Η τελευταία «εισβολή» της Κίνας στη Βόρεια Θαλάσσια Οδό — χρησιμοποιώντας το κανάλι μεταξύ της Ρωσίας και του Βόρειου Πόλου για τη μεταφορά εμπορευμάτων — οδήγησε μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο να επαναλάβουν ότι η Αρκτική για αυτές εξακολουθεί να μην είναι ασφαλής, φιλική προς το περιβάλλον ή εμπορικά βιώσιμη.
Η MSC Mediterranean Shipping Co., η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, εξέδωσε ανακοίνωση προς τους πελάτες της για να «επιβεβαιώσει» τη δέσμευσή της να αποφύγει τη διέλευση από την Αρκτική, μια διαδρομή που μπορεί να μειώσει κατά το ήμισυ το 40ήμερο ταξίδι από την Ασία στην Ευρώπη μέσω της νότιας Αφρικής. Οι επιθέσεις των Χούθι στη Θάλασσα Ερυθρά έχουν ουσιαστικά αποκλείσει τη μόνη άλλη συντομότερη εναλλακτική διαδρομή, μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.
Η αύξηση της κυκλοφορίας στην Αρκτική θα μπορούσε να «επηρεάσει το ευαίσθητο οικοσύστημα της περιοχής και τους παγετώνες», καθώς και τις απομακρυσμένες κοινότητες της Αρκτικής, ανέφερε η MSC στην ανακοίνωση της 29ης Σεπτεμβρίου. «Η Βόρεια Θαλάσσια Οδός παραμένει ανεπαρκώς ανεπτυγμένη για εμπορική ναυτιλία, καθώς δεν είναι εξασφαλισμένη η ασφαλής πλοήγηση και διέλευση».
Τρεις από τους άλλους πέντε κορυφαίους παίκτες — A.P. Moller-Maersk A/S, CMA CGM SA και Hapag-Lloyd AG — δήλωσαν επίσης ότι δε θα χρησιμοποιήσουν τη ναυτιλιακή οδό, η οποία ακολουθεί την αρκτική ακτή της Ρωσίας για περισσότερα από 3.000 ναυτικά μίλια, σύμφωνα με την εθελοντική δέσμευση που ανέλαβαν το 2019. Η Cosco Shipping Holdings Co., η τέταρτη σε χωρητικότητα, δεν έχει υπογράψει τη δέσμευση αυτή.
Η Ρωσία έχει προωθήσει τη χρήση της ναυτιλιακής οδού, μεταξύ άλλων ως μέσο μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου σε κρίσιμες αγορές της Ασίας, αλλά τα πλοία εξακολουθούν να χρειάζονται άδεια από τη Μόσχα για να χρησιμοποιήσουν τη διαδρομή. Η διαδρομή μπορεί να έχει πάγο ακόμη και στους θερμότερους μήνες, καθιστώντας την προσβάσιμη μόνο σε εξειδικευμένα πλοία και αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχημάτων που θα μπορούσαν να βλάψουν το περιβάλλον.
Ένα από τα τελευταία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που πέρασε από την Βόρεια Θαλάσσια Οδό ήταν το Istanbul Bridge, το οποίο απέπλευσε από την Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας στα μέσα Αυγούστου και έπλευσε κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού πριν φτάσει στο Qingdao της Κίνας μερικές εβδομάδες αργότερα. Στη συνέχεια, το πλοίο έδεσε κοντά στις πόλεις Dalian, Shanghai, Fuzhou και Ningbo πριν πλεύσει ξανά βόρεια για να εισέλθει στην αρκτική διαδρομή, με προορισμό το Felixstowe στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Το πλοίο εγκαινιάζει μια νέα υπηρεσία «Arctic Express» για να συνδέσει τα μεγάλα εγχώρια λιμάνια με ευρωπαϊκά λιμάνια, όπως το Felixstowe, το Ρότερνταμ και το Αμβούργο, σύμφωνα με την κινεζική εφημερίδα Fuzhou Daily. Το φορτίο του πλοίου περιλαμβάνει μπαταρίες λιθίου κατασκευασμένες από την Contemporary Amperex Technology Co. και άλλα χημικά προϊόντα. Ο καταχωρημένος ιδιοκτήτης του Istanbul Bridge είναι η Neom Line Holding Ltd. με έδρα τις Βρετανικές Παρθένες Νήσους.
Το γεγονός ότι το Istanbul Bridge προσεγγίζει διάφορα λιμάνια στην Κίνα και την Ευρώπη είναι «συμβολικά σημαντικό», καθώς αποτελεί την πρώτη προσπάθεια για μια γραμμή εξυπηρέτησης πολλαπλών λιμανιών, σύμφωνα με τον Πάτρικ Άντερσον, αναλυτή του Swedish National China Centre στη Στοκχόλμη.
Ο ίδιος, σύμφωνα με το Bloomberg, αναμένει να δει περισσότερες τέτοιες διαδρομές, καθώς η Κίνα επιδιώκει να αποκτήσει επιχειρησιακή εμπειρία στη ναυτιλία της Αρκτικής, στο πλαίσιο της μακροπρόθεσμης προσπάθειάς της να διαφοροποιήσει τις εμπορικές της διαδρομές.
Τα ύδατα της Αρκτικής μπορεί να είναι επικίνδυνα και, για το μεγαλύτερο μέρος του έτους, απαιτούν την συνοδεία παγοθραυστικών πλοίων — ακόμη και τη στιγμή που η κλιματική αλλαγή μειώνει την έκταση του θαλάσσιου πάγου.
Το Istanbul Bridge είναι ένα ενισχυμένο πλοίο ικανό να χειριστεί ένα πολύ λεπτό στρώμα πάγου, αλλά θα χρειαστεί τη βοήθεια παγοθραυστικών για οτιδήποτε παχύτερο, σύμφωνα με τον Σάιμον Χίνεϊ, της Drewry. Η ανάγκη για ισχυρότερα πλοία ή υποστήριξη από παγοθραυστικά, σε συνδυασμό με την υψηλή κατανάλωση καυσίμων, σημαίνει ότι η διαδρομή δεν είναι «εμπορικά βιώσιμη σε μεγάλη κλίμακα», όπως τόνισε.
Ωστόσο, οι υποστηρικτές της διαδρομής υποστηρίζουν ότι η ταχύτερη δίοδος θα μπορούσε να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, απελευθερώνοντας παράλληλα χωρητικότητα. Οι διαταραχές των δασμών έχουν οδηγήσει σε καθυστερήσεις στα ευρωπαϊκά λιμάνια φέτος, δίνοντας προτεραιότητα στην ταχύτητα.
Η κίνηση της Κίνας να στείλει πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στη Δυτική Ευρώπη «μοιάζει πολύ με ένα πείραμα», παρόμοιο με τις διερευνητικές προσπάθειες της Ρωσίας να στείλει δεξαμενόπλοια πετρελαίου και φυσικού αερίου μέσω των βόρειων διαδρομών, δήλωσε ο Σκοτ Χάιλιμαν, ανώτερος σύμβουλος της Ocean Conservancy, μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης με έδρα την Ουάσινγκτον. Τόνισε επίσης ότι η κίνηση αυτή ήταν σύμφωνη με τους διεθνείς κανονισμούς.
Πηγή: newmoney.gr
Διαβάστε επίσης: Οι δασμοί Τραμπ πλήττουν την Ευρώπη: Λιγότερα ψώνια, περισσότερη οικονομία