Προς το δικαστήριο οδεύει η διαμάχη για τις χειραποσκευές μεταξύ του Διευθύνοντος Συμβούλου της Ryanair, Μάικλ Ο’Λίρι, και του υπουργού Καταναλωτών της Ισπανίας, Πάμπλο Μπαστιντούι.
Τον Νοέμβριο του 2024, ο Μπαστιντούι επέβαλε κυρώσεις σε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους -επιβάλλοντας μόνο την Ryanair πρόστιμο 107 εκατομμυρίων ευρώ- επειδή χρέωναν επιπλέον στους επιβάτες που μετέφεραν μια μεγαλύτερη χειραποσκευή, επειδή πλήρωναν παραπάνω εάν επέλεγαν θέση δίπλα στο ανήλικο παιδί τους και για να εκτυπώσουν κάρτες επιβίβασης στην πύλη.
Η διαμάχη συνεχίζεται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία στις 8 Οκτωβρίου ξεκίνησε διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ισπανίας για την επιβολή προστίμων σε αεροπορικές εταιρείες.
Ο Ο΄Λίρι έκανε λόγο για «μια πραγματικά μεγάλη νίκη για τους καταναλωτές και για τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, και μια κακή μέρα για τους κομμουνιστές υπουργούς που πιστεύουν ότι πρέπει να λένε στις αεροπορικές εταιρείες πώς να ορίζουν τις τιμές τους», μετέδωσε το Politico.
Ο Μπαστιντούι απάντησε: «Ο κ. Ο’Λίρι μπορεί να έχει πολλά χρήματα, πολλή δύναμη, μπορεί να έχει φίλους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αυτό που σίγουρα δεν έχει είναι μόρφωση και δίκιο», δήλωσε στα ισπανικά μέσα ενημέρωσης.
Θα φθάσουν στο δικαστήριο;
Ο Ο’Λίρι και οι άλλες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους άσκησαν έφεση κατά του προστίμου της Μαδρίτης στα ισπανικά δικαστήρια και η υπόθεση θα μπορούσε να καταλήξει στο Δικαστήριο της ΕΕ.
Εάν η Ισπανία δεν καταφέρει να πείσει την επιτροπή ότι τα πρόστιμα δεν παραβιάζουν τους ευρωπαϊκούς κανόνες για την ελευθερία των τιμών, η διαδικασία παράβασης της ΕΕ κατά της Μαδρίτης θα μπορούσε επίσης να γίνει θέμα για τους δικαστές της ΕΕ.
«Η χρέωση για χειραποσκευές είναι μια καταχρηστική πρακτική και το υπουργείο Καταναλωτών έχει το καθήκον και την υποχρέωση να υπερασπιστεί τους ισπανούς καταναλωτές», δήλωσε ο Μπαστιντούι στους δημοσιογράφους μετά την ανακοίνωση της επιτροπής, προσθέτοντας: «Υποστηρίζουμε τη θέση μας και θα την υπερασπιστούμε ενώπιον του Δικαστηρίου της ΕΕ και όπου αλλού είναι απαραίτητο».
Είπε ότι ήταν «ατυχές» που η επιτροπή «αποφάσισε να τοποθετηθεί ανοιχτά ως συνήγορος υπεράσπισης για κάποιες μεγάλες πολυεθνικές που επωφελούνται εις βάρος των δικαιωμάτων των καταναλωτών».
Μέρος μιας πολύ ευρύτερης διαμάχης
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υιοθέτησε αυτή την εβδομάδα μια θέση σχετικά με το θέμα των δικαιωμάτων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών, η οποία θα επιτρέπει στους επιβάτες να φέρουν δωρεάν χειραποσκευές βάρους έως 7 κιλών, καθώς και μια μικρότερη τσάντα που χωράει κάτω από το μπροστινό κάθισμα.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις απόψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των χωρών μελών της ΕΕ, οι οποίες θέλουν να περιορίσουν τους επιβάτες σε μία μικρή δωρεάν τσάντα — ουσιαστικά η τρέχουσα πολιτική της Ryanair και άλλων αερομεταφορέων χαμηλού κόστους.
Η επιβολή επιπλέον χρεώσεων στους επιβάτες είναι το κλειδί για το επιχειρηματικό τους μοντέλο.
Σύμφωνα με τα ετήσια αποτελέσματα της Ryanair, τα συνολικά δευτερεύοντα έσοδά της -χρεώσεις για χειραποσκευές ή παραδοτέες αποσκευές, επιλογή θέσης και προτεραιότητα επιβίβασης- ανήλθαν σε 4,7 δισεκατομμύρια ευρώ από συνολικά έσοδα 13,95 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η Ryanair καταβάλλει ακόμη και μπόνους 1,50 ευρώ ανά αποσκευή σε υπαλλήλους που εντοπίζουν επιβάτες που προσπαθούν να εισαγάγουν λαθραία υπερμεγέθεις αποσκευές χωρίς να πληρώσουν την επιπλέον χρέωση.
«Λιγότερο από το 0,1% των επιβατών μας προσπαθούν να παραβιάσουν τους κανόνες και τους χρεώνουμε», δήλωσε ο O’Leary στο Politico.
Ο διευθύνων σύμβουλος υποστήριξε ότι η επιβολή στις αεροπορικές εταιρείες να επιτρέπουν σε όλους να μεταφέρουν δωρεάν μεγαλύτερες αποσκευές θα αύξανε τις τιμές των εισιτηρίων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που είναι πρόθυμοι να ταξιδέψουν με μικρές αποσκευές.
«Οι καταναλωτές δεν χρειάζεται να υπερασπίζονται τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, οι καταναλωτές αγαπούν τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους», είπε.
Παλαιότερες ετυμηγορίες
Τόσο ο Ο’Λίρι όσο και ο Μπαστιντούι παραπέμπουν σε μια απόφαση του Δικαστηρίου του 2014 για να υποστηρίξουν το επιχείρημά τους.
Ο Μπαστιντούι υποστηρίζει ότι η ετυμηγορία διαπίστωσε ότι οι χειραποσκευές δεν μπορούν να υπόκεινται σε πρόσθετο κόστος υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν «εύλογες απαιτήσεις όσον αφορά το βάρος και τις διαστάσεις τους και συμμορφώνονται με τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας».
Σύμφωνα με τον ισπανό υπουργό, αυτό σημαίνει ότι οι χειραποσκευές, συμπεριλαμβανομένων των μεγαλύτερων με ρόδες που χωράνε σε θήκες πάνω από τα καθίσματα, θα πρέπει να επιτρέπονται χωρίς την καταβολή επιπλέον χρεώσεων.
Ο Ο’Λίρι χρησιμοποιεί την ίδια δικαστική απόφαση για να υποστηρίξει το αντίθετο: «Οι αεροπορικές εταιρείες είναι ελεύθερες να χρεώνουν για τις χειραποσκευές, εφόσον το επιθυμούν, εφόσον επιτρέπουν μία μικρή δωρεάν χειραποσκευή που μπορεί να μεταφέρει τα προσωπικά αντικείμενα όλων».
Όταν ρωτήθηκε αν οι νομοθέτες της ΕΕ θα πρέπει να καθορίσουν το μέγεθος και το βάρος των χειραποσκευών που μπορούν να μεταφερθούν χωρίς επιπλέον χρέωση, ο επικεφαλής της Ryanair είπε: «Όχι, δεν υπάρχει ποτέ έλλειψη ρύθμισης από την ΕΕ. Το μεγάλο πρόβλημά μας στην Ευρώπη είναι η ρύθμιση που ακολουθείται από περισσότερη ρύθμιση, ακολουθούμενη από κανονισμούς επί κανονισμών».
Πηγή: ot.gr
Διαβάστε επίσης: «Τμήματα του διαδικτύου έπαθαν αμνησία»: Τι δείχνει το παγκόσμιο μπλακ άουτ του ΑWS