Τιμές ναύλωσης μεγάλων πετρελαιοφόρων που διασχίζουν το κρίσιμο Στενά του Ορμούζ έχουν υπερδιπλασιαστεί από τότε που το Ισραήλ εξαπέλυσε επίθεση στο Ιράν την περασμένη εβδομάδα, εν μέσω απροθυμίας των πλοιοκτητών να ρισκάρουν να χρησιμοποιήσουν την πλωτή οδό.
Η τιμή ναύλωσης ενός πολύ μεγάλου πλοίου μεταφοράς αργού πετρελαίου — ικανού να μεταφέρει 2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου — από τον Κόλπο στην Κίνα εκτοξεύτηκε από 19.998 δολάρια την ημέρα την περασμένη Τετάρτη, δύο ημέρες πριν από την επίθεση του Ισραήλ, σε 47.609 δολάρια την Τετάρτη αυτής της εβδομάδας, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research.
Η άνοδος ναύλων για τη διαδρομή έχει ξεπεράσει κατά πολύ την αύξηση 12% στον ευρύτερο Δείκτη Βαλτικών Δεικτών Βρώμικων Δεικτών (Baltic Dirty Tanker Index) των τιμών των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου παγκοσμίως κατά την ίδια περίοδο.
Οι πλοιοκτήτες δίσταζαν και οι ιδιοκτήτες περίμεναν «υψηλότερα κέρδη στο μέλλον τους» από ακόμη υψηλότερες τιμές ναύλωσης, δήλωσε στους Financial Times ο Γιοάκιμ Χάνισνταλ, ιδρυτής της Gersemi Asset Management, μιας εταιρείας διαχείρισης hedge fund ναυτιλίας.
Οι τιμές ναύλωσης ενός μεγάλου δεξαμενόπλοιου μεγάλης εμβέλειας 2 που μεταφέρει πετρελαϊκά προϊόντα από τον Κόλπο στην Κίνα αυξήθηκαν από 21.097 δολάρια την ημέρα την περασμένη Τετάρτη σε 51.879 δολάρια αυτήν την Τετάρτη, σύμφωνα με την Clarksons.
Ο Ρίταρντ Φούλφορντ-Σμιθ, ο οποίος διευθύνει την Eden Ocean, μια εταιρεία επενδύσεων, δήλωσε στους FT ότι το κλίμα έχει πληγεί εν μέρει από ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα του Ιράν να διατηρήσει τις εξαγωγές αργού πετρελαίου κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης.
Ο σκοτεινός στόλος
Επειδή το Ιράν υπόκειται σε διεθνείς κυρώσεις, όλες οι εξαγωγές του ταξιδεύουν με έναν λεγόμενο «σκοτεινό στόλο» πλοίων που λειτουργούν εκτός των συνήθων διεθνών κανόνων για την ασφάλιση και την πιστοποίηση ασφάλειας. Ωστόσο, υπάρχουν εικασίες στην αγορά ότι ορισμένοι πελάτες επιλέγουν αντ’ αυτού να αγοράζουν από άλλες χώρες εξαγωγής πετρελαίου που χρησιμοποιούν συμβατικά, νόμιμα πλοία, αυξάνοντας τις τιμές ναύλωσης.
«Εάν αφαιρέσετε εντελώς τα ιρανικά πλοία, θα χρειαστείτε περισσότερα πλοία από τον κανονικό στόλο», δήλωσε ο Φούλφορντ-Σμιθ.
Οι ασφαλιστές αυξάνουν τις τιμές κατά 60% για βασική διαδρομή στο Ιράν, καθώς η σύγκρουση απειλεί τη ναυτιλία
Ο Λαρς Μπάρσταντ, διευθύνων σύμβουλος της Frontline, του παγκοσμίως εισηγμένου σε μεγάλο βαθμό στο χρηματιστήριο φορέα εκμετάλλευσης πετρελαιοφόρων, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα στους Financial Times ότι αναμένει ότι η επίθεση στο Ιράν θα προκαλέσει μια στροφή προς την αγορά από άλλους εξαγωγείς του Κόλπου και μακριά από τον σκοτεινό στόλο.
Ωστόσο, ο Στίβεν Γκόρντον, διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research με έδρα το Λονδίνο, δήλωσε ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι οι ισραηλινές επιθέσεις έπληξαν την ικανότητα εξαγωγής πετρελαίου του Ιράν.
«Οι ναύλοι μεταφοράς δεξαμενόπλοιων σε διαδρομές από τη Μέση Ανατολή έχουν αυξηθεί απότομα τις τελευταίες ημέρες, με ορισμένους ιδιοκτήτες να θέλουν να αποφύγουν την περιοχή ή να απαιτούν υψηλότερα ασφάλιστρα κινδύνου για να δραστηριοποιηθούν στην περιοχή», τόνισε ο Γκόρντον. «Ωστόσο, οι ροές πετρελαίου από την περιοχή συνεχίζονται».
Οι κίνδυνοι από τη χρήση του στενού υπογραμμίστηκαν την Τρίτη, όταν το Front Eagle της Frontline, σε ένα ταξίδι από τον Κόλπο, συγκρούστηκε με ένα δεξαμενόπλοιο σκοτεινού στόλου αμέσως μετά την έξοδό του από τη στρατηγική πλωτή οδό. Δεν υπήρξαν θύματα.
Πηγή: ot.gr