Ανώτερη Εκπαίδευση: Η χαρτογράφηση, το στοίχημα και οι προοπτικές

Η δυναμική του τομέα, η σημερινή χαρτογράφηση και τα δημοφιλέστερα προγράμματα σπουδών μεταξύ φοιτητών - Τι «βλέπει» η Διεύθυνση Ανώτερης Εκπαίδευσης του Υπ. Παιδείας για τα ελληνικά πανεπιστήμια και τις πιέσεις που ασκούν οι λιγότερες γεννήσεις.

Του Αδάμου Αδάμου

Η συμβολή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην οικονομία, το ερευνητικό οικοσύστημα και εντέλει στην κοινωνική πρόοδο είναι αξιοσημείωτη, γεγονός που αναγνωρίζουν ακόμα και οι επικριτές της λεγόμενης εμπορευματοποίησης της παιδείας.

Αποτυπώνοντας σε αριθμούς και οικονομικούς όρους τη συνολική συνεισφορά του, το μεγαλύτερο ακαδημαϊκό ίδρυμα της χώρας, το -κρατικό- Πανεπιστήμιο Κύπρου, ανακοίνωσε τον περασμένο Μάιο πως βάσει επικαιροποιημένων στοιχείων για το 2024 υπολογίζεται πως συμβάλλει κατά 1.186 δισ. ευρώ στο συνολικό οικονομικό προϊόν, 574 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ και με 12.381 θέσεις εργασίας στην οικονομία να συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τη δραστηριότητά του.

Τα πιο πάνω στοιχεία δείχνουν πως, ακόμη κι αν «η εκπαίδευση δεν είναι οικονομία», όπως συχνά επισημαίνει ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, Τάσος Χριστοφίδης, ωστόσο η συμβολή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε αυτήν κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική, αφού υπολογίζεται πως συνολικά συμβάλλει περίπου στο 6% του ΑΕΠ.

Τη δυναμική του τομέα και την ανάπτυξη ειδικά της Ανώτερης Εκπαίδευσης εύκολα μπορεί κανείς να υπολογίσει λαμβάνοντας υπόψη και τα στατιστικά στοιχεία σε σχέση με τον αριθμό των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και των φοιτητών στον τόπο που ξεπερνούν τις 50 χιλιάδες. Με τους μισούς περίπου να προέρχονται από χώρες της Ε.Ε., αλλά και από τρίτες χώρες επιβεβαιώνοντας έτσι πως ο στόχος και της παρούσας κυβέρνησης για διεθνοποίηση της Ανώτερης Εκπαίδευσης και για καθιέρωση της Κύπρου σε περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης, έρευνας και καινοτομίας βρίσκεται, για την ώρα τουλάχιστον, σε καλό δρόμο.

Μάλιστα, η στόχευση του Υπουργείου Παιδείας είναι η προσπάθεια διεθνοποίησης να εντατικοποιηθεί, καθώς περιλαμβάνεται στους στρατηγικούς σχεδιασμούς της κυβέρνησης, όπως εξηγεί στο Economy Today η Διεύθυνση Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΑΕ) του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας. Στο πλαίσιο αυτό δεν αποκλείεται και η χαρτογράφηση της Ανώτερης Εκπαίδευσης στον τόπο να διαφοροποιηθεί.

Η τελευταία χαρτογράφηση

Με βάση την τελευταία χαρτογράφηση της ΔΑΕ, το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 λειτουργούσαν συνολικά 58 Ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΙΑΕ). Συγκεκριμένα λειτουργούσαν δέκα πανεπιστήμια - τρία δημόσια και επτά ιδιωτικά, 48 σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης – έξι δημόσιες και 42 ιδιωτικές. Ο αριθμός όσον αφορά τα πανεπιστήμια ανήλθε πλέον στα 12 - όσα θα λειτουργήσουν και τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά, αφού η επιχειρούμενη κάθοδος στην Κύπρο των ελληνικών πανεπιστημίων δεν αναμένεται τη φετινή χρονιά – τα τρία δημόσια και εννιά πλέον ιδιωτικά.

Τα δηµόσια πανεπιστήµια είναι το Πανεπιστήµιο Κύπρου, το Τεχνολογικό Πανεπιστήµιο Κύπρου και το Ανοικτό Πανεπιστήµιο Κύπρου. Τα ιδιωτικά που λειτουργούν σήµερα είναι το Πανεπιστήµιο Frederick, το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήµιο Κύπρου, το Πανεπιστήµιο Λευκωσίας, το Πανεπιστήµιο Νέαπολις Πάφος, το UCLan Cyprus, το Philips University, το American University of Cyprus (AUCY), το University of Limassol και το American University of Beirut - Mediterraneo (Πάφος).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΑΕ, το πρώτο πανεπιστημιακό ίδρυμα στην Κυπριακή Δημοκρατία, το Πανεπιστήμιο Κύπρου, ιδρύθηκε το 1989 και δέχτηκε τους πρώτους προπτυχιακούς/κές φοιτητές/τριες το 1992 και τους/τις πρώτους/τες μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/τριες το 1997. Η πανεπιστημιακή κοινότητα της Κύπρου επεκτάθηκε το 2006 με την ίδρυση του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, το οποίο αποτελεί το μοναδικό Ανώτερο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα στην Κύπρο που επικεντρώνεται αποκλειστικά στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ένα χρόνο αργότερα, το 2007, ξεκίνησε τις εργασίες του το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, με προσανατολισμό την εφαρμοσμένη έρευνα, δίνοντας μια άλλη διάσταση στην Ανώτερη Εκπαίδευση της Κύπρου. Με έδρα τη Λεμεσό, το ΤΕΠΑΚ αποτέλεσε και το πρώτο πανεπιστημιακό ίδρυμα εκτός της πρωτεύουσας, ικανοποιώντας έτσι την αρχή της αποκέντρωσης. Σε μικρό χρονικό διάστημα ακολούθησαν ο εμπλουτισμός και η επέκταση των προγραμμάτων του Πανεπιστημίου Κύπρου, του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου και του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο.

Το ιστορικό των ιδιωτικών

Το ταξίδι της ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ξεκίνησε το 2007 και συνεχίζεται. Σύμφωνα με την ΔΑΕ το 2007 δόθηκε αρχική άδεια λειτουργίας σε τρία ιδιωτικά πανεπιστήμια, που μετεξελίχθηκαν από ιδιωτικές σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ήτοι το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, το Πανεπιστήμιο Frederick και το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Το 2010, κατόπιν αρχικής άδειας, λειτούργησε στην Πάφο το Πανεπιστήμιο Neapolis University Pafos και το 2012 στο χωριό Πύλα, στην επαρχία Λάρνακας το Πανεπιστήμιο UCLan Cyprus. Το 2019 με σύσταση του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ) και έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου ενεγράφη στο Μητρώο των ιδιωτικών πανεπιστημίων το Philips University στη Λευκωσία, το 2021 το American University of Cyprus (AUCY) στη Λάρνακα και το 2023 το Πανεπιστήμιο Λεμεσού στη Λεμεσό και το American University of Beirut – Mediterraneo (AUB Mediterraneo) στην Πάφο. Η δημιουργία των εννέα ιδιωτικών πανεπιστημίων συνέβαλε στην ποιοτική και ποσοτική διεύρυνση της Ανώτερης Εκπαίδευσης της Κύπρου με νέους κλάδους και προγράμματα σπουδών και συνεισφέρει στην ανάδειξη της Κύπρου ως ελκυστικού φοιτητικού προορισμού, τόσο για Κύπριους όσο και για αλλοδαπούς φοιτητές/φοιτήτριες.

Οι αριθμοί των φοιτητών

Η πορεία διεθνοποίησης της Ανώτερης Εκπαίδευσης αποτυπώνεται και στον αριθμό των φοιτητών που σταθερά τα τελευταία χρόνια ξεπερνά τις 50 χιλιάδες.

Συγκεκριμένα, βάσει της τελευταίας χαρτογράφησης, ο συνολικός αριθμός των φοιτητών/φοιτητριών που φοιτούσε σε ΙΑΕ της Κύπρου κατά το ακαδημαϊκό έτος 2022- 2023 ανερχόταν στους 56.314, εκ των οποίων 47.213 (83,8%) φοιτούσαν σε πανεπιστήμια και 9.101 (16,2%) σε σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Συγκρίνοντας τους αριθμούς των φοιτητών/τριών με το προηγούμενο ακαδημαϊκό έτος (2021-2022) παρουσιάζεται αύξηση που αντιστοιχεί σε 7% στον συνολικό αριθμό των φοιτητών/φοιτητριών. Όσον αφορά στα δημογραφικά χαρακτηριστικά των φοιτητών/ φοιτητριών που φοιτούσαν στα Ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΙΑΕ), 42,2% ήταν άνδρες και 57,8% ήταν γυναίκες. Οι ηλικίες του φοιτητικού πληθυσμού κατά την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους όπως αυτές δηλώθηκαν από τα ΙΑΕ, κυμαίνονταν από 17 μέχρι 86 έτη με μέσο όρο ηλικίας τα 28,68 έτη (τυπική απόκλιση 8,79).

Οι χώρες από τις οποίες προέρχονταν οι φοιτητές/φοιτήτριες ταξινομήθηκαν βάσει των εξής τριών κατηγοριών: Κύπρος, χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) και τρίτες χώρες. Με βάση τα δεδομένα που συλλέχθηκαν για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023, 44% προέρχονταν από την Κύπρο, 41% από χώρες της Ε.Ε. και 15% από τρίτες χώρες. Σε σχέση με τις μεταβλητές που σχετίζονται με τη φοίτηση διαφάνηκε ότι, η πλειονότητα των φοιτητών/φοιτητριών, τόσο των πανεπιστημίων (70,1%), όσο και των σχολών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (91,5%) φοιτούσε σε ιδιωτικά ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης. Αναφορικά με το επίπεδο σπουδών στο οποίο φοιτούσαν οι εν λόγω φοιτητές/τριες, έχει καταγραφεί ότι η πλειονότητα (47,9%) φοιτούσε σε Προγράμματα Σπουδών επιπέδου 6 (πτυχίο) και ένα σημαντικό ποσοστό (43,8%) φοιτούσε σε Προγράμματα Σπουδών επιπέδου 7 (μάστερ) στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων.

Την προσέλκυση αρκετών ξένων φοιτητών από τα ΑΕΙ της Κύπρου επιβεβαίωσε μόλις πρόσφατα και η Eurostat, κατατάσσοντας τη χώρα μας στην τρίτη θέση στην Ε.Ε. για το υψηλότερο ποσοστό ξένων φοιτητών. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά το 2023 υπήρχαν 1,76 εκατομμύρια φοιτητές από το εξωτερικό που φοιτούσαν σε τριτοβάθμιες σχολές σε ολόκληρη την Ε.Ε., που αντιστοιχούν στο 8,4% όλων των φοιτητών.

Η Κύπρος, με 22,3%, κατατάσσεται τρίτη μεταξύ των χωρών τη Ε.Ε. με το υψηλότερο ποσοστό ξένων φοιτητών μεταξύ των φοιτητών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μετά το Λουξεμβούργο (52,3%) και τη Μάλτα (29,6%). Η Ελλάδα (3,0%), η Κροατία (3,7%) και η Ισπανία (4,3%) κατέγραψαν τα χαμηλότερα ποσοστά.

Δράσεις για περαιτέρω εξωστρέφεια Αλλαγές για spin-offs

Για τη συνέχιση των προσπαθειών διεθνοποίησης της Ανώτερης Εκπαίδευσης η ΔΑΕ προχωρά σε συγκεκριμένη δράση όπως αναφέρθηκε στο Economy Today, ενώ επισημαίνει πως παραμένει στόχος και πολιτική της Κυβέρνησης η καθιέρωση της Κύπρου ως περιφερειακού εκπαιδευτικού κέντρου και ελκυστικού προορισμού για ακαδημαϊκούς και φοιτητές από το εξωτερικό. «Η καθιέρωση της Κύπρου σε περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης, έρευνας και καινοτομίας και η διεθνοποίηση της Ανώτερης Εκπαίδευσης αποτελούν μέρος του στρατηγικού μας σχεδιασμού και για τον σκοπό αυτό αναπτύσσουμε και υλοποιούμε δράσεις» σημειώνει η ΔΑΕ, καταγράφοντας και τις εξής ενέργειες:

  • (α) Υπογραφή Μνημονίων Συναντίληψης στον τομέα της Ανώτερης Εκπαίδευσης της Κύπρου με άλλα κράτη.
  • (β) Υπογραφή Συμφωνιών Αμοιβαίας Αναγνώρισης Τίτλων σπουδών της Ανώτερης Εκπαίδευσης της Κύπρου με άλλα κράτη.
  • (γ) Συμμετοχή σε Διεθνείς Εκπαιδευτικές Εκθέσεις στο εξωτερικό.
  • (δ) Χρηματοδότηση των κυπριακών πανεπιστημίων που εξασφαλίζουν συμμετοχή στα Ευρωπαϊκά Δίκτυα Πανεπιστημίων, κ.α..

Όσον αφορά στην ανάπτυξη της έρευνας και καινοτομίας «το ΥΠΑΝ προβαίνει σε συντονισμένες ενέργειες προς αυτή την κατεύθυνση, όπως η προώθηση νομοθετικών ρυθμίσεων για ίδρυση νέων Ερευνητικών Μονάδων και Κέντρων Αριστείας στα δημόσια πανεπιστήμιά μας». «Αξιοσημείωτη είναι η πρόσφατη έγκριση από τη Βουλή των Αντιπροσώπων Κανονισμών που θεσμοθετούν την ίδρυση και λειτουργία Κέντρων Αριστείας στα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας μας καθώς, επίσης και την έγκριση ίδρυσης νέων Ερευνητικών Μονάδων. Περαιτέρω, το ΥΠΑΝ σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών και το Υφυπουργείο Έρευνας και Καινοτομίας έχουν ετοιμάσει Νομοσχέδια και Κανονισμούς για εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου των δημόσιων πανεπιστημίων, έτσι ώστε να γίνει πιο ευέλικτο ως προς τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε εταιρείες μετατροπής της γνώσης σε εμπορεύσιμα προϊόντα (University spin-offs). Οι εν λόγω τροποποιήσεις έχουν εγκριθεί, έχουν κατατεθεί από το ΥΠΑΝ στη Βουλή των Αντιπροσώπων και ευελπιστούμε ότι σύντομα θα αρχίσει η συζήτησή τους στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή» σημειώνει περαιτέρω η ΔΑΕ.

Για ανταγωνισμό και ελληνικά παραρτήματα

Οι δράσεις που εξελίσσονται, μα και η έως τώρα πορεία των κυπριακών πανεπιστημίων όπως εκτιμά η ΔΑΕ διασφαλίζουν την προσαρμογή τους και στο νέο περιβάλλον που αναμένεται να καταστεί πιο ανταγωνιστικό στο προσεχές μέλλον τόσο εντός όσο και εκτός. Στο πλαίσιο αυτό η ΔΑΕ βλέπει πως η λειτουργία στη χώρα μας παραρτημάτων των ελληνικών πανεπιστημίων ενισχύουν και την προσπάθεια διεθνοποίησης που γίνεται. Για το θέμα στις απαντήσεις που μας έδωσε η Διεύθυνση Ανώτερης Εκπαίδευσης του ΥΠΑΝ επιβεβαιώνει ότι «έχει υποβληθεί αίτηση ίδρυσης παραρτήματος πανεπιστημίου από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, την οποία το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) διαβίβασε ήδη στον Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ) για σκοπούς αξιολόγησης». Ανέφερε όπως πως «το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την εξέταση της αίτησης δεν μπορεί να προσδιοριστεί επακριβώς, καθότι εξαρτάται από τα δεδομένα κάθε περίπτωσης. Ως εκ τούτου, το ΥΠΑΝ δεν δύναται να προσδιορίσει το ακριβές χρονικό σημείο ίδρυσης παραρτημάτων πανεπιστημίων, καθότι θα πρέπει να αναμένεται η ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης της αίτησης ή/και άλλων πιθανών αιτήσεων στο μέλλον από τον Φορέα ΔΙΠΑΕ». Η ΔΑΕ και το Υπουργείο εκτιμούν, πάντως, πως η πιο πάνω εξέλιξη σαφέστατα «θέτει νέα δεδομένα για τον τομέα της Ανώτερης Εκπαίδευσης στην Κύπρο, προωθώντας περαιτέρω τον υγιή ανταγωνισμό ως προς την ακαδημαϊκή ποιότητα και προώθηση ελκυστικών Προγραμμάτων Σπουδών που να ανταποκρίνονται στα σύγχρονα δεδομένα» (σ.σ. Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών εξασφάλισε ήδη τις αναγκαίες πιστοποιήσεις και από αυτόν το μήνα άρχισε επίσημα τη δραστηριοποίησή του στην Κύπρο. Το ρεπορτάζ δημοσιεύτηκε στο τεύχος Σεπτεμβρίου του Economy Today).

Για ελληνικό ανταγωνισμό

Το ΥΠΑΝ και η ΔΑΕ την ίδια ώρα δεν φαίνεται να ανησυχούν και για λειτουργία από φέτος ιδιωτικών ΑΕΙ στην Ελλάδα, εξέλιξη που αναμένεται να έχει και κυπριακό χρώμα. Σε ερώτημά μας κατά πόσον με τη συγκεκριμένη εξέλιξη αποδυναμώνεται το εγχείρημα της Κύπρου για διεθνοποίηση και αναμένεται να υπάρξουν αρνητικές συνέπειες στα ΑΕΙ της χώρας μας από τις αποφάσεις της Ελλάδας, η ΔΑΕ επισήμανε τις προκλήσεις, αλλά και τις ευκαιρίες που προκύπτουν από τον ανταγωνισμό: «Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου έχουν ήδη εδραιωθεί για το ακαδημαϊκό έργο τους, τόσο στον κυπριακό χώρο Ανώτερης Εκπαίδευσης, όσο και σε άλλες χώρες, όπως την Ελλάδα. Ήδη κάποια εκ των ιδιωτικών πανεπιστημίων μας έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον ή/και δρομολογούν σχετικές διαδικασίες για ίδρυση παραρτημάτων τους στην Ελλάδα μετά την αλλαγή τού εκεί νομοθετικού πλαισίου. Ως εκ τούτου, τα ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης της Κύπρου έχουν όλες τις προοπτικές και δυνατότητες να προσαρμοστούν στις όποιες νομοθετικές και άλλες αλλαγές συντελούνται είτε στην Ελλάδα είτε διεθνώς και να διεκδικήσουν επάξια λόγο και ρόλο στα δρώμενα της Ανώτερης Εκπαίδευσης», αναφέρει η ΔΑΕ υπογραμμίζοντας επίσης τη δυναμική του τομέα γενικότερα.

«Ο τομέας της Ανώτερης Εκπαίδευσης δεν αποτελεί και ούτε πρέπει να αποτελεί, στατικό πεδίο, αλλά χαρακτηρίζεται από μια μεγάλη δυναμική και συνεχή εξέλιξη, η οποία ακολουθεί τους σύγχρονους κοινωνικούς και οικονομικούς ρυθμούς. Οι αλλαγές θα πρέπει να αποτελούν κίνητρο και έναυσμα για περαιτέρω ενίσχυση της ακαδημαϊκής ποιότητας και αριστείας. Ο υγιής ανταγωνισμός δεν είναι κάτι που πρέπει να λειτουργεί ως τροχοπέδη, αλλά ως ευκαιρία και πρόκληση για πρόοδο και περαιτέρω εξέλιξη. Τα κυπριακά πανεπιστήμια έχουν ήδη αποδείξει μέσα από τη διαχρονική πορεία τους ότι μπορούν να προσαρμόζονται στις όποιες αλλαγές και να αντιμετωπίζουν αυτές ως θετικές προκλήσεις για ενίσχυση της ακαδημαϊκής τους ποιότητας και του ρόλου τους στην Ανώτερη Εκπαίδευση τόσο της Κύπρου όσο και διεθνώς».

Δημογραφικό και αγορά εργασίας

Με την Ανώτερη Εκπαίδευση να αποτελεί το τελευταίο κατώφλι για πολλούς πριν την έναρξη του εργασιακού τους βίου, αλλά και δεδομένων των αυξανόμενων αναγκών σε συγκεκριμένους τομείς της Οικονομίας, το Υπουργείο Παιδείας έχει εγκαινιάσει μηχανισμό παρακολούθησης των αποφοίτων Ανώτερης Εκπαίδευσης. Το έργο που χρηματοδοτείται από την Ε.Ε. μέσω του Εθνικού Ταμείου Ανάκαμψης βρίσκεται σε εξέλιξη. Για την ώρα όμως ποια είναι τα δημοφιλέστερα Προγράμματα Σπουδών και πόσο αυτά συνάδουν με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας; Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που τηρεί η Διεύθυνση Ανώτερης Εκπαίδευσης για τους φοιτητές/τριες που σπουδάζουν στην Κύπρο, η πλειονότητα αυτών φοιτούσε σε Προγράμματα Σπουδών τα οποία εντάσσονταν στα επιστημονικά πεδία «Επιχειρήσεις και Διοίκηση» (30,5%), «Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών» (14,8%) και «Μηχανική, Μεταποίηση και Κατασκευές» (6,6%).

Αντιθέτως, αναφέρει η ΔΑΕ, μικρό ενδιαφέρον εμφανίζουν τα πεδία των «Γλωσσών», «Αρχιτεκτονική και Πολεοδομία» και «Ευημερία και Φροντίδα» με ποσοστά μικρότερα του 2%. Τέλος, το πεδίο «Γεωργία, Δασοκομία, Αλιεία και Κτηνοτροφία», έχει πολύ χαμηλή συμμετοχή (0,3%).

Η ίδια περίπου εικόνα αποτυπώνεται και στον δεύτερο κύκλο της εθνικής έρευνας παρακολούθησης αποφοίτων Ανώτερης Εκπαίδευσης Κύπρου όπου τα πιο δημοφιλή πεδία σπουδών ήταν η Διοίκηση Επιχειρήσεων (32% το 2017/18 και 28% το 2021/22) και η Εκπαίδευση και Κατάρτιση Εκπαιδευτικών (20% το 2017/18 και 32% το 2021/22).

Αξίζει να σημειωθεί πως βρίσκεται σε εξέλιξη ένας πρώτος κύκλος έρευνας των εργοδοτών, προκειμένου να φανεί κατά πόσον τα προγράμματα σπουδών που προτιμούν οι φοιτητές/τριες συνάδουν με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, - κάτι που αναμένεται να απαντηθεί με την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου της έρευνας των Εργοδοτών περί τα τέλη Δεκεμβρίου 2025, όπως σημειώνει η ΔΑΕ.

Την ίδια ώρα η ΔΑΕ εμφανίζεται μάλλον καθησυχαστική για πιθανές αρνητικές επιπτώσεις και πιέσεις όσον αφορά την ανάπτυξη του τομέα λόγω του δημογραφικού προβλήματος. Πρόβλημα για το οποίο ελληνικά δημοσιεύματα θέλουν, σε συνδυασμό με την Ελάχιστη Βάση Εισδοχής να δημιουργεί κενά στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια και συγκεκριμένα εισροή χρόνο με τον χρόνο μικρότερου αριθμού φοιτητών. «Ο ετήσιος αριθμός αποφοίτων σε μια χώρα δεν είναι το μόνο στοιχείο που προσδιορίζει τη δυναμική και τον ρόλο των πανεπιστημίων», υποστηρίζει η ΔΑΕ. «Ως εκ τούτου», καταλήγει, «η συσχέτιση του πληθυσμού της χώρας μας με τη λειτουργία και τη δυναμική των κυπριακών πανεπιστημίων θα αποτελούσε υπεραπλούστευση. Άλλωστε στο πλαίσιο της διεθνοποίησης και της καθιέρωσης της Κύπρου ως διεθνές και περιφερειακό κέντρο Ανώτερης Εκπαίδευσης και Έρευνας υπάρχει συνεχής εισροή φοιτητών/τριών στη χώρα μας τόσο από χώρες του ευρωπαϊκού χώρου όσο και από τρίτες χώρες».

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ