Πάνω ο τζίρος χάρη στους ξένους κατοίκους - Σήμα αισιοδοξίας πριν τη Black Friday

Τουρισμός, ξένοι κάτοικοι και νέα επενδυτική κινητικότητα δημιουργούν θετικό μομέντουμ στο λιανεμπόριο - Ο Μάριος Αντωνίου μιλά στο Economy Today για τις προσδοκίες της αγοράς ενόψει Black Friday

Της Βάσιας Καττή

Σε τροχιά υψηλών επιδόσεων κινείται το λιανεμπόριο, καθώς ο κλάδος επωφελείται από τον σταθερά αυξανόμενο αριθμό μόνιμων ξένων κατοίκων, αλλά και από τις αξιοσημείωτες τουριστικές επιδόσεις. Ο γενικός γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου (ΠΑΣΥΛΕ), Μάριος Αντωνίου, δηλώνει στο Economy Today απόλυτα ικανοποιημένος από την εικόνα των τελευταίων μηνών. «Είμαστε αισιόδοξοι γιατί τα αποτελέσματα του λιανικού εμπορίου όπως και ευρύτερα της οικονομίας είναι πέρα για πέρα ικανοποιητικά», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Ρώσοι, Ουκρανοί, Ισραηλινοί δίνουν νέα δυναμική στο λιανεμπόριο

Ο Μάριος Αντωνίου σημειώνει ότι τα αποτελέσματα των τελευταίων μηνών δείχνουν μια σαφή διεύρυνση της αγοράς, κάτι που οφείλεται όχι μόνο στις αυξημένες επιδόσεις του τουρισμού, αλλά και στη διαρκώς αυξανόμενη παρουσία μόνιμων ξένων κατοίκων στην Κύπρο. «Έχουμε πλέον αρκετούς μόνιμους κατοίκους, ξένους υπηκόους, που έχουν δώσει τη δική τους δυναμική στο λιανικό εμπόριο. Αναφέρομαι σε μόνιμους Ρώσους, Ουκρανούς, Ισραηλίτες… εισπράττουμε ξεκάθαρα ότι η αγορά έχει μεγαλώσει», επισημαίνει.

Το φαινόμενο αυτό, προσθέτει, δεν περνά απαρατήρητο ούτε από τους ξένους επενδυτές, καθώς «βλέπουμε ξένες αλυσίδες να επενδύουν με φυσικά καταστήματα στην Κύπρο, ενώ έχουν ήδη κατατεθεί δύο άδειες για νέα shopping malls στη Λεμεσό. Αυτό δείχνει ότι υπάρχει χώρος, προοπτική και πίστη στην αγορά».

Ο Μάριος Αντωνίου δηλώνει ότι ο κλάδος κινείται με σταθερά θετικά πρόσημα, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία. «Ο Οκτώβρης, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, κατέταξε την Κύπρο στην πρώτη θέση στην ΕΕ ως προς την αύξηση του όγκου κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο. Αυτό και μόνο σημαίνει πάρα πολλά», αναφέρει χαρακτηριστικά. Με αυτά τα δεδομένα ο ΠΑΣΥΛΕ εμφανίζεται αισιόδοξος όχι μόνο για τη Black Friday, αλλά και για ολόκληρη την εμπορική περίοδο του Δεκεμβρίου, η οποία είναι παραδοσιακά η πιο δυνατή για το λιανικό εμπόριο.

«Οτιδήποτε πάνω από 40% είναι παλιό στοκ»

Σε ό,τι αφορά τις εκπτώσεις, ο γ.γ. του ΠΑΣΥΛΕ τονίζει πως οι δυνατότητες της κυπριακής αγοράς διαφέρουν από τις μεγάλες διεθνείς αγορές. «Η Κύπρος είναι πολύ μικρή αγορά και δεν μπορούμε να δούμε εκπτώσεις αντίστοιχες με των ΗΠΑ ή μεγάλων χωρών […] Στις καλύτερες των περιπτώσεων οι εκπτώσεις θα φτάνουν μέχρι 35%-40%. Οτιδήποτε πάνω από 40% είναι παλιό στοκ», σημειώνει.

Το σημαντικότερο, όπως δηλώνει, είναι οι εκπτώσεις να είναι πραγματικές. «Πρέπει να αποφεύγονται αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και παραπλανητικές εκπτώσεις που σκοπό έχουν να ξεγελάσουν τον καταναλωτή. Ας το έχουμε πάντα υπόψιν, ο καταναλωτής μας κρίνει καθημερινά και έχει αρκετές επιλογές. Πρέπει να λειτουργούμε με γνώμονα τον σεβασμό στον καταναλωτή. Στο τέλος της ημέρας, αυτός θα μας επιβραβεύσει ή θα μας τιμωρήσει».

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, η ζήτηση παραμένει προσανατολισμένη στα προϊόντα τεχνολογίας: ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές, κινητά, laptops κ.λπ. Σύμφωνα με τον ΠΑΣΥΛΕ, επαρκές στοκ υπάρχει, ενώ οι καταναλωτές τα τελευταία χρόνια «έχουν κάνει άλματα». «Γνωρίζουν τις τιμές, κάνουν έρευνα αγοράς, ψωνίζουν πολύ πιο έξυπνα. Αν η προσφορά είναι πραγματικά συμφέρουσα, θα προχωρήσουν», ξεκαθαρίζει ο Μάριος Αντωνίου.

Από Black Friday σε… Black Week και Black November

Όσον αφορά τα "Black Week" ή "Black November" deals, ο Μάριος Αντωνίου ξεκαθαρίζει ότι δεν πρόκειται για κυπριακή ιδιομορφία. «Το βλέπουμε σε μεγάλες ευρωπαϊκές και διεθνείς πλατφόρμες εδώ και μέρες. Ο θεσμός είναι ξενόφερτος, άρα ακολουθούμε ό,τι γίνεται σε όλη την Ευρώπη», σημειώνει.

Ερωτηθείς για τον ανταγωνισμό από το εξωτερικό, ο Μάριος Αντωνίου επισημαίνει πως οι Κύπριοι λιανοπωλητές γνωρίζουν ότι η σύγκριση τιμών με πλατφόρμες όπως Amazon, Skroutz, Temu και Shein είναι αναπόφευκτη. Ωστόσο, όπως σημειώνει, η προσωπική εξυπηρέτηση, η εγγύηση και η αμεσότητα παραμένουν καθοριστικά στοιχεία για πολλούς καταναλωτές. «Αν ο καταναλωτής δει ότι το προϊόν υπάρχει στην Κύπρο, ότι έχει υποστήριξη, ότι δεν θα μπλέξει με αποστολές ή χρεώσεις, συχνά θα προτιμήσει την τοπική αγορά».

Διαβάστε επίσης: Σε συνθήκες πλήρους απασχόλησης αλλά χωρίς τις απαραίτητες δεξιότητες

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ