Η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου αναμένεται να συνεχίσει την ανοδική της πορεία έως τα τέλη της δεκαετίας, παρότι η Κίνα, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας, θα φτάσει στο ανώτατο όριο ζήτησης το 2027. Όπως ανακοίνωσε την Τρίτη ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA), η αύξηση της κατανάλωσης θα ενισχυθεί από τη φθηνή βενζίνη και τη βραδύτερη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα στις ΗΠΑ.
Ο οργανισμός, με έδρα το Παρίσι, διατήρησε την εκτίμησή του ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα κορυφωθεί το 2029, αλλά επανεκτίμησε την κινεζική κατανάλωση προβλέποντας ότι θα φτάσει στο peak νωρίτερα λόγω της ανάπτυξης των EV και των μέσων μεταφοράς χαμηλών εκπομπών.
Η πρόβλεψη του ΔΟΕ έρχεται σε αντίθεση με εκείνη του ΟΠΕΚ, που επιμένει ότι η ζήτηση πετρελαίου θα συνεχίσει να αυξάνεται και δεν έχει ορίσει χρονικό ορίζοντα για το peak. Ο IEA προβλέπει ζήτηση 105,6 εκατ. βαρελιών ημερησίως το 2029, με ήπια μείωση το 2030. Αντίθετα, η παραγωγική ικανότητα προβλέπεται να ξεπεράσει τα 114,7 εκατ. βαρέλια ημερησίως έως το τέλος της δεκαετίας.
Η σύγκρουση Ισραήλ–Ιράν ανέδειξε τον γεωπολιτικό κίνδυνο στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, προκαλώντας αύξηση 5% στις τιμές του πετρελαίου, οι οποίες ξεπέρασαν τα 74 δολάρια το βαρέλι την Παρασκευή. Παρ’ όλα αυτά, η IEA εκτιμά ότι, εφόσον δεν υπάρξουν σοβαρές διαταραχές, η αγορά θα παραμείνει επαρκώς εφοδιασμένη μέχρι το 2030.
«Με τα σημερινά δεδομένα, οι αγορές πετρελαίου φαίνονται επαρκώς σταθερές για τα επόμενα χρόνια», δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του IEA, Φατίχ Μπιρόλ. Παράλληλα, τόνισε ότι τα πρόσφατα γεγονότα αποδεικνύουν την ευπάθεια της παγκόσμιας αγοράς απέναντι σε γεωπολιτικούς κινδύνους.
Σε ξεχωριστή έκθεση για τις επιπτώσεις της ισραηλινοϊρανικής έντασης, ο IEA εκτίμησε ότι η προσφορά θα αυξηθεί φέτος κατά 1,8 εκατ. βαρέλια την ημέρα, ξεπερνώντας τη ζήτηση, η οποία αναμένεται να αυξηθεί κατά 720.000 βαρέλια — 20.000 λιγότερα από την προηγούμενη πρόβλεψη.
Η Κίνα, που για δεκαετίες καθοδηγούσε την αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης, βλέπει την επιρροή της να περιορίζεται λόγω οικονομικών πιέσεων και της ταχείας υιοθέτησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μεταφορών φυσικού αερίου. Ο IEA θεωρεί ότι η χώρα πιθανόν έχει ήδη φτάσει στην κορύφωση για τις μεταφορές οδικές και αεροπορικές.
Στον αντίποδα, οι ΗΠΑ ενισχύουν τη θέση τους ως κορυφαίος καταναλωτής πετρελαίου. Η αργή διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων και οι χαμηλές τιμές καυσίμων έχουν οδηγήσει τον IEA να αυξήσει κατά 1,1 εκατ. βαρέλια την ημερήσια πρόβλεψη για το 2030 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, τα EV στις ΗΠΑ αναμένεται να καλύπτουν μόλις το 20% των πωλήσεων αυτοκινήτων το 2030 — πολύ χαμηλότερα από το 55% που είχε εκτιμηθεί το 2023.
Ο Ντόναλντ Τραμπ ασκεί πίεση στον ΟΠΕΚ για μείωση των τιμών και προωθεί μέτρα κατά της επέκτασης των EV, μεταξύ των οποίων και νομοθεσία που καταργεί τις υποχρεωτικές πωλήσεις EV στην Καλιφόρνια.
Πηγή: newmoney.gr
Διαβάστε επίσης: Τραμπ: Η ΕΕ δεν προτείνει μια δίκαιη συμφωνία και η Ιαπωνία είναι «σκληρή»