Stellantis: Στροφή στην Αμερική με επένδυση $10 δισ. εν μέσω δασμών Τραμπ και ευρωπαϊκής κρίσης

Η Stellantis σχεδιάζει επενδύσεις 10 δισ. δολαρίων στις ΗΠΑ, εστιάζοντας στην ανάκαμψη των Jeep και Ram και μεταφέροντας το βάρος από την Ευρώπη, υπό τις πιέσεις των δασμών του Τραμπ

Η Stellantis σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 10 δισ. δολάρια στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς ο κατασκευαστής των Jeep και Ram προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει τη στρατηγική του στην πιο κερδοφόρα αγορά του, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν το θέμα.

Η εταιρεία αναμένεται να ανακοινώσει μέσα στις επόμενες εβδομάδες 5 δισ. δολάρια νέων επενδύσεων, επιπλέον των 5 δισ. που είχαν δεσμευθεί νωρίτερα φέτος. Τα κεφάλαια, που θα διατεθούν σταδιακά τα επόμενα χρόνια, θα κατευθυνθούν σε επαναλειτουργία εργοστασίων, προσλήψεις και νέα μοντέλα, σε πολιτείες όπως Ιλινόι και Μίσιγκαν.

Η Stellantis επικεντρώνεται στην αναγέννηση της μάρκας Jeep, ενώ εξετάζει επενδύσεις και για τη Dodge, που ενδέχεται να οδηγήσουν σε νέο muscle car με κινητήρα V8, αλλά και για την Chrysler, σε βάθος χρόνου. Οι συζητήσεις συνεχίζονται και οι τελικές αποφάσεις δεν έχουν ακόμη ληφθεί.

Οι νέες δαπάνες εντάσσονται στην προσπάθεια του διευθύνοντος συμβούλου Αντόνιο Φιλόσα, ο οποίος ανέλαβε τον Μάιο, να αναθεωρήσει την κατανομή των επενδύσεων ανά περιοχή. Επί της ηγεσίας του προκατόχου του, Κάρλος Ταβάρες, η εταιρεία είχε μεταφέρει μεγάλο μέρος της παραγωγής και των μηχανικών λειτουργιών σε χώρες χαμηλότερου κόστους, όπως το Μεξικό, επενδύοντας παράλληλα μαζικά στην Ευρώπη, όπου η ζήτηση και τα περιθώρια κέρδους έχουν μειωθεί.

«Ο CEO ηγείται μιας ολοκληρωμένης αξιολόγησης των μελλοντικών επενδύσεων ενόψει της επικαιροποίησης της στρατηγικής της εταιρείας και της ημέρας κεφαλαιαγορών του επόμενου έτους», ανέφερε εκπρόσωπος της εταιρείας.

Η μετοχή της Stellantis, που διαπραγματεύονται στο Μιλάνο, ενισχύθηκε έως και 3% τη Δευτέρα, αν και παραμένουν 28% χαμηλότερες από την αρχή του έτους.

Πολιτική διάσταση και επιρροή του Τραμπ

Οι κινήσεις της Stellantis ευθυγραμμίζονται με εκείνες άλλων πολυεθνικών που ανακοινώνουν επενδυτικά σχέδια στις ΗΠΑ για να κερδίσουν την εύνοια του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ και να περιορίσουν τις επιπτώσεις των νέων δασμών. Η Hyundai Motor Group αύξησε πρόσφατα τις επενδύσεις της στις ΗΠΑ στα 26 δισ. δολάρια έως το 2028, ενώ μεγάλες ευρωπαϊκές φαρμακευτικές έχουν επίσης δεσμευθεί για νέα έργα δισεκατομμυρίων.

Η κίνηση της Stellantis ενδέχεται να βοηθήσει τον πρόεδρο του ομίλου Τζον Έλκαν να τηρήσει την υπόσχεσή του προς τον Τραμπ για επανεκκίνηση του εργοστασίου στο Belvidere του Ιλινόις, το οποίο θα επαναπροσλάβει 1.500 εργαζομένους. Το σχέδιο περιλαμβάνει παραγωγή ενός νέου μεσαίου pickup, που θα μπορούσε να κατευνάσει και το συνδικάτο UAW, το οποίο έχει πραγματοποιήσει σχετικές συνομιλίες με την εταιρεία.

Ταυτόχρονα, η Stellantis πιέζει την κυβέρνηση για εξαίρεση ή μείωση ενός πιθανού δασμού 25% στις φορτηγά Ram μεσαίου βάρους που κατασκευάζονται στο Μεξικό.

Ο αναλυτής Μάικλ Φουντουκίδης της Oddo BHF σημείωσε ότι «το πολιτικό περιβάλλον δεν μπορεί να αγνοηθεί» και πως ο νέος CEO φαίνεται έτοιμος να στρέψει το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεων προς τη Βόρεια Αμερική, καθώς οι προοπτικές ανάκαμψης στην Ευρώπη είναι περιορισμένες.

Αλλαγή πορείας και ευρωπαϊκές ανησυχίες

Ο Φιλόσα, βετεράνος της πρώην Fiat Chrysler Automobiles, προσπαθεί να σταθεροποιήσει τον όμιλο, ο οποίος έχει υποστεί απώλειες μεριδίου αγοράς στις ΗΠΑ και την Ευρώπη λόγω λανθασμένων στρατηγικών κινήσεων επί Ταβάρες. Παράλληλα, καλείται να αντιμετωπίσει το νέο εμπορικό τοπίο που διαμορφώνουν οι δασμοί του Τραμπ.

Ήδη, ορισμένες αποφάσεις δείχνουν αναστροφή πορείας: η Stellantis παγώνει επενδύσεις στην Ευρώπη, αποχωρεί από το κοινό project κυψελών υδρογόνου με τις Michelin και Forvia, και εξετάζει την πώληση της πλατφόρμας Free2move. Παράλληλα, προσέλαβε τη McKinsey για στρατηγικές συμβουλές σχετικά με τις Maserati και Alfa Romeo, διαψεύδοντας ωστόσο φήμες για πώληση της πρώτης.

Η ενίσχυση της αμερικανικής παρουσίας ανησυχεί τα ευρωπαϊκά συνδικάτα, καθώς ο όμιλος –ιδιοκτήτης των Fiat και Peugeot– αντιμετωπίζει υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα και μειωμένη ζήτηση. Ορισμένα ευρωπαϊκά εργοστάσια, όπως αυτά της Alfa Romeo και της Fiat Panda, έχουν ήδη παγώσει την παραγωγή.

Ο Φιλόσα θα συναντηθεί με ιταλικά εργατικά συνδικάτα στις 20 Οκτωβρίου, εν μέσω φόβων για πιθανές περικοπές θέσεων εργασίας, ενώ η εταιρεία σχεδιάζει αύξηση της παραγωγής στην Ιταλία έως το τέλος του έτους.

Πηγή: newmoney.gr

Διαβάστε επίσης: Τι περιμένει τη Γαλλία (και τον Μακρόν) μετά και την 5η παραίτηση πρωθυπουργού σε 24 μήνες

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ