχου.

1. Μηχανικό ρολόι (κουρδιστό): τροφοδοτείται από ένα ελατήριο. Κουρδίζοντας το από την κορώνα, το ελατήριο συσπειρώνεται και αυτό με τη σειρά του απελευθερώνει ενέργεια σε μια σειρά από γρανάζια.

2. Αυτόματο ρολόι: είναι η αναβαθμισμένη έκδοση του μηχανικού ρολογιού, είναι εφοδιασμένο με ρότορα, ο οποίος με την κίνηση του βραχίονα παράγει ενέργεια η οποία αποθηκεύεται και μεταδίδεται μέσω ενός συστήματος τροχών.

3. Ρολόι μπαταρίας (quartz): λειτουργεί με τη χρήση του δονητικού ορυκτού που ονομάζετε χαλαζίας και τροφοδοτείται με μπαταρία.

4. Ψηφιακό: λειτουργεί με μπαταρία και έχει οθόνες υγρών κρυστάλλων.

Υπάρχουν διάφορες άλλες υποκατηγορίες. Ο καταναλωτής πλέον μπορεί να διαλέξει διάφορα είδη ρολογιών:

  • Αναλογικό ή Ψηφιακό
  • Χρονογράφο ή Καταδυτικό
  • Χειροποίητο ή Ειδικού κοινού
  • Έξυπνο ή Απλό
  • Ελβετικό ή Άλλο

H ιστορική διαδρομή και τα σημαντικά ορόσημα

Η Gallet θεωρείται η πρώτη ωρολογοποιία που υπήρξε και ιδρύθηκε το 1466, ενώ ακολούθησε η Jean Richard το 1681.

Ο 18ος αιώνας ήταν ορόσημο γιατί ιδρύθηκαν ιστορικοί Οίκοι όπως η Blancpain το 1735, η Vacheron Constantin το 1755 και η Girard-Perregaux το 1791. Οι πρώτες ωρολογοποιίες κατασκεύαζαν ρολόγια τσέπης αρχικά για τους βασιλείς και την ελίτ και μετέπειτα για ένα διευρυμένο κοινό αλλά δεν συνήθιζαν να βάζουν το όνομά τους πάνω στις δημιουργίες τους.

Οι απόψεις διίσταται για το πρώτο ρολόι χειρός παγκοσμίως, κάποιοι ισχυριζονται πως δημιουργήθηκε για τη βασίλισσα την Νάπολης Caroline Murat το 1810 από τον Abraham-Lois Breguet και άλλα για τη βασίλισσα Ελισάβετ Α’ από τον Ρόμπερτ Ντάντλεϊ το 1571. Τα ρολόγια χειρός έγιναν δημοφιλή στα τέλη του 19ου αιώνα κατά τη διάρκεια του πολέμου, αφού το 1880 ο Constant Girard κατασκεύασε 2.000 ρολόγια για τους αξιωματικούς του ναυτικού.

Κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα μπήκαν σημαντικά τεχνολογικά ορόσημα που τελειοποίησαν τους μηχανισμούς και την κομψότητα των ρολογιών:

Cartier Santos – 1910: ήταν πιθανότατα το πρώτο ανδρικό ρολόι χειρός που κατασκευάστηκε ποτέ.

Χρονογράφος Breitling – 1915: ήταν ο πρώτος χρονογράφος που μπορούσε να φορεθεί στον καρπό, θέτοντας έτσι ένα νέο πρότυπο στην ακρίβεια για τα ρολόγια χειρός.

Η Rolex ιδρύθηκε το 1919: ο Hans Wilsdorf μετονομάζει την εταιρεία του σε «Rolex» και αλλάζει για πάντα τον κόσμο της ωρολογοποιίας.

Cartier Tank – 1919: Μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου το Cartier Tank, ήταν εμπνευσμένο από τις ερπύστριες των αρμάτων.

Εφευρέθηκε ο μηχανισμός περιέλιξης (Winding Mechanism) – 1926: Ο Βρετανός ωρολογοποιός John Harwood θα σχεδίαζε την πρώτη αυτόματη κίνηση ρότορα περιέλιξης για την εταιρεία ρολογιών Fortis, η οποία εξακολουθεί να λειτουργεί σήμερα.

Το Oyster – 1926: Μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο τα ρολόγια χειρός είχαν αρχίσει να γίνονται αποδεκτά αξεσουάρ για τους άνδρες, αλλά το μεγαλύτερο μειονέκτημά τους ήταν ακόμα η ευαισθησία τους στη σκόνη και την υγρασία που εισχωρούν στη θήκη και καταστρέφουν τις κινήσεις. Η ανάπτυξη της αδιάβροχης θήκης Oyster από τον Hans Wilsdorf περιλάβανε ένα σύστημα βιδώματος της στεφάνης, της πλάτης, της θήκης και της περιέλιξης της κορώνας σε ένα κεντρικό τμήμα, σχηματίζοντας ένα σφραγισμένο σύνολο. Ήταν η εφεύρεση που άλλαξε τα πάντα. Τα ρολόγια χειρός ήταν πλέον σκληρά, ανθεκτικά εργαλεία και όχι απλά διακοσμητικά.

• LeCoultre & Cie και Jaeger Reverso – 1931: Δύο μεγάλοι παραγωγοί ρολογιών, η LeCoultre & Cie και η Jaeger θα συνεργαστούν για την παραγωγή του πρώτου ρολογιού με συρόμενη θήκη. Οι δύο εταιρείες θα συγχωνευθούν αργότερα και θα λειτουργήσουν με το όνομα LeCoultre στο μέλλον.

• Perpetual – 1933: Ο Emile Borer, επικεφαλής της έρευνας στον μακροχρόνιο συνεργάτη της Rolex, Aegler, ανέπτυξε το σχέδιο του Harwood, αντικαθιστώντας το ημικυκλικό βάρος του με έναν μονοκατευθυντικό ρότορα που περιστρέφεται πλήρως 360°. Παρείχε συνεχή τάση στο κύριο ελατήριο και βελτιώθηκε σημαντικά η ακρίβεια χρονομέτρησης και σήμαινε ότι τα ρολόγια χειρός μπορούσαν να συνεχίσουν να λειτουργούν μόνο με την κίνηση του χεριού του χρήστη. Ήταν η καινοτομία που σφράγισε την τελική νίκη έναντι του ρολογιού τσέπης, καθώς τα κομμάτια που φορούνταν στο σώμα δεν θα είχαν ποτέ αρκετή κίνηση για να οδηγήσουν τον μηχανισμό. Τα πρώτα Rolex Perpetuals κυκλοφόρησαν το 1933, με το μέγεθος των εσωτερικών διαμετρημάτων που απαιτούσαν πλάτη με θόλο για να τα χωρέσουν, με αποτέλεσμα να βαφτιστούν Bubblebacks.

• Παρουσιάζεται το First Pilot’s Watch – 1936: Η IWC κατέχει από καιρό μια ιδιαίτερη θέση στην ιστορία της ωρολογοποιίας, όταν η μάρκα παρουσίασε με επιτυχία το ρολόι του πρώτου πιλότου στο ευρύ κοινό.

• Blancpain Fifty Fathoms – 1953: Εάν το επιχείρημα για το ποιο ήταν το πρώτο ρολόι χειρός συζητείται έντονα, δεν είναι τίποτα σε σύγκριση με το ποιο είναι το πρώτο ρολόι κατάδυσης. Η Rolex συνεργαζόταν με την Panerai τη δεκαετία του 1930 για την παραγωγή του Radiomir, ρολογιών αρκετά ανθεκτικών για χρήση από τους δύτες των ειδικών δυνάμεων του ιταλικού ναυτικού, τη Regia Marina. Και η Omega είχε λανσάρει το Marine της το 1932, το πρώτο ρολόι που δοκιμάστηκε ειδικά για χρήση σε σημαντικό βάθος.

Ωστόσο, το στοιχείο που σήμερα καθορίζει περισσότερο τι κάνει ένα καταδυτικό ρολόι, η περιστρεφόμενη στεφάνη, έκανε το ντεμπούτο του το 1953 στο Blancpain Fifty Fathoms. Αναπτύχθηκε σε συνδυασμό με τους επίλεκτους κολυμβητές μάχης του Γαλλικού Ναυτικού και τον διοικητή τους Bob Maloubier, το Fifty Fathoms είναι γενικά αποδεκτό ως το πρώτο σύγχρονο καταδυτικό ρολόι, ξεπερνώντας το Rolex Submariner στη διάκριση για μερικούς μήνες.

• Παρουσιάζονται οι πρώτοι αυτόματοι χρονογράφοι – 1969: Αρκετές δεκαετίες μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η ιστορία της ωρολογοποιίας γράφεται ξανά όταν αυτόματες χρονογραφικές κινήσεις εισάγονται στα ρολόγια από εταιρείες όπως η Seiko και η Zenith.

• Ρολόι μπαταρίας (quartz) – 1969: Η ιαπωνική εταιρεία Seiko σημείωσε τη δεύτερη ανακάλυψη της χρονιάς, όταν κυκλοφόρησε το Astron, το πρώτο μεγάλης κλίμακας ρολόι χαλαζία (quartz) παραγωγής. Τα ακριβή, σε ένα βαθμό, παραδοσιακά ελατήρια και τα γρανάζια δεν θα μπορούσαν ποτέ να μιμηθούν τη νέα τεχνολογία που αιχμαλώτισε τη φαντασία της εποχής και ακολούθησε μια χιονοστιβάδα φθηνών ρολογιών χαλαζία χαμηλής συντήρησης από την Άπω Ανατολή και τις ΗΠΑ που εξαφάνισε τα δύο τρίτα των καλύτερων και μεγαλύτερων ελβετικών Οίκων, μεταξύ αυτών και τη Zenith.

• Omega Speedmaster – 1969: Το ρολόι συνόδευε τις διαστημικές αποστολές που ταξίδεψαν στο φεγγάρι στο Apollo 11.

• Pulsar – 1970: Σαν να μην είχαν αρκετά προβλήματα τα παραδοσιακά ρολόγια εκείνη την εποχή, ο Hamilton κυκλοφόρησε το πρώτο ψηφιακό ρολόι το 1970. Το Pulsar Time Computer δεν έμοιαζε με τίποτα άλλο πριν, χωρίς δείκτες και καντράν, απλώς μια κενή οθόνη που άναβε με κόκκινα ψηφία LED μόλις ο χρήστης πάτησε το κουμπί στη θήκη του σε σχήμα μαξιλαριού. Αν και ήταν τεράστια επιτυχία εκείνη την εποχή, ακόμα και που κοσμούσε τον καρπό του Τζέιμς Μποντ στην έξοδό του Live and Let Die το 1973, η τεχνολογία σύντομα αντικαταστάθηκε από τα ρολόγια με οθόνη υγρών κρυστάλλων (LCD), τα οποία εξακολουθούν να αποτελούν το πρότυπο για τα ψηφιακά ρολόγια σήμερα.

• Η Audemars Piguet παρουσιάζει το Royal Oak Watch – 1972: Η εταιρεία όχι μόνο θα εξασφάλιζε τον εαυτό της οικονομικά με αυτό το ρολόι, αλλά επίσης θα επαναπροσδιόριζε για πάντα το τι ήταν αποδεκτό όσον αφορά το στυλ των ανδρικών ρολογιών χειρός.

• Η Swatch Group ιδρύθηκε το 1983: Δύο προβληματικές ελβετικές εταιρείες ρολογιών θα συγχωνευθούν και θα γίνουν ο όμιλος Swatch, ο οποίος κατάφερε να κάνει τα ελβετικά ρολόγια προσιτά στους καθημερινούς ανθρώπους για πρώτη φορά στην ιστορία.

• Η άνοδος του Smartwatch – 1994: Το να εντοπίσουμε ποιο ήταν το πρώτο Smartwatch είναι, όπως το πρώτο ρολόι κατάδυσης, ένας άλλος χώρος που εμπνέει μεγάλη συζήτηση—διαφορετικό είδος, ίδιο επιχείρημα. Το 1994 παρουσιάστηκε η συνεργασία Timex/Microsoft, το Datalink. Με δυνατότητα λήψης πληροφοριών από υπολογιστή, θα μπορούσε επίσης να παρέχει ειδοποιήσεις και να αποθηκεύει ημερομηνίες. Ήταν ο πρόδρομος ενός ολοένα και πιο εξελιγμένου αριθμού διαδόχων από μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της τεχνολογίας αιχμής, όπως η Seiko, η Sony και η Garmin, που έφεραν όλες τις δικές τους ερμηνείες για την έννοια του wearable.

• Η Rolex λανσάρει ένα νέο κοσμογράφο Daytona – 2000: Καθώς γινόταν η νέα χιλιετία, η Rolex παρουσίασε ένα νέο ρολόι Cosmograph Daytona. Περιείχε μια νέα κίνηση, το 4130, το οποίο θα εξασφάλιζε ότι όλα τα μηχανικά ρολόγια Rolex είχαν κινήσεις που παράγονται από την ίδια την εταιρεία.

• IWatch – 2015: Η Apple κυκλοφόρησε το iWatch (αργότερα το Apple Watch) και γρήγορα έγινε ηγέτης της αγοράς, εγκαινιάζοντας τον τελευταίο πονοκέφαλο για τους παραδοσιακούς κατασκευαστές. Μετά από ένα σχετικά αργό ξεκίνημα, η κυκλοφορία της τρίτης γενιάς το 2017 σηματοδότησε την πρώτη φορά που οι εξαγωγές του Apple Watch ξεπέρασαν αυτές των ελβετικών ρολογιών.

Οι λόγοι που αύξησαν τις τιμές των ρολογιών

Αυτά είναι τα πιο σημαντικά ορόσημα στην ιστορία του ρολογιού χειρός. Η ιστορία είναι σημαντική για να καταλάβουμε τις τάσεις των τιμών και τις αντιδράσεις των κατασκευαστών και των καταναλωτών.

Η επανάσταση του quartz μεταξύ 1970 – 1988 ταρακούνησε τους ελβετικούς κολοσσούς, με αποτέλεσμα η εργοδότηση στον κλάδο να μειωθεί από 90.000 σε 28.000 υπαλλήλους.

Η θεωρία της «υψηλής ωρολογοποιίας»

Μετά από αυτή την επανάσταση οι ελβετικοί κολοσσοί επανατοποθετήθηκαν με τον όρο «υψηλή ωρολογοποιία» αφού μπροστά στον φτηνό ανταγωνισμό χρειάζονταν έναν τρόπο να ξεχωρίσουν. Επικεντρώθηκαν σε υψηλής ποιότητας, χειροποίητα προϊόντα και διέθεσαν στην αγορά τα ελβετικά ρολόγια ως είδη πολυτελείας αυξάνοντας ακόμα περισσότερο τις τιμές τους. Σ’ αυτό τον σχεδιασμό μάρκετινγκ η λειτουργικότητα δεν ήταν πλέον ο πρωταρχικός τους στόχος, αφού προφανώς υπάρχουν πολλοί τρόποι να διαβάσεις την ώρα, αλλά προώθησαν το αίσθημα της απόλαυσης, του κύρους, της κληρονομιάς και της αποκλειστικότητας.

Με τον καιρό, όμως, οι Ελβετοί κατασκευαστές αντιμετώπισαν προβλήματα. Δεδομένου ότι ο καθένας μπορούσε να ονομάσει τα ρολόγια του υψηλή ωρολογοποιία, ο όρος είχε αρχίσει να χάνει το νόημά του. Για να καταπολεμηθεί αυτό, οι ωρολογοποιοί άρχισαν να δημιουργούν βιομηχανικούς ομίλους και να εκδίδουν τις δικές τους πιστοποιήσεις, αλλά αυτό οδήγησε σε άλλα ζητήματα. Για παράδειγμα, η υψηλή ωρολογοποιία σήμαινε κάτι διαφορετικό ανάλογα με την περιοχή της Ελβετίας στην οποία βρισκόταν ο κατασκευαστής.

Για να λύσουν αυτό το νέο πρόβλημα, το 2005, αρκετοί Ελβετοί ωρολογοποιοί ίδρυσαν το Fondation de la Haute Horlogerie (FHH). Το 2017, το FHH δημοσίευσε μια λευκή βίβλο που περιγράφει λεπτομερώς τις απαιτήσεις για μια μάρκα που πρέπει να θεωρείται υψηλή ωρολογοποιία. Ονόμασαν επίσης 64 ωρολογοποιούς, συμπεριλαμβανομένων μακροχρόνιων εμπορικών σημάτων καθώς και νεοεισερχόμενων και μικροκατασκευαστές που πληρούσαν τις απαιτήσεις.

Αυτές οι απαιτήσεις περιλαμβάνουν μια ορισμένη ποσότητα εσωτερικής παραγωγής, χειροποίητα εξαρτήματα, σύνθετες κινήσεις και διακοσμητικά χαρακτηριστικά. Σημαντική βαρύτητα δίνεται και σε όποιες καινοτομίες δημιουργούνται από την ωρολογοποιία. Αυτό επιτρέπει στις νεότερες μάρκες να κερδίσουν τον πολυπόθητο χαρακτηρισμό υψηλής ωρολογοποιίας, υπό την προϋπόθεση ότι συνεισφέρουν κάτι σημαντικό στον τομέα. Λάβετε υπόψη ότι αυτή η ονομασία ισχύει για έναν κατασκευαστή στο σύνολό του και όχι για ένα συγκεκριμένο ρολόι. Έτσι, ένας κατασκευαστής υψηλής ωρολογοποιίας μπορεί ακόμα να παράγει πιο απλά, λιγότερο περίτεχνα ρολόγια.

Η στρατηγική εξελίχθηκε με την είσοδο των έξυπνων ρολογιών και του Apple Watch. Οι ελβετικοί κολοσσοί άρχισαν να προσφέρουν ρολόγια περιορισμένης έκδοσης με διάφορα σχέδια και χαρακτηριστικά. Επιπλέον, με την καινοτομία και με την προσθήκη πολύτιμων σπάνιων στοιχείων όπως ένα διαμάντι, το ζαφείρι, ο χρυσός ή το ρουμπίνι στο ρολόι στόχευσαν στους πολύ πλούσιους.

Εφαρμόζοντας τις πιο πάνω στρατηγικές οι εταιρείες αύξησαν και το κόστος τους. Εκτός από το κόστος των υλικών και κατασκευής που αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο λόγω της χρήσης σπάνιων υλικών και της έλλειψης τεχνιτών, αυξάνεται κατ’ επέκταση και το κόστος μάρκετινγκ. Η καινοτομία αυξάνει το κόστος έρευνας και ανάπτυξης. Το αίσθημα της εμπειρίας που θέλουν να σου προσφέρουν μέσω πολυτελών καταστημάτων αυξάνουν το κόστος διανομής.

Πέντε με δέκα φορές πιο ακριβά σήμερα τα ρολόγια

Αν συγκρίνουμε τις τιμές πώλησης, αναπροσαρμοσμένες με τον πληθωρισμό, των κλασικών μοντέλων των κορυφαίων κατασκευαστών τις δεκαετίες του 1950 – 1970, οι σημερινές τιμές είναι πέντε με δέκα φορές πιο ακριβές. Μπορεί σχεδιαστικά να μην έχει μεγάλη διαφορά από το αρχικό μοντέλο ωστόσο, τα νέα μοντέλα είναι τεχνολογικά ανώτερα και τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι πολύ πιο ακριβά και ανθεκτικά.

Ακόμα ένα στοιχείο που αύξησε τις τιμές, είναι η αύξηση της αγοράς μεταχειρισμένων ρολογιών. Αυτό έγινε κατορθωτό με τις διαδικτυακές πλατφόρμες πώλησης όπου άτομα και εταιρείες από ολόκληρο τον κόσμο μπορούν να συμβληθούν και να πουλήσουν μεταχειρισμένα ή αφόρητα ρολόγια. Επίσης η είσοδος των λιστών αναμονής σε πολλές από τις γνωστές μάρκες έκανε πολλούς δυνητικούς αγοραστές να κάνουν στροφή στα μεταχειρισμένα.

Επιπρόσθετα οι τιμές αυξήθηκαν λόγω της αύξηση της ζήτησης από μερίδα των Millenials μεσαίων εισοδημάτων που αναζητούν σύμβολα κύρους και νέων της Generation Z που είχαν κέρδη από τη διάδοση των κρυπτονομισμάτων και αναζητούν να τοποθετηθούν.

Τέλος, η αύξηση της ζήτησης και η μεγάλες αυξήσεις στις τιμές οδήγησε πολλούς να τοποθετηθούν σε ρολόγια με σκοπό την επένδυση, είτε καιροσκοπικά είτε με μακροχρόνιο ορίζοντα, αφού οι αποδόσεις συγκεκριμένων μοντέλων ξεπερνούσαν σε πολλές περιπτώσεις τις αποδόσεις των μετοχών και αυτό οδήγησε σε περαιτέρω αυξήσεις στις τιμές.

Στατιστικά στοιχεία

Το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς πολυτελών ρολογιών υπολογίστηκε σε US$42,21 δισεκατομμύρια το 2022 και αναμένεται να φτάσει τα US$45,00 δισεκατομμύρια το 2023. O σύνθετος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης (CAGR) από το 2023 έως το 2030 αναμένεται να είναι 5,0% και το μέγεθός της να ανέλθει σε US$62,25 δισεκατομμύρια το 2030.

Η Ασία κυριαρχεί και στην αγορά πολυτελών ρολογιών με μερίδιο 49,0% το 2022. Αυτό οφείλεται στη ραγδαία μεταβαλλόμενη συμπεριφορά των καταναλωτών και στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, κυρίως σε αναδυόμενες οικονομίες όπως η Κίνα και η Ιαπωνία.

Με βάση τα προϊόντα, η παγκόσμια βιομηχανία έχει περαιτέρω κατηγοριοποιηθεί στην αγορά ηλεκτρονικών και μηχανικών/αυτόματων ρολογιών. Τα ηλεκτρονικά ρολόγια κυριαρχεί στην παγκόσμια βιομηχανία το 2022 και αντιπροσώπευε το μεγαλύτερο μερίδιο άνω του 62,9% των συνολικών εσόδων το ίδιο έτος και είναι πιθανό να επεκταθεί περαιτέρω με σταθερό CAGR διατηρώντας την ηγετική του θέση σε όλη την περίοδο πρόβλεψης. Βασικές εταιρείες επεκτείνουν τις προσφορές προϊόντων τους σε έξυπνα ρολόγια εξοπλισμένα με προηγμένες λειτουργίες, όπως μετρητές καρδιακών παλμών, δυνατότητες GPS και παρακολούθηση πολλαπλών αθλημάτων.

Επιπλέον, πωλητές, όπως η Apple Inc., προσφέρουν μια επιλογή προσαρμοσμένων ρολογιών που επιτρέπουν στους καταναλωτές να επιλέξουν χρώμα, υλικό και χαρακτηριστικά. Από την άλλη πλευρά, το μηχανικά/αυτόματα ρολόγια αναμένεται να επεκταθεί με τον ταχύτερο ρυθμό ανάπτυξης από το 2022 στο 2030. Ένας μεγάλος πληθυσμός της επιχειρηματικής τάξης προτιμά αυτόν τον τύπο πολυτελών ρολογιών, καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως δήλωση στυλ και στάτους. Η χρήση κεραμικών επικαλύψεων τιτανίου μαζί με επιστρώσεις PVD ενισχύει τη διάρκεια ζωής των μηχανικών ρολογιών πολυτελείας.

Τελικά πότε ένα ρολόι θεωρείται ακριβό και πότε υπερτιμημένο;

Τεχνικά, υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ αυτών των δύο όρων όταν πρόκειται για ρολόγια πολυτελείας. «Ακριβό» σημαίνει ότι κάτι κοστίζει πολύ, αλλά οι λόγοι είναι δικαιολογημένοι. «Υπερτιμημένο», από την άλλη πλευρά, σημαίνει ότι το κόστος είναι υπερβολικό. Με την πρόσβαση που έχουμε όλοι στην πληροφόρηση, ο καθένας μπορεί να αποφασίσει πιο ρολόι είναι το κατάλληλο με βάση το γούστο του, τα θέλω του, τις ανάγκες του και την οικονομική του δυνατότητα. Καλό είναι αν πρόκειται για ακριβό ρολόι να ζητούμε την βοήθεια ειδικών καθώς και τα ανάλογα πιστοποιητικά γνησιότητας. Επίσης αν πρόκειται για μεταχειρισμένα ρολόγια, σημαντικός παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψιν είναι η συντήρηση και η επισκευή. Από εκεί και πέρα, περί ορέξεως ουκ εστίν φιλονικία!

Τα 5 πιο ακριβά ρολόγια που πουλήθηκαν ποτέ σε δημοπρασία

1. Patek Philippe Grandmaster Chime Ref. 6300A-010

US$31.19 εκατ., 2019, Christie’s

2. Patek Philippe Henry Graves Supercomplication Ref. 198.385

US$24 εκατ., 2014, Sotheby’s

3. Rolex «Paul Newman» Daytona Ref. 6239

US$17.75 εκατ., 2017, Phillips

4. Patek Philippe Stainless Steel Ref. 1518

US$11.137 εκατ., 2016, Phillips

5. Patek Philippe «Prince Mohammed Tewlik A. Toussou» Ref. 1518

US$9,570 εκατ., 2021, Sotheby’s

 

*Διευθυντή της Istos Global Ltd

Διαβάστε επίσης: Ν. Βαρδουνιώτης: Εχθρός του καλού το καλύτερο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ