Οι κυβερνήσεις του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ελβετίας έχουν περιγράψει σχέδια ώστε οι σιδηρόδρομοι να ξεκινήσουν απευθείας υπηρεσίες μεταξύ Λονδίνου και Ελβετίας, σε μια προσπάθεια να αξιοποιήσουν την αυξανόμενη ζήτηση για σιδηροδρομικά ταξίδια μεγάλων αποστάσεων στην Ευρώπη.
Οι δύο κυβερνήσεις ανακοίνωσαν την Παρασκευή ένα μνημόνιο κατανόησης για να «θέσουν τις βάσεις για μελλοντικές εμπορικές υπηρεσίες», συνδέοντας τις δύο χώρες μέσω της σιδηροδρομικής σύνδεσης της σήραγγας της Μάγχης.
Μια απευθείας υπηρεσία θα στοχεύει να προσελκύσει τόσο τους επαγγελματίες όσο και τους ταξιδιώτες αναψυχής και θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού από το Λονδίνο στη Γενεύη σε περίπου πέντε ώρες, σύμφωνα με πηγές των Financial Times. Προς το παρόν, το ίδιο ταξίδι διαρκεί περίπου 7,5 ώρες με τρένο με μετεπιβίβαση στο Παρίσι. Μια πτήση προς τη Γενεύη από το Λονδίνο διαρκεί περίπου μία ώρα και 40 λεπτά.
Μια απευθείας σιδηροδρομική υπηρεσία θα παρουσίαζε υλικοτεχνικές προκλήσεις λόγω της ανάγκης κατασκευής συνοριακών υποδομών στους ελβετικούς σταθμούς και για κάθε νέο φορέα εκμετάλλευσης να αγοράσει τρένα συμβατά με τους αυστηρούς κανόνες ασφαλείας της σήραγγας της Μάγχης. Οι κυβερνήσεις δήλωσαν ότι θα διερευνήσουν τρόπους για να ξεπεράσουν τέτοια εμπόδια.
Μία επιλογή που διερευνάται είναι η κατασκευή προσωρινών «μονάδων» συνοριακών ελέγχων και ελέγχων ασφαλείας στους ελβετικούς σταθμούς, καθώς αυτό θα διατηρούσε το κόστος χαμηλό, δήλωσε στους FT ένα εμπλεκόμενο άτομο.
Οι σιδηρόδρομοι προσφέρουν βιώσιμα ταξίδια
Η ζήτηση για σιδηροδρομικά ταξίδια μεγάλων αποστάσεων στην Ευρώπη έχει αυξηθεί ραγδαία από την πανδημία του κοροναϊού, εν μέρει λόγω των περιβαλλοντικών ανησυχιών των επιβατών σχετικά με τις πτήσεις, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου.
«Χαιρετίζουμε τα βήματα για την ενίσχυση των βιώσιμων ταξιδιών μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και Ελβετίας… Αυτό είναι το πρώτο βήμα σε ένα ευρύτερο σχέδιο με τους εταίρους μας για την ανάπτυξη συνδέσεων με τον πιο πράσινο τρόπο», δήλωσε η Γκουέντολιν Καζενάβε, διευθύνουσα σύμβουλος της Eurostar.
Ωστόσο, πολλά στελέχη προειδοποίησαν ότι τα εμπόδια εισόδου στις διαδρομές που διασχίζουν τη Μάγχη παραμένουν υψηλά και ότι τυχόν νέες υπηρεσίες μεταξύ Λονδίνου και Ελβετίας θα απέχουν χρόνια.
Ο Άλμπερτ Ρόστι, ένας από τους επτά ομοσπονδιακούς συμβούλους στο εκτελεστικό σκέλος της ελβετικής κυβέρνησης, δήλωσε ότι μια υπηρεσία Λονδίνου προς Ελβετία θα ήταν ένας «φιλόδοξος στόχος», αλλά ότι ήταν «πολύ πιθανό» οι υπηρεσίες να ξεκινήσουν εντός πέντε έως δέκα ετών.
Η ελβετική κυβέρνηση δήλωσε ότι οι σταθμοί στη Γενεύη, τη Ζυρίχη και τη Βασιλεία θα μπορούσαν να δεχθούν τρένα από το Λονδίνο, αλλά ότι αυτοί θα πρέπει να είναι εξοπλισμένοι με εγκαταστάσεις συνοριακού ελέγχου. Το ομοσπονδιακό υπουργείο μεταφορών της Ελβετίας θα παρουσιάσει ένα σχέδιο στην κεντρική κυβέρνηση τον επόμενο χρόνο σχετικά με το πώς θα μπορούσε να λειτουργήσει αυτό, πρόσθεσε.
Το μονοπώλιο της Eurostar
Η Eurostar είναι η μόνη εταιρεία που εκτελεί διεθνή τρένα από το Λονδίνο προς σταθμούς στη Γαλλία, το Βέλγιο και την Ολλανδία.
Οι Ελβετικοί Ομοσπονδιακοί Σιδηρόδρομοι (SBB), η εθνική σιδηροδρομική εταιρεία της Ελβετίας, δήλωσαν ότι χαιρετίζουν το σχέδιο. Ανέφεραν ότι οι απαιτήσεις για μια άμεση σύνδεση, η οποία θα είναι το νωρίτερο τη δεκαετία του 2030, θα περιλαμβάνουν επενδύσεις σε νέα τρένα υψηλής ταχύτητας.
Αρκετοί άλλοι φορείς εκμετάλλευσης, συμπεριλαμβανομένων των ιταλικών κρατικών σιδηροδρόμων και του ομίλου Virgin του Ρίτσαρντ Μπράνσον, έχουν υποβάλει αίτηση για άδεια να ξεκινήσουν τις δικές τους υπηρεσίες από το Λονδίνο προς την ήπειρο, στις πιο σημαντικές προκλήσεις μέχρι στιγμής για το 30ετές μονοπώλιο της Eurostar.
Η ιδιοκτήτρια εταιρεία της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας από το Λονδίνο προς τη σήραγγα της Μάγχης, London St Pancras Highspeed, αποκάλυψε νωρίτερα φέτος οικονομικά κίνητρα για να ενθαρρύνει τους φορείς εκμετάλλευσης να ξεκινήσουν περισσότερες υπηρεσίες μεταξύ Λονδίνου και ηπειρωτικής Ευρώπης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ρόμπερτ Σινκλέρ, δήλωσε ότι η συμφωνία μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και Ελβετίας «μας φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στις άμεσες υπηρεσίες υψηλής ταχύτητας μεταξύ Λονδίνου και Ελβετίας».
Πηγή: ot.gr